De privata gästerna blir allt viktigare för hotellen

Haymarket Foto: Pressbild

Scandic anpassar sig efter de nya resenärerna både genom att anpassa hotellen och genom specifika erbjudanden.

NYHETER. Privatgästerna har blivit en allt viktigare intäktskälla för de svenska hotellen. Sedan fem år står turister för 75 procent av ökningen av belagda hotellrum, enligt hotellens egen statistik. 

De senaste årens svajiga konjunktur har resulterat i ett par tydliga hotelltrender. Dels minskar antalet övernattande konferensgäster, dels har affärsgästerna blivit en allt mindre pålitlig intäktskälla sedan finanskrisen 2007. 

Samtidigt har privatgästernas efterfrågan på hotellrum ökat stadigt.Artikeln fortsätter under annonsen

– Sedan 2010 har det varit en jämn uppgång av privatgäster. Nu har deras andel ökat till den högsta nivån någonsin. Det är ett tydligt trendbrott, säger Björn Arnek, avdelningschef för branschekonomi på Visita. 

Uppluckrade mönster

Statistiken bygger på siffror från Tillväxtverket/SCB som hotellen själva har rapporterat in. Vän av ordning frågar sig kanske hur pålitliga siffrorna är, eftersom det blir allt svårare att kategorisera gästerna i takt med att allt fler bokar via externa bokningssajter på nätet. Men det finns också statistik som visar att antalet gäster per rum har ökat i samma takt, vilket tyder på att det handlar om privatgäster.

En rundringning bland de svenska hotellkedjorna ger också stöd för tesen. Enligt Katalin Paldeak, Chief Operating Officer för Nordic Choice Hotels, som inkluderar hotellkedjorna Clarion, Quality och Comfort, består deras gäster numera av ungefär hälften privat- och hälften affärsgäster, efter att tidigare ha legat mellan 40/60 och 30/70 till affärsgästernas fördel. Hon menar att en förklaring till trenden är att de traditionella semestermönstren har börjat luckras upp.  

– Tidigare reste människor under industrisemestern, jul och påsk. Nu är det en jämnare fördelning under året och fler citybreaks. 

En annan förklaring till trenden kan vara att det har blivit svårare att kategorisera gästerna rätt, menar Katalin Paldeak.

– Vi försöker alltid fråga gästen om de reser privat eller i tjänsten, om de har bokat via en tredjepartskanal, för att få så bra statistik som möjligt. Men sedan finns det gäster som besöker oss som turister på helgen och stannar kvar måndag-tisdag som affärsgäst utan att det registreras.

Den starka medelklassen

Anders Nissen, vd för hotellfastighetsbolaget Pandox, menar att en förklaring till det ökande privatresandet är ett ökat välstånd bland medelklassen liksom att turisterna inte är lika konjunkturkänsliga som affärsresenärerna.

– Därtill kommer nya turistmarknader som exempelvis Kina, där huvuddelen av resenärerna är turister. 

Anders Nissen menar att den växande turismen skapar en positiv cirkel.

– Det ökar beläggningen, vilket ger ökade intäkter, högre vinster och högre fastighetsvärden. Det gör också att det har blivit mindre riskfyllt att investera i hotellfastig­heter. De stora vinnarna är städerna och staten, som får stora skatteintäkter. Dessutom skapar hotell- och restaurangbranschen jobb, vilket är den viktigaste frågan för dagens samhälle.  

Turister är, som Anders Nissen påpekar, vanligtvis mindre konjunkturkänsliga. Flera undersökningar visar att vi ogärna drar in på resor även om det råder sämre tider. Samtidigt brukar privatresenärer ofta vara mer priskänsliga och föredra att resa under perioder då hotellen lockar med bra erbjudanden. Så vad innebär trenden för hotellen intäktsmässigt? 

Den nya generationens turister

Katalin Paldeak konstaterar att privatgäster ger lägre intäkt per sålt rum och att det ofta är högre personalkostnader på helgerna. Men enligt henne behöver den totala intäkten per gäst inte gå ner eftersom privatgästerna ofta äter och dricker på hotellen. 

– Dessutom måste man fundera på vad alternativet är. Tomma rum? Vi har rum att fylla 365 dagar om året och privatgästerna kommer ofta under perioder då vi verkligen behöver dem så vi är jättepositiva till den här utvecklingen.

