Annons

”Vi måste förändra bilden av hotell- och restaurangyrket”

zoom Umeås hotell- och restaurangbransch står inför ett stort rekryteringsbehov, enligt Visit Umeås vd Sara Gustavsson. Foto: Philip Avesand/EdelPhoto
Umeås hotell- och restaurangbransch står inför ett stort rekryteringsbehov, enligt Visit Umeås vd Sara Gustavsson. Foto: Philip Avesand/EdelPhoto
NYHETER. Efter en rekordhöst med fler hotellgäster än före pandemin och en återhämtningstakt över förväntan står Umeås hotell- och restaurangbransch inför ett stort rekryteringsbehov. Vikten av att hitta rätt medarbetare, utveckla dem och behålla dem, menar Visit Umeås vd Sara Gustavsson, är en av de största utmaningarna framöver.
Annons

– Kompetensförsörjningen var en stor fråga redan innan pandemin och vi jobbar med den på flera olika nivåer. Umeå kommun har bland annat beslutat om den nya restaurangutbildning på gymnasienivå som startar hösten 2022. Vi behöver nå ut till unga människor och få in dem i branschen så tidigt som möjligt, fortsätter Sara Gustavsson.

För att attrahera flera unga till branschen samarbetar Visit Umeå även med “Arbetsmarknadskunskap”, ett franchisekoncept som finansieras av offentliga och privata arbetsgivare i regioner över hela landet. I programmet går branschrepresentanter ut i högstadieskolor för att presentera och informera eleverna om besöksnäringen.

– Det handlar om att förändra bilden av hotell- och restaurangyrket. Att förstå att den erbjuder mer än säsongsarbete och extrajobb. Och att det är en bransch med stora karriärmöjlighet, säger Sara Gustavsson.

Det senaste året har fler nya restauranger öppnat i regionen, däribland Hälsobaren, Guilty Pleasure, Smak och Faci Bar. Från flera ställen vittnas det om utmaningar i personalfrågan, däribland på Köksbaren där man menar att  kompetensbristen var ett problem redan innan pandemin då  restaurangutbildning stängde ner för fem år sedan.

”Behöver tänka om i personalfrågan”

– Nedstängningen innebar en brist på tillskott, och så kom pandemin med efterföljden att många tvingades lämna branschen. Vår ingång i pandemin var att ingen fast anställd skulle bli av med jobbet och det har vi hållit tack vare permitteringgsstödet – även om vissa deltidsanställda lämnat oss. För att branschen ska kunna överleva och utvecklas behöver vi tänka om i personalfrågan. Kanske behöver vi utbilda personal internt på våra restauranger exempelvis. Välutbildade medarbetare är grunden i en bra restaurang. Utan det, inget innehåll, säger Peter Stenmark som driver Köksbaren.

Utmaningarna med personalbristen och hur man ska få ännu fler folk att flytta till i den växande regionen handlar enligt Sara Gustavsson till stor del om att skapa fler mötesplatser mellan potentiella arbetstagare och arbetsgivare. Digitala såväl som fysiska.

– Umeå har redan ett stort inflöde av människor och liksom hela norra Sverige växer regionen. En stor del fördel är ju att vi är universitetsstad. Men vi behöver skapa fler plattform för tillväxt, för naturupplevelser exempelvis. Vid sidan av boomen inom hotell-och restaurang, fortsätter hemestertrenden där just naturupplevelser i fokus.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...