Annons

Ahop gör det lättare att driva hotell

zoom Markku Jussila (till vänster) och Tuomas Valorinta är två av Ahop Managements grundare. Företagets tjänster automatiserar hotell och skapar möjlighet för hotellägare att ägna sig åt rätt saker och öka sin lönsamhet. Foto: Ahop Management
Markku Jussila (till vänster) och Tuomas Valorinta är två av Ahop Managements grundare. Företagets tjänster automatiserar hotell och skapar möjlighet för hotellägare att ägna sig åt rätt saker och öka sin lönsamhet. Foto: Ahop Management
De automatiserade hotellen breder sakta ut sig. Nu kommer tjänsten som gör att du som hotellägare hinner ägna dig åt värdeskapande insatser – och verkligen följa din dröm.

Med erfarenhet från en egen automatiserad hotellkedja insåg grundarna av Ahop Management att deras tankegångar och teknik kunde appliceras på andra. Lösningen blev en servicetjänst som automatiserar små- och medelstora hotell.

– Det finns ju automatiserade hotell, även om det fortfarande inte är så stort. Men vad vi gör, att vi kan operera någons hotell som en tjänst, det är nog unikt, berättar en av grundarna, Markku Jussila.

Vartenda samtal kan outsourcas
Ahop Management har på några år etablerat sig i Finland och satsar nu på bland annat den svenska hotellmarknaden. De menar att de utmaningar som finns på hotellen inom deras kärnmålgrupp är universella.

– Vi insåg tidigt att de flesta som driver hotell inte kan tech och de kan därmed inte sätta ihop och hantera alla olika techprodukter, som idag krävs för att driva hotell effektivt. Med vårt koncept behöver man inte tänka på det. Vi har till och med Operations Managers. Om hotellet vill så kan vartenda samtal outsourcas, det ingår i tjänsten.

Möjlighet att skala upp
Markku Jussila och hans kollega, företagets vd Tuomas Valorinta berättar gärna om vinsterna med Ahops lösning. Att hotellen blir mer kostnadseffektiva är förstås en av dem, men för många hotellägare handlar det också om tid. Att få tid till att utveckla verksamheten, att prata med gäster eller kanske själv ta lite semester med familjen.

– Det öppnar också upp möjligheten att skala upp verksamheten. Och går man i tankar på att sälja och ”casha ut” efter många hårda år så är det här en bra lösning, då verksamheten inte lika mycket hänger på ägaren, säger Tuomas Valorinta.

Förutsägbar kostnad
De berättar om ägaren bakom, Hotelli Uninen, i Finland, som efter att ha inlett sitt samarbete med Ahop Management, nu går från ett till sex (!) hotell. Dessutom har han gjort något under tiden, som han aldrig hunnit med tidigare – att ha semester.

– Eftersom den här företagaren inte behöver ansvara för det operativa ger det både tid och energi till att hitta nya potentiella hotell samt att utveckla sin säljstrategi, säger Markku Jussila.

Möjligheten att skala upp, eller kanske gå åt andra hållet och dra sig tillbaka, lyfts fram som de stora fördelarna tillsammans med de mjuka värden som Ahop Managements tjänst kan ge. Ytterligare en är kostnadsbilden. Tuomas Valorinta berättar:

– Eftersom kostnaden för vår tjänst skalas med volymen ger det ägaren en väldigt förutsägbar kostnad för hotellet.

Läs mer om Ahop Management här

Fakta/Ahop Management

+ Företagets tjänster är förpackade i tre paket – Ahop Comfort, Ahop Premium och Ahop Suite – som alla ger möjligheten att driva hotell personalfritt.

+ Ahop Comfort är det grundläggande servicepaketet, som bland annat innefattar kundtjänst dygnet runt, betalningar och nödvändiga kopplingar till onlineresebyråerna.

+ Med Ahop Suite tar du steget fullt ut. Du befrias från hushållningen och gästen blir omhändertagen från bokning till utcheckning.

Läs mer på www.ahopmanagement.com/sv