De privata gästerna blir allt viktigare för hotellen

Haymarket Foto: Pressbild

Scandic anpassar sig efter de nya resenärerna både genom att anpassa hotellen och genom specifika erbjudanden.

NYHETER. Privatgästerna har blivit en allt viktigare intäktskälla för de svenska hotellen. Sedan fem år står turister för 75 procent av ökningen av belagda hotellrum, enligt hotellens egen statistik. 

De senaste årens svajiga konjunktur har resulterat i ett par tydliga hotelltrender. Dels minskar antalet övernattande konferensgäster, dels har affärsgästerna blivit en allt mindre pålitlig intäktskälla sedan finanskrisen 2007. 

Samtidigt har privatgästernas efterfrågan på hotellrum ökat stadigt.Artikeln fortsätter under annonsen

– Sedan 2010 har det varit en jämn uppgång av privatgäster. Nu har deras andel ökat till den högsta nivån någonsin. Det är ett tydligt trendbrott, säger Björn Arnek, avdelningschef för branschekonomi på Visita. 

Uppluckrade mönster

Statistiken bygger på siffror från Tillväxtverket/SCB som hotellen själva har rapporterat in. Vän av ordning frågar sig kanske hur pålitliga siffrorna är, eftersom det blir allt svårare att kategorisera gästerna i takt med att allt fler bokar via externa bokningssajter på nätet. Men det finns också statistik som visar att antalet gäster per rum har ökat i samma takt, vilket tyder på att det handlar om privatgäster.

En rundringning bland de svenska hotellkedjorna ger också stöd för tesen. Enligt Katalin Paldeak, Chief Operating Officer för Nordic Choice Hotels, som inkluderar hotellkedjorna Clarion, Quality och Comfort, består deras gäster numera av ungefär hälften privat- och hälften affärsgäster, efter att tidigare ha legat mellan 40/60 och 30/70 till affärsgästernas fördel. Hon menar att en förklaring till trenden är att de traditionella semestermönstren har börjat luckras upp.  

– Tidigare reste människor under industrisemestern, jul och påsk. Nu är det en jämnare fördelning under året och fler citybreaks. 

En annan förklaring till trenden kan vara att det har blivit svårare att kategorisera gästerna rätt, menar Katalin Paldeak.

– Vi försöker alltid fråga gästen om de reser privat eller i tjänsten, om de har bokat via en tredjepartskanal, för att få så bra statistik som möjligt. Men sedan finns det gäster som besöker oss som turister på helgen och stannar kvar måndag-tisdag som affärsgäst utan att det registreras.

Den starka medelklassen

Anders Nissen, vd för hotellfastighetsbolaget Pandox, menar att en förklaring till det ökande privatresandet är ett ökat välstånd bland medelklassen liksom att turisterna inte är lika konjunkturkänsliga som affärsresenärerna.

– Därtill kommer nya turistmarknader som exempelvis Kina, där huvuddelen av resenärerna är turister. 

Anders Nissen menar att den växande turismen skapar en positiv cirkel.

– Det ökar beläggningen, vilket ger ökade intäkter, högre vinster och högre fastighetsvärden. Det gör också att det har blivit mindre riskfyllt att investera i hotellfastig­heter. De stora vinnarna är städerna och staten, som får stora skatteintäkter. Dessutom skapar hotell- och restaurangbranschen jobb, vilket är den viktigaste frågan för dagens samhälle.  

Turister är, som Anders Nissen påpekar, vanligtvis mindre konjunkturkänsliga. Flera undersökningar visar att vi ogärna drar in på resor även om det råder sämre tider. Samtidigt brukar privatresenärer ofta vara mer priskänsliga och föredra att resa under perioder då hotellen lockar med bra erbjudanden. Så vad innebär trenden för hotellen intäktsmässigt? 

Den nya generationens turister

Katalin Paldeak konstaterar att privatgäster ger lägre intäkt per sålt rum och att det ofta är högre personalkostnader på helgerna. Men enligt henne behöver den totala intäkten per gäst inte gå ner eftersom privatgästerna ofta äter och dricker på hotellen. 

– Dessutom måste man fundera på vad alternativet är. Tomma rum? Vi har rum att fylla 365 dagar om året och privatgästerna kommer ofta under perioder då vi verkligen behöver dem så vi är jättepositiva till den här utvecklingen.

Hon får medhåll av Scandics Sverigechef Peter Jangbratt.

– Trenden globalt är att den nya generationens turister söker individuella upplevelser och nya resmål. För vårt hörn av världen är det såklart positivt. Det skapar nya möjligheter till andra kundgrupper än de vi har i dag. 

