Annons

Visita i Almedalen – vad händer i år?

zoom Carl Johan Swanson, kommunikationschef Visita. Foto: Pressbild
Carl Johan Swanson, kommunikationschef Visita. Foto: Pressbild
NYHETER. Utanförskap, arbetsgivaravgifter och mingel. Det här gör Visita under Almedalsveckan.
Annons

Från seminarium till snackisar. Visita har länge varit en aktiv aktör under Almedalsveckan på Gotland. Besöksliv har kollat läget med Visitas kommunikationschef Carl Johan Swanson inför årets evenemang.

– En av Visitas huvuduppgifter är ju opinionsbildning och påverkansarbete och Almedalen är fortfarande en arena för politik och samhällsfrågor.

Som så många andra stora evenemang ställdes Almedalsveckan in under pandemin, har Almedalen samma funktion och roll som tidigare?

– Det återstå att se, det är ju lite av en nystart i år och precis som med alla slags nystarter är det lite osäkert. Tittar man i det officiella programbladet är det färre punkter än innan pandemin men det är fortfarande en hel del som händer.

Vad är Visitas förväntningar, vad hoppas man få ut av att vara med?

– I år vill vi främst lyfta besöksnäringens betydelse för att bryta utanförskap. Vi är den näring som är bäst på att anställa både unga och utrikesfödda.

Hur kommer det märkas på plats?

– Som vanligt hjälp tar vi hjälp av våra fantastiska Visitamedlemmar i Visby som visar vårt budskap i form av banderoller och på affischer. Vi ordnar dessutom ett seminarium tillsammans med Svensk Handel som fokuserar på arbetsgivaravgifter för unga. En höjning av arbetsgivaravgiften för unga skulle slå mot våra möjligheter att skapa jobb och motverka utanförskap.

– Sen arrangerar vi våra populära kockdueller, med matlagning och politik. Två politiker, bland andra Elisabeth Svantesson och Ardalan Shekarabi, tävlar med stjärnkockarna Fredrik Eriksson och Markus Aujalay.

– Även under duellerna ligger fokus på vad besöksnäringen betyder för att bryta utanförskap och vilka åtgärder som krävs för att vi ska kunna bidra ännu mer. Dessutom har vi flera enskilda möten med politiker för att diskutera besöksnäringens betydelse och förutsättningar.

– Utöver dessa aktiviteter med fokus på utanförskap är vi med och anordnar ett seminarium om kökaoset på Arlanda och så anordnar vi självklart vårt traditionsenliga besöksnäringsmingel.

Vet du vad det kommer lagas på kockduellerna?

– Det är och ska förbli en överraskning för de tävlande!

Men, får du smaka på bidragen?

– Jo, ett smakprov brukar det bli.

Här hittar du hela Visitas program under Almedalsveckan.

Vill du bli medlem i Visita?
Vi hjälper svenska företag inom besöksnäringen. Läs här om fördelarna med att vara medlem!
Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...