Annons

Utter ska bygga Lyckseles varumärke

zoom Nils Arviddson, art director på kommunikationsbyrån TR, presenterar Lyckseles nya maskot.
Nils Arviddson, art director på kommunikationsbyrån TR, presenterar Lyckseles nya maskot.
NYHETER. I dag offentliggjordes Lyckseles nya maskot som ska locka barnfamiljer till staden: ”Vi hoppas att den hjälper till att sätta Lycksele på kartan. Vi vill att familjer ska känna att det är en bra semesterort för dem”, säger Sofia Johansson, marknadsansvarig på Gold of Lapland.
Annons

Maskoten, som går under namnet Lyllo, presenterades på Lycksele djurpark under tisdagen. Och syftet med satsningen är att skapa ett koncept som bygger destinationen Lycksele mot barnfamiljer och blir något för turistföretagen att samlas kring.

– Vi i Lycksele har jobbat hårt för att möta barnfamiljer, här finns djurpark, badpark och familjecamping – men det har saknats något som knyter ihop allt. Och här kommer maskoten in, säger Sofia Johansson, marknadsansvarig på Gold of Lapland.

Var kommer idén ifrån?

 

– Det var lokala kommunala företag som ville ha något som kunde hjälpa dem att marknadsföra sina verksamheter och Lycksele som destination. Och en maskot tyckte de var enkel att använda.

 

Varför just en utter?

 

– Det är ett vanligt djur här uppe, som hittills inte fått så mycket press. Men det kommer det bli ändring på nu. 

 

Hur ska ni använda maskoten?

 

– Vi kommer att låna ut den i form av en dräkt till företagarnas publika event. Och vi ska även marknadsföra konceptet på vår webb och mot våra närmarknader: Västerbotten, Finland och Norge, via digitala kanaler och sociala medier.

 

Vilka ligger bakom konceptet?

 

– Det är ett samarbete mellan turistorganisationen Gold of Lapland, Skogsmuseet, Ansia Badpark, Lycksele Djurpark och Lycksele kommun.

 

Vad väntas maskoten göra för familjeturismen?

 

 

– Vi hoppas att den hjälper till att sätta Lycksele på kartan. Vi vill att familjer ska känna att det är en bra semesterort för dem. Och maskoten tillsammans med digital marknadsföring kommer att skapa en igenkänningsfaktor.

 

 

Är det inte lite mossigt med en maskot?

 

– Det kan man ju tänka, men vi tycker att det är roligt. Det som gör att den känns modern är att den kommer att synas via Google Streetview och i en 3D-version på lycksele.se. Vi har stora planer för vår maskot.

Många spelare har kommit tillbaka

Många spelare har kommit tillbaka

Efter pandemin har de spelande gästerna hittat tillbaka till Vegas och antalet nya spelare har ökat markant. I år har ungefär 30 000 nya spelare registrerat sig hittills och störst är ökningen bland 18–30-åringarna...