Annons

Karmas nya lösning minskar personalbehovet och ger mer intäkter

zoom Med Karmas Beställ & Betala får gästerna själva kontroll under sitt restaurangbesök. Det ger såväl en trygghet för gästen som ökad försäljning för krögaren.
Med Karmas Beställ & Betala får gästerna själva kontroll under sitt restaurangbesök. Det ger såväl en trygghet för gästen som ökad försäljning för krögaren.
Nu tar företaget bakom den populära maträddarappen Karma nästa steg genom att erbjuda restauranger en snabb och enkel beställnings- och betalningslösning. Ökade intäkter, minskade personalkostnader och mer tid för personalen att ge bättre service är några av resultaten de kan berätta om.

Sedan starten 2016 har fler än 10 000 restauranger och andra företag anslutit sig till Karma. Hittills har två miljoner konsumenter räddat totalt sex miljoner måltider. Nu har alltså nästa steg i företagets utveckling påbörjats.

– Vi behöver titta på hela begreppet ”hållbar restaurang”, alltså utöver matsvinnet. När Sverige öppnade upp efter pandemin var bristen på personal tydlig. Där fanns det något för oss att jobba vidare på och då utvecklade vi Beställ & Betala, berättar Karmas marknadschef Ludvig Berling.

Automatisk klimatkompensation
Med hjälp av lösningen kan gästerna beställa och betala direkt vid bordet, från sina telefoner. Inga appar eller nedladdningar krävs. Det här är en – på flera sätt – del av ett större hållbarhetstänk. Det hjälper restauranger att servera fler och öka försäljningen utan att knyta till sig mer personal, men framför allt klimatkompenseras varje beställning som görs – helt automatisk.
– Det är ett naturligt nästa steg för branschen. Det är klart att vi måste börja kompensera för den mat vi äter ute!

Ludvig Berling drar paralleller till flygbranschen. Sedan starten har enbart restaurang Wagamama i Stockholm klimatkompenserat för motsvarande 294 000 personkilometer flyg, vilket är 7,4 varv runt jorden!
– Det här sker helt automatiskt. Restaurangerna behöver inte göra någonting utan vi sköter allt åt dem och kompenserar genom tredje part till legitima och certifierade projekt.

Gästen får själv kontroll
Ludvig Berling berättar om restaurangen Wagamama, som var först ut med att testa lösningen. Sedan de började med Karma serverar de nu 34 procent fler gäster varje dag – med samma personalstyrka. Dessutom har snittnotan gått upp med över tolv procent, bland annat tack vare att gästerna enkelt själva kan göra tillval till sin beställning eller göra ytterligare beställningar under besöket.
– Det handlar om enkelheten i att gästen själv får kontroll, vilket blir en effektivisering men också en förändring i sättet att driva sin verksamhet. Man tar inte bort service, utan istället förenklar man för personalen vid tidskrävande moment. Vissa behöver minska köbildningen, andra vill effektivisera sina betalningsmoment, en tredje behöver minska eller underlätta personalens dagliga arbetsuppgifter. Vi ser att Karma är den digitala lösningen för alla.

Karma Beställ & Betala

Med Karma serverar restauranger sina gäster snabbare, enklare och mer effektivt och alla beställningar klimatkompenseras automatiskt. Har man överskottsmat säljs den ut till rabatterat pris i Karma-appen. Sedan lansering år 2016 har Karma med sina två miljoner användare och 10 000 partners räddat mer än sex miljoner måltider från att slängas. Läs mer på www.karma.life