Hon får medhåll av Scandics Sverigechef Peter Jangbratt.

– Trenden globalt är att den nya generationens turister söker individuella upplevelser och nya resmål. För vårt hörn av världen är det såklart positivt. Det skapar nya möjligheter till andra kundgrupper än de vi har i dag. 

Anpassar sig efter de nya resenärerna

Scandic anpassar sig efter de nya resenärerna både genom att anpassa hotellen och genom specifika erbjudanden.

– När vi bygger nya hotell och renoverar befintliga hämtar vi inspiration från andra hotell internationellt, både små och stora, och tittar på de trender och behov som internationella gäster har. Ett tydligt svar på den här trenden är våra signaturhotell Haymarket, Grand Central och Downtown Camper by Scandic. De svarar mot nyfikna internationella gäster som kanske inte vill vara turister i den traditionella meningen, utan snarare upptäcka destinationen på platser där lokalbefolkningen håller till.   

Enligt Peter Jangbratt tittar Scandic även på om det är någon särskild målgrupp, till exempel grupper från Kina, på hotellen under specifika perioder. Då försöker de anpassa sitt erbjudande efter det.

Den växande turismen från Asien har även fått First Hotels att fundera över hur de kan anpassa sina hotell.

– Vi ser till exempel över våra frukostar och att det finns vattenkokare på rummen, eftersom det är något som asiatiska gäster ofta önskar, säger Stephen Meinich-Bache, vd First Hotels. Vi diskuterar de här frågorna mycket och det råder inget tvivel om att andelen och antalet privatgäster ökar. Främst är det gäster från Asien som blir fler, men också från USA och Storbritannien. 

Utveckling och teknologi

Hon menar att den digitala utvecklingen och ny teknologi gör att affärsresenärerna inte har samma behov av fysiska möten längre, utan kan hitta mycket av den information de behöver på nätet. 

– Det minskar också skillnaden mellan affärs- och privatresande. Därför är det avgörande att ge gästerna en bra upplevelse så att de blir nöjda och lämnar bra recensioner, oavsett om de är privat- eller affärsgäster. 

Nordic Choice Hotels anpassar sig efter trenden genom att skapa större rum, fler anslutande familjerum och mer lättillgängliga extrasängar. Dessutom har hotellen fokuserat på särskilda barnerbjudanden och menyer i restaurangerna som är attraktiva för barnfamiljer, samt på hotellets fitness- och spaavdelningar, något som är extra eftertraktat av privatgästerna. 

Kundgrupper vägg i vägg

Kedjan har även satsat stort på nya hotell anpassade efter olika kundgrupper, exempelvis cityhotellet At Six, som öppnar i Stockholm i mars och Comfort Hotel Arlanda.

– Comfort ska vara mer anpassat efter fritidsresenärer och därmed skilja sig från Clarion som ligger vägg i vägg och är mer anpassat efter affärsgäster, säger Katalin Paldeak. 

De nya kundgrupperna gör alltså att hotellen spetsar sina kunderbjudanden, vilket är positivt för alla. Men Peter Jangbratt påpekar att det också ställer större krav.

– Marknaden blir mer komplex med fler differentierade hotell, vilket utmanar kunden i valet av hotell. Det ställer krav på oss att vi kan ge lättillgänglig information via vår webb och andra externa kanaler.  

Artiklar inom samma ämne

Från startsidan
Möten

Svenska Möten slår rekord

NYHETER. Allt fler väljer mer okonventionella mötesformer.

Annons
Vibeke Raddum

Hon ska ta First in i framtiden

KARRIÄR. Vibeke Raddum vill forma framtidens hotellupplevelser.
Phil's

Så ska kedjan Phil's Burger växa

NYHETER. Ger sig in i konkurrensen på trendkänsliga Söder.
Baljeu

Därför lämnar Baljeu Grönklittsgruppen

NYHETER. ”Vi har diskuterat olika linjer men inte varit oeniga”.
Sayan

Bommar igen Råkultur – det ska Sayan Isaksson göra nu

NYHETER. Stället som banade väg för Stockholms nya sushi-våg stänger.
Fanny Sturén

