Annons

Vårbudgeten – så påverkar den besöksnäringen

zoom Momsen på naturguider återställs till 6 procent i den<br />
 nya budgeten som presenterades idag.
Momsen på naturguider återställs till 6 procent i den
nya budgeten som presenterades idag.
NYHETER. Återställd moms på naturguider, sänkta arbetsgivaravgifter och sänkt skatt vid övertagandet av familjeföretag. Det är några av förslagen i den nya budgeten som påverkar företag inom besöksnäringen.
Annons

Flera punkter i vårändringsbudgeten som presenteras idag berör besöksnäringen. Inte minst satsningen på att göra det billigare att anställa unga, och investeringarna i landsbygden.

Den fråga som kanske har väckt mest opinion är det tidigare förslaget om höjd moms för naturguider från 6 till 25 procent. Ett glädjande besked för Sveriges över tusen naturturismföretag är att momsen blir kvar på 6 procent.

En viktig satsning för besöksnäringen är den att få in fler i arbete, inte minst unga.

– Besöksnäringen skapar runt 6 000 nya jobb varje år, men kan sysselsätta ännu fler med bättre förutsättningar. Sänkta skatter på att ha anställda för fler är avgörande för att ännu fler ska kunna få jobb, säger Visitas vd Jonas Siljhammar.

Besöksnäringens många små och medelstora företag, och företag med många unga anställda, välkomnar förslaget om att det ska bli billigare att anställa unga mellan 15 och 18 år.

Arbetsgivaravgiften sänks från cirka 30 till cirka 10 procent från och med den 1 augusti 2019. Förslaget gäller för löner upp till 25 009 kronor i månaden.

Regeringen förlänger perioden från ett till två år för hur länge ett enmansföretag får betala lägre arbetsgivaravgift när de anställer sin första medarbetare.

Det blir billigare för familjemedlemmar att ta över familjeföretag, något som inte minst främjar campingbranschen, där många anläggningar drivs som familjeföretag.

I övrigt återinför regeringen fri entré till statliga museer, likaså flygskatten. Regeringen föreslår också utbyggnad av bredbandet, vilket främjar bland annat företag på landsbygden.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...