Annons

Med Besöksliv når du stjärnorna i restaurangbranschen

zoom Gustav Ståhlsten, försäljningschef, Besöksliv Fotograf: Oskar Lürén/Shutterstock
Gustav Ståhlsten, försäljningschef, Besöksliv Fotograf: Oskar Lürén/Shutterstock
Besöksliv är tidningen och rekryteringskanalen för cheferna och ägarna på de över 7 100 hotell, restauranger, campingar och anläggningar som är medlemmar i Visita.

Besöksliv skriver exklusivt för cheferna och ägarna på företag i den svenska besöksnäringen. Tidningens sajt har över 40 000 unika besökare per månad. Nyhetsbrevet har 12 000 mottagare, och i sociala medier har man över 100 000 synkade Facebook-konton.

– Att sprida sin platsannons i Besökslivs kanaler är ett enkelt sätt att säkerställa maximal exponering hos personer med rätt erfarenhet och yrkeskunskaper i hela Sverige. Vi är den ledande platsannonskanalen för chefer och kvalificerad personal i restaurangbranschen, säger Gustav Ståhlsten, försäljningschef, Besöksliv.

Vad bör man generellt tänka på vid rekrytering? Vilka är dina fem bästa tips?

1. Förberedelser.
– Alla anställda kommer förr eller senare sluta och det kommer nästan alltid som en överraskning. Förbered dig så att du kan dra igång en rekrytering snabbt. Ha allt färdigt med utrymme på sajten för platsannonser och idéer över var du kommer nå kandidaterna.

2. Employer branding.
– En del har såklart inte möjlighet att arbeta med sitt varumärke som arbetsgivare på bred font, genom så kallad Employer branding. Men se varje rekryteringstillfälle som en möjlighet att även profilera dig för dem du vill ska söka dina lediga tjänster i framtiden.

3. Skräddarsy budskapet i platsannonsen.
– Anpassa budskapet i varje platsannons för att tilltala den du vill ska söka tjänsten. Rör det sig exempelvis om en senior tjänst, är det den du ska skräddarsy texten för. Gäller det en ung person i karriären handlar det troligen om helt andra värden du vill lyfta fram med tjänsten.

4. Ha ett lager med bra bilder eller gör en egen film.
– Använd bra bilder och filmer. Dels för att det är tilltalande, men också för att vi ser att film gynnas i sociala medier. Facebook själva säger att de premierar rörligt innehåll. Ett tips är att göra en egen film med telefonen där du som chef berättar om arbetsplatsen och den aktuella tjänsten.

5. Fundera över vilka målgrupper du har och var de finns.
– Söker man en person som har ett liknande arbete idag kanske han eller hon inte aktivt söker jobb. Fundera på hur du ska nå dem ändå, vilka medier följer dem? Försök även synas i flera olika typer av kanaler, både för att nå fler och samtidigt nå kandidaterna från flera olika håll. Tänk även på att det inte räcker att bara lägga ut en ledig tjänst på en Facebook-sida eller grupp, den kommer bara visas för 5–10 procent av följarna. Facebook vill att företag ska betala för att synas.

Läs mer om hur vi kan hjälpa dig med din platsannonsering