Så ska Svenska Brasserier satsa på hållbarhet

KARRIÄR. Fanny Sturén blir kedjans första hållbarhetschef.
Karlatornet

Nordic Choice öppnar i Nordens högsta byggnad

NYHETER. Petter Stordalen om supersatsningen: ”Ett unikt projekt”.
Surströmmingsskiva på Tennstopet 2017

Rusning i hundratals till krogens stinkande fest

NYHETER. Gäster kommer från hela världen för att äta surströmming här.
Kebnekaises topp

Allt fler svenskar semestrar i Sverige – Kebnekaise extra trendigt

NYHETER. 25% fler beräknas vilja bestiga Sveriges högsta berg i år.
Way Out West 2017

Nytt rekord för Way Out West

NYHETER. Gav ringar på vattnet för Göteborgs besöksnäring.
Jukka Turku, Elite Hotels 1

Han fick 3 nya arbetsplatser – i ett jobb

KARRIÄR. Jukka Turku blir hotelldirektör för flera Elite-hotell i Malmö.
Fiskeskola på Getnö Gård, Åsnen

Ny nationalpark – ett grönt lyft för Smålands turism

NYHETER. Öppnar 2018: "Liknar ingen annan nationalpark i landet".
Hotellrum

Bra sommarstart för hotellen – trots junivädret

NYHETER. Antal gästnätter ökade med 7,5 procent – flest var privatgäster.
Gothia Towers Osteria

Gothia Towers växer: Öppnar ny restaurang

NYHETER. Med hela 330 sittplatser ska mässan bredda sitt ätutbud.
Kent-turism i Eskilstuna

Kent-turism är Eskilstunas nya melodi

NYHETER. Lockar besökare från hela Sverige – vill resa minnesmärke.
Idre Fjäll 1

Idre går mot supertidig säsong: "Snörekord i oktober"

NYHETER. Ökad efterfrågan ligger bakom höstsatsningen.
Helena Ahldén 1

Går till nytt toppjobb på snabbväxande Pinchos

KARRIÄR. Helena Ahldén blir COO på kedjan som öppnar 16 ställen i år.
Sivans ost

Är det här Nordens bästa matdestination?

NYHETER. Det smakar bättre västerut – enligt Embla Food Awards.
The Steam 11

The Steam Hotel har öppnat: "Helt fullbokat"

NYHETER. Efter stor invigningsfest – bokningsläget över all förväntan.
Skallefteå Airport 1

Nytt trafikrekord på Skellefteå Airport: "Otroliga siffror"

NYHETER. Flyg-vd:n om dubblat resenärsantal – andra månaden i rad.
Lily Bollinger Award 2017

Sommelierer snurrar glasen för prestigetitel

NYHETER. De 3 tävlar om titeln ”Årets Lily Bollinger”.
Äldre

Glöm inte 40 plus: "Äldre är vip!"

NYHETER. Kim Walker värnar om vikten av åldersneutralitet.
Linda Christoffersson

På hennes jobb är det Vilda Västern varje dag

SOMMARINTERVJU. Hon är ny affärsområdeschef på High Chaparral.
Sissie Svärdström

Efter 45 år som servitris: ”Jag har världens bästa jobb!”

SOMMARINTERVJU. Sissie Svärdström: ”Ju krångligare gäst – desto roligare”.
Trädgår'n

Trädgår'n växer så det knakar

NYHETER. Ikoniska Göteborgs-stället ökar omsättningen.
Abba Björn Eva

Björn Ulvaeus: ”För att bli engagerad måste jag känna lust”

EVA MÖTER. ABBA-profilen om hur han tog steget in i besöksnäringen.
Cykel Skåne

Skåne tar hjälp av Australien – ska bli bättre på naturturism

NYHETER. Ska hjälpa besöksnäringen att skapa nya erbjudanden.
Charlotte Skott

Hon har lyft ett flygande samarbete över nationsgränserna

SOMMARINTERVJU. Charlotte Skott är Scandinavian Mountains ansikte utåt.
Sturehof, Stureplan 11.

