Annons

”Vi försöker hitta nya vägar för att ta oss igenom det här”

zoom Roger Hjälm, vd på Katrinelunds <br />
Gästgiveri & Sjökrog. Foto: Katrinelunds Gästgiveri & Sjökrog/Svenska Marknadsgruppen AB
Roger Hjälm, vd på Katrinelunds
Gästgiveri & Sjökrog.
Foto: Katrinelunds Gästgiveri & Sjökrog/Svenska Marknadsgruppen AB
NYHETER. Krögaren Roger Hjälm arbetar tillsammans med personalen på Katrinelunds Gästgiveri & Sjökrog hårt för att hitta nya sätt att överleva pandemin. Det natursköna läget vid Hjälmarens strand har öppnat för nya möjligheter det senaste året.
Annons

Middag ute på isen i minusgrader, julpåse istället för julbord, nyårspåse istället för nyårspaket, matlådor på Ica – och en stundande sommar med både matlagning och dryckesprovningar i grönskan. Det råder inte brist på uppfinningsrikedom på Katrinelunds Gästgiveri & Sjökrog i Stora Mellösa, 45 minuter utanför centrala Örebro.

– När gästerna avtog förra våren och vi insåg att det skulle dröja innan pandemin var över försökte vi hitta nya väger för att ta oss igenom det här. Vi började till exempel sälja matlådor med fiskgratäng gjord på gös från Hjälmaren på Ica. Även om vi inte tjänade några pengar på att sälja våra fina råvaror så billigt var det bra marknadsföring under en tuff period, säger vd Roger Hjälm.

Julpåse istället för julbord

Många i personalen är korttidspermitterade men man har lyckats undgå att varsla någon. Roger Hjälm säger att de kämpar hårt för att ta sig ut på andra sidan tillsammans. Under sommaren började gästerna komma tillbaka och de kunde pusta ut en aning.

– Vi har ett bra läge här ute på landet och många la konferenser här i början av hösten. Omsättningen var bättre än året innan både i september och oktober. Men sen kom andra vågen och alla bokningar försvann inom 48 timmar. Där stod vi kvar med ett stundande julbord och striktare restriktioner. Ville jag utsätta gästerna, mig själv och personalen för smittorisken?

Lösningen blev att köra hem en julpåse till dem som hade bokat julbord. Det resulterade i att det såldes mer eftersom även övriga familjemedlemmar ville ha julmat. Det vinnande konceptet återuppstod inför nyårshelgen då nyårspaketet på plats ersattes av nyårspåsen.

Middag på Hjälmaren

I början av februari var det dags för nästa kreativa initiativ – att erbjuda gästerna en middag ute på isen i minusgrader.

– Vi har haft popup-restaurangen Gastro Natur tidigare, ett koncept där vi har lagat mat utomhus och haft avsmakningsmenyer ute i ingenstans. Det här blev en variant på det och de 25 platser vi släppte tog slut direkt. Vi hade kunnat sälja hur många platser som helst, säger Roger Hjälm och fortsätter:

– Det var otroligt lyckat och när gästerna skickade upp sina rislampor i luften blev man lite tårögd. Det var en vindstilla vinterkväll med fantastisk utsikt som avslutades med marschaller i mörkret ute på isen.

”Vi behöver sprida ut oss”

Middagen på isen blev också bra marknadsföring inför våren och sommaren. Sedan nyår har det bara varit öppet vissa helger, men från och med idag har Katrinelunds Gästgiveri & Sjökrog öppet som vanligt. Till att börja med på fredagar och lördagar. Det är öppet inomhus men finns också goda möjligheter att använda omgivningarna.

– Sjön ligger precis vid restaurangen och där har vi en flotte folk kan sitta och äta på. Vi har också tält att sätta upp för utomhusmiddagar och möjligheter att laga mat ute. Vi planerar att ha dryckesprovningar och andra roliga aktiviteter utomhus. Ska vi bromsa smittan behöver vi sprida ut oss och vi har ett perfekt läge för att göra det här.

Philips MediaSuite  – Nu med Netflix och Chromecast built-in

Philips MediaSuite – Nu med Netflix och Chromecast built-in

Enkel för gästerna att använda och kostnadseffektiv för hotellen. Philips MediaSuite är marknadens mest kompletta TV för hotell och professionella verksamheter