Annons

”Vi projekterar en solcellspark för 20 miljoner”

zoom Anna Barkevall, vd för Böda Sand Beach and Resort AB. Foto: Pressbilder
Anna Barkevall, vd för Böda Sand Beach and Resort AB. Foto: Pressbilder
NYHETER. Solcellspark, champinggäster och stigande kostnader. Så säger Anna Barkevall vd för Böda Sand Beach and Resort AB om framtiden för camping.
Annons

”Man ska ha husvagn, så är semestern redan klar”, sjöng Galenskaparna och After Shave redan 1986 och intresset för att rulla in i ledigheten och kombinera naturliv med bekvämligheterna på en camping har bara ökat sedan dess.

Många fick upp ögonen för campinglivet under pandemin och Sveriges campingplatser och anläggningar har varit populära semesterdestinationer  även den här sommaren. Men hur har gästerna ändrats och vad vill de ha nu? Och hur påverkar det ekonomiska läget campingbranschen?
Anna Barkevall är vd för Böda Sand Beach and Resort AB.

Hur har sommarsäsongen varit?

– Mycket bra! I beläggning några procent under 2021 som var all time high och några procent upp mot 2019 som är det år vi räknar som nytt ”basår”.

Vad var förvånande bra och vad var den största utmaningen?

– Största utmaningarna var de snabbt stigande kostnaderna, att hitta rätt prisbild så vi skulle vara fortsatt prisvärda. Och att klara marginalerna utan att det skulle gå ut över gästerna. Förvånande bra var alla medarbetare som åter fick mötas och verkligen uppleva säsongslivet igen efter pandemin då alla hölls åtskilda. Det var fantastiskt att se energin och glädjen. Det var det absolut bästa med sommaren!

Vad skulle har ändrats för camparna, vad vill de ha nu? 

– De vill ha trygghet och frihet – det värdesätts högst. Det behöver inte bli underhållna på samma sätt utan skapar gärna sin egna semester utifrån plattformen som respektive anläggningen erbjuder. En stor portion frihet och att vara tillsammans står högt på önskelistan.

Och har  själva gästgrupperna också ändrats?

– Vi är åter uppe på 6 procent utländska gäster och då främst från Norge och Tyskland. Champinggästen (lite charter – lite camping) som vi jobbat hårt för att attrahera ända sedan 2010 kom per automatik under pandemin. Vi visste att vi hade gästgruppen till låns och la mycket tid och kraft för att skapa attraktion och uppfylla deras behov och önskemål.
Jag tror en stor del av den gruppen kommer att stanna som campare. Man ser själva campingen som en boendeform men livet på camping är en upplevelse som man värdesätter högt idag.

Hur ser ni på säsongens längd, när tar den slut hos er? 

– Vi har öppet maj-september och där ytterändarna har växt starkare – vi har plattat ut den berömda Tegnellkurvan – även sett i besöken. Peaken i juli är lägre då vi inte återinfört de platser vi tog bort under pandemin för att skapa större utrymme och mer luft. Gästerna vill ha mer frihet och detta blir en bättre produkt.

Ser du några utmaningar framöver om vi nu går in i en lågkonjunktur?

– Utmaningarna framåt är att så snabbt det går ställa om till att vara självförsörjande på energi. Med tanke på att Öland vinner solligan i stort sett varje år är energikällan rätt given.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...