Efter het debatt – nu har parterna setts i samtal om Stureplanerna

NYHETER. Krögare och fastighetsägare ska diskutera vidare.
Almedalsveckan 2017

Rekordbra siffror för Almedalsveckan – så här kan den växa

NYHETER. Inspiration Gotlands vd: "Varit fullbokat överallt i Visby".
 
Andreas Stenberg

Han blir ny vd för Årets Kock

NYHETER. Andreas Stenberg: ”Ett drömjobb!” 
Ronneby brunn puff

Smart drag för Ronneby Brunn

NYHETER. SM-mästerskap ska locka folk till hela Blekinge.
Petter

”Krogbranschen är en jäkla bra testpilot för unga”

EVA MÖTER. Artisten och krögaren Petter i samtal med Visitas Eva Östling.
Grönklitt snö

Mer vitt i Grönklitt

NYHETER. Säsongen ska förlängas med toppmodernt snösystem.
Björn Hotell

Ekonomen: ”Det blir en bra hotellsommar”

NYHETER. Visitas Björn Arnek spår bra business för besöksnäringen.
Pontus tekniska

Pontus Frithiof öppnar restaurang på Tekniska museet

NYHETER. Strategin: Går från fine dining till mer publika enheter.
Mingel Almedalen

Är det här Almedalsveckans coolaste mingel?

VIMMEL. Kolla in! De var där Visita bjöd in till sina årliga fest.
karma

Karma expanderar internationellt

NYHETER. Tar klivet ut från den svenska marknaden.
Eva Ledare

Eva Östling: "Kom igen politiker – smörj Sveriges jobbmotor!"

KOLUMN. Nära 40% av företagarna och anställda inom näringen utlandsfödda. 
sturep

Efter massiva protester: Stureplans framtid het fråga i Almedalen

ALMEDALEN. Krögaren PG Nilsson tar debatten med fastighetsägaren ADIA.
STF Hajka

STF uppmanar: Ta en dejt med naturen

ALMEDALEN. "Friluftsliv ses fortfarande som exkluderande."
kungsberget

Rekordår för skidbranschen: Kungsberget i topp

NYHETER. Såldes Skipass för hela 1,46 miljarder kronor. 
Novi

Så ska de här nya hotellägarna lyfta sin Almedalsvecka

ALMEDALEN. Shervin Razani och Bo Fuglsang köpte gamla Tott hotell förra året.
stipendiaterna

De vann Malin Söderströms stipendium

NYHETER. Fyra med chans att få tävla med Kocklandslaget.
almedalen

Almedalsveckan igång – men var tar "de vanliga" turisterna vägen?

ALMEDALEN. Turistchefen tipsar: Campa nära Visby eller sök hotell på andra delar av ön.
HKC

HKC Hotels storsatsar i Göteborg

NYHETER. Investering på över 500 miljoner kronor.
Stockholms skärgård 1

Fler svenskar väljer Sverige på semestern

NYHETER. ”Det ser ut att bli en rekordsommar igen”.
siljhammar2

Ny vd utsedd på Visita – börjar 1 januari

NYHETER. Jonas Siljhammar tar över efter Eva Östling. 
furuviksparken

Furuvik bygger havshotell och interaktiv spöktunnel

NYHETER. Gamla Spökborgen byggs om för 25 miljoner.
Höga Kusten 1

Höga Kusten utvecklas som besöksmål – ska skapa 800 nya jobb

NYHETER. Besöksnäringen viktig motor att nå målet med innan 2025.
Teleborgs slott

Slottet som blir hem åt tv-succén i sommar

NYHETER. Teleborgs slott landade ”Stjärnorna på Slottet”.
Erik Åreng

Norrländsk drinkexpert vann nordisk drinkkamp i Oslo

HALLÅ DÄR. Emil Åreng vill se barvärldens svar på Bocuse d’Or.
Stordalen gräsklippare

Stordalen klippte vägen till nya Quality i Linköping

NYHETER. Spektakulär entré när nya Ekoxen invigdes.
Bocuse d'Or Sverige kandidater 2017

De kockarna gör upp om Bocuse d'Or Sverige

NYHETER. Kan bli tight på mållinjen – 8 kockar i kamp om titeln.

Dokumentärfilm

Turister sökes för huvudroll i dokumentär om naturturism i norr

NYHETER. Arktisk livsstil på film ska locka holländare till norra Sverige.