De privata gästerna blir allt viktigare för hotellen

Haymarket Foto: Pressbild

Scandic anpassar sig efter de nya resenärerna både genom att anpassa hotellen och genom specifika erbjudanden.

NYHETER. Privatgästerna har blivit en allt viktigare intäktskälla för de svenska hotellen. Sedan fem år står turister för 75 procent av ökningen av belagda hotellrum, enligt hotellens egen statistik. 

De senaste årens svajiga konjunktur har resulterat i ett par tydliga hotelltrender. Dels minskar antalet övernattande konferensgäster, dels har affärsgästerna blivit en allt mindre pålitlig intäktskälla sedan finanskrisen 2007. 

Samtidigt har privatgästernas efterfrågan på hotellrum ökat stadigt.Artikeln fortsätter under annonsen

– Sedan 2010 har det varit en jämn uppgång av privatgäster. Nu har deras andel ökat till den högsta nivån någonsin. Det är ett tydligt trendbrott, säger Björn Arnek, avdelningschef för branschekonomi på Visita. 

Uppluckrade mönster

Statistiken bygger på siffror från Tillväxtverket/SCB som hotellen själva har rapporterat in. Vän av ordning frågar sig kanske hur pålitliga siffrorna är, eftersom det blir allt svårare att kategorisera gästerna i takt med att allt fler bokar via externa bokningssajter på nätet. Men det finns också statistik som visar att antalet gäster per rum har ökat i samma takt, vilket tyder på att det handlar om privatgäster.

En rundringning bland de svenska hotellkedjorna ger också stöd för tesen. Enligt Katalin Paldeak, Chief Operating Officer för Nordic Choice Hotels, som inkluderar hotellkedjorna Clarion, Quality och Comfort, består deras gäster numera av ungefär hälften privat- och hälften affärsgäster, efter att tidigare ha legat mellan 40/60 och 30/70 till affärsgästernas fördel. Hon menar att en förklaring till trenden är att de traditionella semestermönstren har börjat luckras upp.  

– Tidigare reste människor under industrisemestern, jul och påsk. Nu är det en jämnare fördelning under året och fler citybreaks. 

En annan förklaring till trenden kan vara att det har blivit svårare att kategorisera gästerna rätt, menar Katalin Paldeak.

– Vi försöker alltid fråga gästen om de reser privat eller i tjänsten, om de har bokat via en tredjepartskanal, för att få så bra statistik som möjligt. Men sedan finns det gäster som besöker oss som turister på helgen och stannar kvar måndag-tisdag som affärsgäst utan att det registreras.

Den starka medelklassen

Anders Nissen, vd för hotellfastighetsbolaget Pandox, menar att en förklaring till det ökande privatresandet är ett ökat välstånd bland medelklassen liksom att turisterna inte är lika konjunkturkänsliga som affärsresenärerna.

– Därtill kommer nya turistmarknader som exempelvis Kina, där huvuddelen av resenärerna är turister. 

Anders Nissen menar att den växande turismen skapar en positiv cirkel.

– Det ökar beläggningen, vilket ger ökade intäkter, högre vinster och högre fastighetsvärden. Det gör också att det har blivit mindre riskfyllt att investera i hotellfastig­heter. De stora vinnarna är städerna och staten, som får stora skatteintäkter. Dessutom skapar hotell- och restaurangbranschen jobb, vilket är den viktigaste frågan för dagens samhälle.  

Turister är, som Anders Nissen påpekar, vanligtvis mindre konjunkturkänsliga. Flera undersökningar visar att vi ogärna drar in på resor även om det råder sämre tider. Samtidigt brukar privatresenärer ofta vara mer priskänsliga och föredra att resa under perioder då hotellen lockar med bra erbjudanden. Så vad innebär trenden för hotellen intäktsmässigt? 

Den nya generationens turister

Katalin Paldeak konstaterar att privatgäster ger lägre intäkt per sålt rum och att det ofta är högre personalkostnader på helgerna. Men enligt henne behöver den totala intäkten per gäst inte gå ner eftersom privatgästerna ofta äter och dricker på hotellen. 

– Dessutom måste man fundera på vad alternativet är. Tomma rum? Vi har rum att fylla 365 dagar om året och privatgästerna kommer ofta under perioder då vi verkligen behöver dem så vi är jättepositiva till den här utvecklingen.

Hon får medhåll av Scandics Sverigechef Peter Jangbratt.

– Trenden globalt är att den nya generationens turister söker individuella upplevelser och nya resmål. För vårt hörn av världen är det såklart positivt. Det skapar nya möjligheter till andra kundgrupper än de vi har i dag. 

