Annons

”Vi är väldigt stolta över samarbetet”

zoom Foto: Tillväxtverket
Foto: Tillväxtverket
NYHETER. När Tillväxtverket och Visit Sweden följer upp den internationella naturturismkongressen i Göteborg i september kan man konstatera att det var ett lyckat event för Sverige.
Annons

I början av november samlades nyckelaktörer bland regioner, entreprenörer, Tillväxtverket, Visit Sweden och Naturturismföretagen under en heldag för att följa upp och utvärdera den stora  naturturismkongressen, Travel Adventure World Summit , som Sverige och Västsverigestod värd för i september i år.

Under Forum för Naturturism som ägde rum idag och igår, presenterade Jenny Jonevret, Visit Sweden och Christina Rådelius, Tillväxtverket reflektioner och delar av resultaten.

– Vårt mål med de delar av programmet som vi ansvarade för, Pre summit adventure och Day adventure, under ATWS, var att det skulle vara de bästa som genomförts under de 16 år som evenemanget har arrangerats, och det lyckades vi med, säger Jenny Jonevret, Visit Sweden.

Pre Summit adventure och Day adventure var de visningsresor som arrangerades i hela Sverige för media och researrangörer.

Adventure Travel Trade association, ATTAS utvärdering visade att målet uppnåddes då Sverige hade slagit det tidigare toppbetyget om än med liten marginal.

– Det tidigare högsta gästbetyget på en skala från 1-5 var 4,6 och vårt snitt låg på 4,68 för våra Pre summit-dagar, vilket känns väldigt roligt, säger Jenny Jonevret, Visit Sweden.

Day of adventure var en aktivitetsdag under kongressen där 40 olika aktiviteter arrangerades av svenska naturturismföretag och Turistrådet Västsverige för delegaterna. Det tidigare bästa snittbetyget låg på 4,3 och för det svenska arrangemanget landade det på 4,41, enligt ATTAS utvärdering.

– Vi är superglada för detta, det är i konkurrens med länder som Chile, Argentina och Kanada. Det handlar ju om att sätta Sverige på världskartan när det kommer till naturturism och öka kännedomen till vårt land, och det känner vi att vi har lyckats med, säger Jenny Jonevret.

Vad hoppas ni att besökarna har tagit med sig?

– Att de förknippar Sverige med hållbara naturupplevelser. Många tyckte att eventet utstrålade att svensk livsstil är tätt förknippad med natur och hållbarhet, vilket är viktigt för företagens möjligheter att sälja och paketera resor och upplevelser till framtida besökare, säger Christina Rådelius.

I den utvärdering som Tillväxtverket och Visit Sweden själva genomförde framgick bland annat också att svenska medverkande företag i Day of adventure och Pre summit adventure uppskattade att aktivitetsdagarna med delegaterna skulle driva fler konkreta affärer.

En ökad kunskap om vad internationell samverkan kan leda till affärsmässigt var ett annat positivt resultat i utvärderingen.

– Det här var ett gigantiskt samverkanprojekt för Sverige med styrgrupp, arbetsgrupper, regioner och entreprenörer och det är väldigt roligt att det fungerade så bra, säger Christina Rådelius.

–Både Visit Sweden och Tillväxtverket är väldigt stolta över att vi fick ihop detta, säger Jenny Jonevret.

Vad tror ni att evenemanget konkret kan betyda för svensk turism?

– Det är som sagt en del i en process att sätta svensk naturturism på kartan, och nu måste vi jobba vidare med det intresse vi har skapat, både med information, kommunikation och uppföljning. Vi måste fortsätta arbetet så att det inte bara blir ett enskilt event, och bli ännu bättre på att samarbeta i paketering för att kunna ta emot utländska besökare.

Hur ska ni göra det?

– Det är inte bara vårt ansvar, det är även upp till entreprenörerna och regionerna och destinationerna att ta tillvara på de kontakter man har fått och följa upp, säger Jenny Jonevret.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...