Annons

”Vi behöver ses och prata om branschens framtid”

zoom Anna Jonsson tilldelades utmärkelsen Årets Kvinna i<br />
 Besöksnäringen på Visitadagen 2019. Foto: Visita
Anna Jonsson tilldelades utmärkelsen Årets Kvinna i
Besöksnäringen på Visitadagen 2019.
Foto: Visita
NYHETER. Ett halvår efter ordinarie datum anordnas idag besöksnäringens branschdag Visitadagen. Närmare 400 personer från den av pandemin hårt drabbade näringen väntas delta på evenemanget.   
Annons

Besöksliv fick några ord med Visitas vd Jonas Siljhammar om hur Visita har resonerat inför årsstämman och branschdagen.

Idag äger erat årliga medlemsevenemang rum, Visitadagen, och närmare 400 personer väntas delta. Många företag väljer att ställa in större evenemang och konferenser i dessa tider, hur har era tankar gått?

– Som branschförening håller vi årsstämma där vi fattar beslut om verksamhetsinriktning och väljer styrelse och ordförande och flera andra viktiga beslut för vår organisation. Vårt system vid omröstningar (graderad rösträtt) gör det närmast omöjligt att genomföra stämman digitalt, vilket gör att den behöver arrangeras som ett fysiskt möte på plats.

– Dessutom befinner sig vår bransch i sin värsta kris någonsin och det känns verkligen angeläget att få träffas för att diskutera framtiden i denna svåra tid. Vi har gjort allt vi har kunnat för att anordna ett tryggt och säkert arrangemang och vi känner oss fullt trygga med programmet och vårt upplägg. Det är viktigt att visa att det funkar att ha lite större evenemang om man genomför dem på rätt sätt.

 Närmare 400 personer från besöksnäringen kommer att delta under Visitadagen, är ni förvånade över det höga deltagandet?

– Det vill jag inte påstå, även om jag självklart är glad över intresset. Vi har dragit ner på antalet deltagare och det har gjort att vi har en väntelista, så stort är intresset. Det är många som saknat att ses fysiskt och att kunna erbjuda medlemmarna att göra det på ett tryggt och säkert sätt känns fantastiskt.

Visitadagen äger rum på Grand Hôtel i Stockholm, vad gör ni för att minimera riskerna för smittspridning?

– Vi har haft ett omfattande och tätt samarbete med Grand Hôtel för att säkerställa ett säkert och tryggt evenemang.

Åtgärderna vi vidtagit är bland annat:

– Deltagarna ska hålla ordentligt avstånd i samband med arrangemanget, personal på plats som har till uppgift att detta hålls

– Möjlighet att tvätta och sprita händer regelbundet

– Undvika så många kontaktytor som möjligt

– Uppmana deltagarna att inte ta inte med jacka, väskor osv för att undvika garderobsköer

– Förhindra köbildning genom flera in- och utgångar

– All förtäring sker vid sittande bord – inget mingel

– En app registrerar alla deltagare – vid en eventuell smitta kan vi därför härleda smittan vidare för att förhindra vidare spridning

– Vi har reducerat antal deltagare från 500 till 400 personer

– Vi kommer inte att ha några utställare som vi har i vanliga fall för att undvika mingel och trängsel

– Undvika namnlappar för att slippa köer vid ankomst samt att ingen i förväg ska ta på namnlapparna i onödan

– Ingen dans efter middagen, ingen bar efter middagen och inget mingel före middagen

– Luftigt i lokalen, sprida ut bord och stolar mer än vanligt

– Maten serveras direkt på tallrik, ingen fatservering kommer att förekomma

– Vi har en hemsida med information om vad vi gör och vilket ansvar man har som deltagare.

 Vad har ni för förväntningar på årets Visitadagen?

– Att vi får möjlighet att tillsammans med våra medlemmar diskutera coronapandemin och dess konsekvenser. Dessutom gästas vi av Annie Lööf och Nyamko Sabuni, och självklart hoppas vi att de kan berätta mer om planen framåt, till exempel om lättade restriktioner och sänkta arbetsgivaravgifter. Krisen för besöksnäringen är inte över!

 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...