Annons

Visit Skåne hjälper företagare locka danskar över bron

zoom Foto: Region Skåne © Leif Johansson Öresundsbron och Sofie Broomé, Visit Skåne.
Foto: Region Skåne © Leif Johansson Öresundsbron och Sofie Broomé, Visit Skåne.
NYHETER. Visit Skåne startar marknadsföringsverkstad i popup-format för att hjälpa småföretagare i Skåne att nå den danska publiken.
Annons

Imorgon är det premiär för den första marknadsföringsverkstaden där småföretagare ska få hjälp att locka danskarna över sundet. Sofie Broomé, projektledare på Visit Skåne, berättar om initiativet för Besöksliv.

– Vi arbetar med att sprida kunskap till besöksnäringen i Skåne och testar olika format för det. Ibland ses vi ute hos småföretagarna och ofta bjuder vi inte till större träffar i vår regi, men det är alltid en utmaning för företagarna att hitta tid till det, och det är lätt att det kan dyka upp något i sista sekunden. Därför bestämde vi oss för att testa det här konceptet med drop in i samarbete med en kommun. På så sätt når vi företagen enklare och där de verkar.

Danskar viktig målgrupp

Under marknadsföringsverkstaden imorgon kommer representanter från Visit Skåne, tillsammans med affärsutvecklaren Therése Weibull, till Brösarps gästis i Tomelilla kommun för att ge företagen praktiska råd så att de kan spetsa sina erbjudanden och locka den danska marknaden. Men varför är just danskarna en så viktig målgrupp?

– Danska marknaden har såklart alltid varit viktig för Skåne, det är enkelt för danskarna att ta sig hit, men just nu, med den svaga svenska kronan, så har det blivit extra aktuellt. Vissa har haft fler danska besökare medan andra sett trenden att den danska turismen minskar.

Pop up som mötesplats

Visit Skåne vill hjälpa, framför allt, de mindre företagen som kanske inte har så mycket tid att spendera på att fundera på marknadsföringen eller som för den delen kanske inte heller har de finansiella musklerna att nå ut och attrahera fler danskar.

– Hur ska de få danskarna att välja just dem? Den tanken vill vi väcka. Vi tror att företagen kommer att kunna inspirera varandra mycket i det här. Ibland kan det handla om att skapa en arena där de sammanförs så att de kan kroka arm, både kompetensmässigt och praktiskt så att det ger ett mervärde till kunden. Har man en gårdsbutik till exempel så kan man para ihop sig med boendet som ligger intill. Det går att skapa paketupplevelser i stället för att se varandra som konkurrenter, säger Sofie Broomé och tillägger:

– Många företagare kanske har tänkt på det förut, men trots att man har verksamheter nära varandra har man inte haft tiden att ta kontakt och då blir popupen också en mötesplats för kreativa idéer.

Tomelilla kan inspirera

Visit Skåne har gått ut till många företag och föreningar i Tomelilla.

– Vi har totalt 32 anmälda till vår första pop-up, på förmiddagen är det 17 personer och på eftermiddagen 15 personer. Vi vill att det ska vara en överblickbar grupp så alla verkligen får något med sig hem.

Fler kommuner och organisationer har hört av sig sedan Visit Skåne började kommunicera konceptet.

– Vi har förstått att det är relevant för väldigt många och har funderingar på att göra samma upplägg i flera olika kommuner. Vi vill jobba både lokalt och regionalt – det ena ersätter inte det andra.

Sofie Broomé hoppas att initiativet kan locka även andra regioner att testa.

– Själva blev vi inspirerade till det här när vi var på en studieresa till Höga Kusten där de hade ett liknande upplägg. Det är så bra när olika destinationer kan inspireras och lära av varandra.

LÄS ÄVEN om hur Visit Skåne jobbar digitalt med naturturism

Stjärnkockens expertråd för ett optimalt workflow i restaurangköket

Stjärnkockens expertråd för ett optimalt workflow i restaurangköket

Daniel Müllern – stjärnkocken känd från Kockarnas Kamp, tävlingen Årets Kock och TV4 Nyhetsmorgon – driver till vardags restaurangen Tumült i Ystad. För att kunna fokusera 110 procent på gästerna är det avgörande med ett...