Annons

”Vi behöver sänka trösklarna för att få in mer personal”

zoom Foto: Kungsberget och Scandinavian Resort
Foto: Kungsberget och Scandinavian Resort
NYHETER. Mikael Elford på Branäsgruppen och Thommy Backner på Scandinavian Resorts ser utmaningar när det gäller att få tag på personal inför kommande högsäsong.
Annons

Trots att sommarvärmen håller i sig i stora delar av landet så närmar sig vintersäsongen med stormsteg och skidanläggningarna har fullt upp med att rekrytera personal.

För Branäsgruppen var sista ansökningsdag för säsongspersonal den 3 september, men Mikael Elford, kommersiell chef för Branäsgruppen, ser att de kommer att behöva ta in fler ansökningar.

Svagare intresse

– Nu är vi i slutskedet av rekryteringsprocessen där vi håller på att gå igenom alla ansökningar och vi har startat med en del intervjuer, men vi ser att vi behöver rekrytera fler. Framför allt inom restaurang. Vi känner av att det är ett svagare intresse. Det har varit lite trögare än vanligt, framför allt så har ansökningarna kommit senare, säger Mikael Elford och tillägger:

–Vi har inte satt oss ner och analyserat varför det är så här, men vi har jobbat hårt på marknadsavdelningen, spurtat i sociala medier och våra egna kanaler för att få folk att ansöka. Tittar vi på restaurangdelen så räcker det att läsa tidningarna, där påstår man ju att många valt att skola om sig under pandemin, men jag har inte sett några skarpa siffror på det. Dock är det ju ett faktum att vissa restauranger inte ens kunnat öppna i år för att det inte finns personal.

Fördel vara stor

Scandinavian Resorts vd Thommy Backner, har en mer optimistisk syn på rekryteringsläget inför den kommande säsongen. Han berättar att de har lyckats bättre med att rekrytera internt inom hela sin grupp av anläggningar.

– Det är inte som det var för 10–15 år sedan – när jag då satte ut annons om att vi sökte till exempel en bartender så dränktes vi i ansökningar. Men det ser bättre ut än vad det gjort de senaste åren. En av anledningarna till det är att vi har lyckats bättre med att rekrytera internt. Det är ju onekligen en fördel att vi är en stor grupp som täcker både vinter- och sommarsäsong, det gör att folk enklare kan byta ställe samtidigt som vi behåller dem i koncernen, säger han.

Inte lika benägna att byta

En annan anledning till att rekryteringsläget lättat något tror Thommy Backner beror på de osäkra tiderna.

– Det är osäkra tider och det är inte lika lätt som det varit förut att byta jobb så vi får ha kvar en större del av personalstyrkan, folk är inte lika benägna att chansa och lättvindigt byta jobb. Men sen var det ju många som utbildade om sig under pandemin, framför allt kockar och det påverkar ju så klart.

Ska utveckla utbildningen

I fjol startade Högfjällshotellet, som ingår i Scandinavian Resorts, en egen utbildning för sin personal. Alla ledare skickades på extern utbildning för att bli bättre coacher och säsongsarbetarna fick gå en tre veckor lång introduktionsutbildning.

– Det gick ganska bra, men vi behöver utveckla utbildningen mer och det gör vi i år. Vi ska bli ännu duktigare på att introducera och utbilda i respektive yrkesgrupper. Vi kommer att köra all utbildning internt i år.

Inom Branäsgruppen utbildar man också personalen internt.

– För många av tjänsterna räcker det med bara ett par arbetspass för att komma in i jobbet. När jag gjorde mitt första restaurangpass för runt trettio år sedan så kastades jag rakt in. Det är klart att det går att göra på det sättet, men det är inte så roligt, skrattar Mikael Elford.

Behöver sänka trösklarna

Båda är överens om att det gäller att ha ett attraktivt erbjudande och att vara en bra arbetsgivare för att få människor att stanna kvar år efter år.

– Vi måste komma närmare våra presumtiva medarbetare, vi behöver sänka trösklarna. Det kan kännas lite läskigt att bo säsong på en skidanläggning om man aldrig gjort det förut så vi behöver förklara hur vi tar hand om våra medarbetare. Vi har inte krav på kompetens i alla yrken utan det kan räcka med att du är trevlig och har en känsla för service så lär vi upp dig. Det måste vi förklara för nya grupper som vi inte nått tidigare.

Bra ledare viktigt

Branäsgruppen har till exempel restauranger där de infört att gästerna kan beställa via QR-koder och där har de lite lägre krav på förkunskaper och kan snabbare utbilda folk.

– Vi behöver göra jobbet enklare, roligare och mer lättillgängligt helt enkelt.

Thommy Backner påpekar att det framför allt är viktigt att ha bra ledare på plats för att få personalen att vilja stanna.

– Vi har ett ledord och det är passion – vi söker passionerade människor som tycker det är kul att möta människor, och det ställer ju också krav på oss att vara bra arbetsgivare och ha bra ledare på plats.

Danskarna kommer

Gästtrycket ser bra ut för både Branäs, Kungsberget och Sälen och både Thommy Backner och Mikael Elford har sett ett ökat tryck från danskarna.

– Danskarna brukar boka sent, men i år har de varit väldigt tidiga. Det är övervägande svenskar som semestrar hos oss, men i takt med att den svenska kronan dalat så är det fler danskar och tyskar som väljer att komma till oss, säger Mikael Elford.

– Vi har fått fler utländska gäster och danskarna dominerar, i Sälen som helhet har antalet danska turister ökat otroligt mycket. Sen har vi ju vår egen flygplats också där vi flyger på Holland, England och Danmark vilket öppnar för fler internationella gäster, säger Thommy Backner.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...