Anpassar sig efter de nya resenärerna

Scandic anpassar sig efter de nya resenärerna både genom att anpassa hotellen och genom specifika erbjudanden.

– När vi bygger nya hotell och renoverar befintliga hämtar vi inspiration från andra hotell internationellt, både små och stora, och tittar på de trender och behov som internationella gäster har. Ett tydligt svar på den här trenden är våra signaturhotell Haymarket, Grand Central och Downtown Camper by Scandic. De svarar mot nyfikna internationella gäster som kanske inte vill vara turister i den traditionella meningen, utan snarare upptäcka destinationen på platser där lokalbefolkningen håller till.   

Enligt Peter Jangbratt tittar Scandic även på om det är någon särskild målgrupp, till exempel grupper från Kina, på hotellen under specifika perioder. Då försöker de anpassa sitt erbjudande efter det.

Den växande turismen från Asien har även fått First Hotels att fundera över hur de kan anpassa sina hotell.

– Vi ser till exempel över våra frukostar och att det finns vattenkokare på rummen, eftersom det är något som asiatiska gäster ofta önskar, säger Stephen Meinich-Bache, vd First Hotels. Vi diskuterar de här frågorna mycket och det råder inget tvivel om att andelen och antalet privatgäster ökar. Främst är det gäster från Asien som blir fler, men också från USA och Storbritannien. 

Utveckling och teknologi

Hon menar att den digitala utvecklingen och ny teknologi gör att affärsresenärerna inte har samma behov av fysiska möten längre, utan kan hitta mycket av den information de behöver på nätet. 

– Det minskar också skillnaden mellan affärs- och privatresande. Därför är det avgörande att ge gästerna en bra upplevelse så att de blir nöjda och lämnar bra recensioner, oavsett om de är privat- eller affärsgäster. 

Nordic Choice Hotels anpassar sig efter trenden genom att skapa större rum, fler anslutande familjerum och mer lättillgängliga extrasängar. Dessutom har hotellen fokuserat på särskilda barnerbjudanden och menyer i restaurangerna som är attraktiva för barnfamiljer, samt på hotellets fitness- och spaavdelningar, något som är extra eftertraktat av privatgästerna. 

Kundgrupper vägg i vägg

Kedjan har även satsat stort på nya hotell anpassade efter olika kundgrupper, exempelvis cityhotellet At Six, som öppnar i Stockholm i mars och Comfort Hotel Arlanda.

– Comfort ska vara mer anpassat efter fritidsresenärer och därmed skilja sig från Clarion som ligger vägg i vägg och är mer anpassat efter affärsgäster, säger Katalin Paldeak. 

De nya kundgrupperna gör alltså att hotellen spetsar sina kunderbjudanden, vilket är positivt för alla. Men Peter Jangbratt påpekar att det också ställer större krav.

– Marknaden blir mer komplex med fler differentierade hotell, vilket utmanar kunden i valet av hotell. Det ställer krav på oss att vi kan ge lättillgänglig information via vår webb och andra externa kanaler.  

Artiklar inom samma ämne

Från startsidan
grand

Grand Hôtel - ett av världens bästa hotell

NYHETER. Det enda svenska hotellet som platsar på Condé Nast Travellers lista.

Annons
ibis

Fortsatt starkt för hotellen i Europa

NYHETER. Branschdominanten Accor Hotels ökar trots terrordåd.
Johan Schilow.

Compass Groups nya vd: ”Att göra bra affärer är min grej”

KARRIÄR. Han tar över Compass Group när Jonas Siljhammar går till Visita. 
Härnösand Andreas

Restaurangskola med affärsinriktning på gång i Härnösand

NYHETER. Unik utbildning planeras av låtskrivarstjärnan Andreas Carlsson.
Gustav Yrkes-VM

Inga medaljer - men värdefull erfarenhet

NYHETER. Servitris Sofie Langkjaer: "Jag fick en dipp tredje dagen".
Petter Stordalen

Stordalen: ”Här har saknats ett stort konferenshotell”

NYHETER. Bygger ett 18 våningar högt hotell med utsikt över Vättern.
Stureplan

Stureplans ombyggnad skjuts upp – igen

NYHETER. PG Nilsson: ”Ingen politisk majoritet för att gå vidare”.
Skistar

Färre säsongssökande till fjällen

NYHETER. ”Har sina naturliga förklaringar”, säger Branäsgruppens vd.
Sophie Helin

Nu ska hon styra Scandic Bollnäs

KARRIÄR. Sophie Helin tar över som hotelldirektör.
dubbel

Dubbel Dubbel rider på Göteborgsk Asienvåg

NYHETER. Slår upp dörrarna till sin fjärde krog - hoppas på kinesisk lunchsuccé.
Twister

