Annons

”Roligast är att kunna blanda operativt och strategiskt arbete”

zoom Foto: Destination Lofsdalen
Foto: Destination Lofsdalen
PÅ NYTT JOBB. När tjänsten som ny vd på Destination Lofsdalen dök upp såg Lotta Anestedt sin chans att kryssa i för ytterligare en ruta på sin bucket-list. Hon har alltid velat bo i fjällen, och efter flytten från Stockholm konstaterar hon att det var rätt beslut.
Annons

Hej, och grattis till nya jobbet. Hur känns det?

– Tack, det känns superbra, spännande och utmanande. Det snöar här, vi har snart fått två decimeter och det är vi beroende av. Det underlättar!

I det pressmeddelande som gått ut om din nya tjänst står det att du ska sätta Lofsdalen tydligare på kartan genom att marknadsföra destinationens reseanledningar. Hur då?

– Vi brukar säga att Lofsdalen är den lilla byn med den stora skidåkningen. Det stämmer. Sommartid ska vi satsa på fler vandringsleder, en ny plats för stigcykling, vi satsar mycket på cykling.

Du kommer närmast från Clarion Hotel Stockholm. Vad fick dig att tacka ja till tjänsten och allt vad det innebär med flytt och annat?

– Jag trivdes jättebra på Clarion, men det här var nytt och annorlunda. Att bo och leva i fjällen har alltid funnits på min bucket list. Nu var det läge.

Vilka är de största utmaningarna med en destination som Lofsdalen?

– Det är en väldigt liten fjällby, bara 170 bofasta. Men, på vintern kan det komma 5 000 gäster på en vecka, det blir en utmaning. Mycket jobb och arbetsbelastning läggs på samma perioder under en kort period.

Ett av dina mål är att få fler gäster året runt. Hur ska ni lyckas med det?

– Vi behöver hitta nya kanaler och marknadsföringssätt för att nå ut. Lofsdalen har en unik placering omringad av orörda fjäll, inte långt från Stockholm. Att jobba med försäljning via digitala kanaler är visserligen inget nytt i sig, men för oss blir det ett nytt sätt för oss att jobba.

Vad innebär det målet i antal gäster under sommarsäsongen?

– Vi vill dubblera antalet gäster sommartid mot vad vi har idag.

Ett annat mål ni har är att få fler att bosätta sig i Lofsdalen. Vad krävs för att locka fler till att göra det?

– Vi har ett projekt som vi kallar Lofsdalsmodellen. Vi vill marknadsföra livsstilen här, som ju kan innebära att man jobbar väldigt mycket under vissa delar av året, och mindre under andra delar av året. Vi skulle till exempel gärna ha någon form av kontorshotell här där entreprenörer kan samarbeta.

Just nu upplever vi en av de mildaste vintrarna på länge. Hur ser du på det?

– Vi har varit lite oroliga under januari eftersom det varit varmare än vanligt. Å andra sidan fick vi väldigt mycket snö redan i höstas. Men nysnö är naturligtvis välkommet.

Vad är det som är roligast med ditt jobb?

– Möjligheten att kunna blanda operativt och strategiskt arbete.

 Vad är det som lockat dig till besöksnäringen i allmänhet, och till fjällvärlden i synnerhet?

– Man är på scenen hela tiden, i en verksamhet där något händer. Det passar mig. Det blir ett väldigt varierat arbete. Att blanda operativt och strategiskt arbete lockar mig.

– Närheten till fjället är det som lockat mig till den här världen. Nu får jag vara kvar i den här bubblan. Och det gillar jag.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...