Rekordsäsong för nöjesparkerna

NYHETER. Nöjesparksgruppen Parks and Resorts slår nya besöksrekord.
Mat

De är Årets restaurangkedja 2017

NYHETER. Långsiktiga samarbeten placerar Fazer Food Services i topp.
Personalbrist

Brist på medarbetare – nu i ännu fler yrken

NYHETER. Hovmästare och bartender räknas nu bland bristyrkena.
Stella

Finalisterna klara i debuterande Stella-galan

NYHETER. Finalister klara – Malin Söderström i tre kategorier.
Box Destilleri

Box Destilleri storsatsar – ska locka fler kvinnor

NYHETER. Fördubblar produktionen och utvecklar verksamheten.
Yrkes-VM

Bra start i Yrkes-VM: Flera topprestationer

NYHETER. Hård kamp om medaljerna i Abu Dhabi.
Restauranggalan

Trångt och trevligt då restaurangbranschen prisades

VIMMEL. Kolla in! De var där på den tionde Restauranggalan.
Ronge Restauranggalan

Storslam för Taks Frida Ronge

NYHETER. Galan bjöd på vinnare och rätter av Stockholm Culinary Team.
Emma Ziemann

Vinnaren i Årets Servitör: ”Jag log och tittade upp”

NYHETER. Fjolårets sommeliervinnare kan nu även kalla sig Årets Servitör.
Västsverige Norge

Norrmän skapar högtryck i Västsverige

NYHETER. Västsverige storsatsar på norska sommarbesökare.
Pierre

Han gör 40 krogbesök på 7 timmar

NYHETER. Under Matnatten ska matbloggaren i Malmö slå världsrekord.
Halloween Liseberg

Ännu större satsning på Halloween i år

NYHETER. Halloween har blivit ett sätt att förlänga säsongen.
Yrkes-VM

”Vi räknar med många medaljer”

NYHETER. Det svenska laget taggat inför Yrkes-VM i Abu Dhabi.
Christoffer Bergfors

Han utmanar branschen att bli mer hållbar

NYHETER. Christoffer Bergfors prisas för fokus på hållbarhet.
Storhogna sport

Storhogna satsar på sportanläggning

NYHETER. Aktiviteter året runt ska lyfta högfjällshotellet.
at park

Stefan Karlsson har öppnat At Park

NYHETER. Götaplatsgruppens femte restaurang.
whiskeykrog

De är bästa whiskykrogen – igen

NYHETER. Brygghuset i Fiskebäckskil lockar tio gånger fler provare än vanligt.
David Bergling

Han blir ny vd på Nordic Light Hotel

KARRIÄR. David Bergling ska få hotellet att ta ett större grepp om Norden.
Kåbdalis

Kåbdalis storsatsar på hemmapubliken

NYHETER. Kåbdalis skidanläggning ska lyfta destinationen.
Fredrik lindfors

Fredrik Lindfors vinner NM i sommellerie

NYHETER. Chefssommelieren vinner två guld på en vecka.
72 hour cabin

Så lugnar svensk natur stressade turister

NYHETER. Framgång för program som lyfter svensk natur. 
husbilscamping

Ny skatt kan grusa husbilsboomen

NYHETER. Campingar riskerar drabbas dubbelt av ny skatt.
Linje Tio barteam 1

Linje Tio i Hornstull är en av världens bästa barer

NYHETER. Knep plats 44 på prestigefyllda World’s 50 Best Bars.
Global pastry chef

Sverige vidare till VM i Global Pastry Chef

NYHETER. Kocklandslagets konditorer klara för finalen i Kuala Lumpur.
Gränsö slott

Gränsö Slott bygger ut sitt spa

NYHETER. Nu dubbleras spaavdelningen på Gränsö Slott till 600 kvadratmeter. 
Paul Svensson

Paul Svensson gröna krog prisas – och växer till London

NYHETER. Vill att gästerna ska förstå att ”växtbaserat är gott”.
Bruksvallarna

Många skidorter laddar snabb säsongsstart med sparad snö

NYHETER. Bruksvallarna lägger 10 miljoner för att spara 25 000 kubikmeter snö.
SAS höga kusten

Nytt flyg till Stockholm gynnar turismen på Höga Kusten

NYHETER. Nu återupptar SAS flyg mellan Örnsköldsvik och Stockholm.
Lydmar Hotell 1

Sverige – ny resefavorit för amerikanska turister

NYHETER. Intäkter från ökat antal gästnätter steg med 6,6% i somras.
Eva Östling om SD:s skuggbudet

Eva Östling: ”SDs förslag ökar splittring på arbetsmarknaden”

NYHETER. Chockhöjd restaurangmoms - hot mot ”Sveriges integrationsmotor”.
Aquavit London

Efter första Michelin-stjärnan – nu ska Aquavits koncept spridas

NYHETER. Krogen där stammisen Rihanna beställer köttbullar prisas.
Petter Stordalen, Arlanda 1

Stordalen vill bygga ut på Arlanda

NYHETER. Koncernen kan komma att ha över 1000 rum på flygplatsen.
Eva Östling höstbudget

Eva Östling om konkursökning: "Höjda arbetsgivaravgifter för unga är orsaken"

NYHETER. Hotell och restauranger drabbades av 22% fler konkurser än 2016.
Kanelbullens Dag 2017

Här var det uppbullat – nu firas Kanelbullens Dag!

NYHETER. Bagaren Magnus Johansson säljer tusentals bullar idag.
SM-mästare sommelieri 2016: Fredrik Lindfors

Höj glaset – Fredrik Lindfors fixade svenskt guld i sommelieri!

NYHETER. Grand Hotels chefssommelier om den tuffa tävlingen.
Plus, 1

Kritiken växer mot Booking.com: "Ranking ska vara ärlig"

NYHETER. Eva Östling välkomnar Plus granskning av OTA:ernas fulspel.
Ripjakt 1

Stopp för utländska jägare slår mot besöksnäringen

NYHETER. Stängda anläggningar och färre jobb i fjällen efter kritiserat beslut.
Kalle Jangbratt

Han startade med sommarjobb som vaktmästare – idag vd

KARRIÄR. Kalle Jangbratt ska ta koncernen Melanders group vidare. 
eva möter Sara Öhrvall

Så påverkar digital utveckling besöksnäringen

EVA MÖTER. Sara Öhrvall om hur digitalisering påverkar besöksnäringen.
Good Mornings hotellbåt, Sundsvall

Flytande hotell tar ny kurs

NYHETER. Hotellbåt blir budgetalternativ i Sundsvall.
Göran Jonsson

Liftskötare med 40 år på toppen

PORTRÄTT. Göran Jonsson basar över 34 liftar i Västbranten. 
Eva Östling 1

Eva Östling: ”Momsförslaget slår mot jobben och integrationen”

NYHETER. Visita kritiska mot Moderaternas momsförslag: "En dubbelstöt".
Waxholms hotell, fasad 1

Efter dubbel otur reser sig nu Waxholms hotell

NYHETER. vd Tobias Ekman: "Som tur är har vi sluppit avboka gäster".
Långe Jan, Öland

Ölands skördefest drar in 300 miljoner

NYHETER. Bo Pensionat: "Bättre än midsommar för oss".
Vadstena Camping 1

Vadstena Camping applåderar sommaren: ”Totalt fullt varje dag”

NYHETER. Trycket till trots – anläggningen vill men får inte bygga ut.
Harrys

Karlstadkrogar nekas uteservering på vintern

NYHETER. Restauratören: ”Förhoppningen var att vi skulle få tillstånd”.
Hotel Rogge

Efter hotellets stjärnstatus – vill dubbla antal rum

NYHETER. vd:n: "För att inte behöva tacka nej till gäster".
Skeppsholmen, Af Chapman

Vilken framtidsbransch! Svensk turisms omsättning ökade med 18,3 miljarder

NYHETER. Idag firas World Tourism Day – med svenska rekordsiffror.
Fredrik Elfgren

Han sadlade om från safariguide i Kenya – idag hotell-vd

KARRIÄR. Fredrik Elfgren: ”Alla kan lära sig, men man måste gilla sitt jobb”.
Sibylla i Viksjö 1

Rekordmånga nya restauranger ger Sibylla "ketchupeffekt"

NYHETER. Kedjan väntas omsätta 800 miljoner kronor under 2017.
Roller coaster 1

Europas bästa nöjesparker har korats – här är de svenska vinnarna

NYHETER. Så gick det när European Star Awards 2017 delades ut i Berlin igår.
Appar

7 appar som klickar besöksnäringen in i framtiden

LISTA. Digitala plattformer som erbjuder nya lösningar.
Tina Johansson, Vinkällan 1

Hon är landets bästa kvinnliga sommelier

NYHETER. Tina Johansson skålade sig till seger i Lily Bollinger Award. 
Bocuse d'Or Sverige kandidater 2017

De kockarna gör upp om Bocuse d'Or Sverige

NYHETER. Kan bli tight på mållinjen – 8 kockar i kamp om titeln.

Dokumentärfilm

Turister sökes för huvudroll i dokumentär om naturturism i norr

NYHETER. Arktisk livsstil på film ska locka holländare till norra Sverige.