Anpassar sig efter de nya resenärerna

Scandic anpassar sig efter de nya resenärerna både genom att anpassa hotellen och genom specifika erbjudanden.

– När vi bygger nya hotell och renoverar befintliga hämtar vi inspiration från andra hotell internationellt, både små och stora, och tittar på de trender och behov som internationella gäster har. Ett tydligt svar på den här trenden är våra signaturhotell Haymarket, Grand Central och Downtown Camper by Scandic. De svarar mot nyfikna internationella gäster som kanske inte vill vara turister i den traditionella meningen, utan snarare upptäcka destinationen på platser där lokalbefolkningen håller till.   

Enligt Peter Jangbratt tittar Scandic även på om det är någon särskild målgrupp, till exempel grupper från Kina, på hotellen under specifika perioder. Då försöker de anpassa sitt erbjudande efter det.

Den växande turismen från Asien har även fått First Hotels att fundera över hur de kan anpassa sina hotell.

– Vi ser till exempel över våra frukostar och att det finns vattenkokare på rummen, eftersom det är något som asiatiska gäster ofta önskar, säger Stephen Meinich-Bache, vd First Hotels. Vi diskuterar de här frågorna mycket och det råder inget tvivel om att andelen och antalet privatgäster ökar. Främst är det gäster från Asien som blir fler, men också från USA och Storbritannien. 

Utveckling och teknologi

Hon menar att den digitala utvecklingen och ny teknologi gör att affärsresenärerna inte har samma behov av fysiska möten längre, utan kan hitta mycket av den information de behöver på nätet. 

– Det minskar också skillnaden mellan affärs- och privatresande. Därför är det avgörande att ge gästerna en bra upplevelse så att de blir nöjda och lämnar bra recensioner, oavsett om de är privat- eller affärsgäster. 

Nordic Choice Hotels anpassar sig efter trenden genom att skapa större rum, fler anslutande familjerum och mer lättillgängliga extrasängar. Dessutom har hotellen fokuserat på särskilda barnerbjudanden och menyer i restaurangerna som är attraktiva för barnfamiljer, samt på hotellets fitness- och spaavdelningar, något som är extra eftertraktat av privatgästerna. 

Kundgrupper vägg i vägg

Kedjan har även satsat stort på nya hotell anpassade efter olika kundgrupper, exempelvis cityhotellet At Six, som öppnar i Stockholm i mars och Comfort Hotel Arlanda.

– Comfort ska vara mer anpassat efter fritidsresenärer och därmed skilja sig från Clarion som ligger vägg i vägg och är mer anpassat efter affärsgäster, säger Katalin Paldeak. 

De nya kundgrupperna gör alltså att hotellen spetsar sina kunderbjudanden, vilket är positivt för alla. Men Peter Jangbratt påpekar att det också ställer större krav.

– Marknaden blir mer komplex med fler differentierade hotell, vilket utmanar kunden i valet av hotell. Det ställer krav på oss att vi kan ge lättillgänglig information via vår webb och andra externa kanaler.  

Artiklar inom samma ämne

Från startsidan
Tävling

Sim- och klättertävling slussar turister till Linköping

NYHETER. Linköping & Co vill ta vara på publiksuccén.

Annons
Orsa

Strålande sommar för landets campingföretag

NYHETER. Bokningsläget hos Svenska Campingpärlor upp över 25%.
Ulla på Prinsen

Servitris med 35 stolta år på samma ställe

PORTRÄTT. Ulla Dunder ser restaurang Prinsen som sitt "andra hem".
liseberga

Lisebergs nya supergunga: ”Suger tag i magen”

NYHETER. Attraktionen Lokes prislapp – 170 miljoner.
Svenska Mässan 1

Svenska Mässan storsatsar: 2000 rum innan 2030

NYHETER. Prislapp: 5 miljarder – Målet: Att bli Europas mötesplats nummer 1.
Park Avenue Göteborg, skiss över nya restaurangen

Stefan Karlssons nya restaurang ska sätta Park Avenue på matkartan

NYHETER. Inleder samarbete med Elite – del av hotellets 100-miljonerssatsning.
Ikaros, nyhet Gröna Lund 2017.

Premiär-åk för Gröna Lunds Ikaros: ”Läskigaste någonsin”

LISTA. Kolla in: Det här är nöjesparkens alla nyheter 2017.
Flag Hotels 1

Hotelljätten till Landvetter: "Bygger ett super-Scandic"

NYHETER. Klar operatör för Flag Hotel – i anslutning till nya flygplatsen.
Bocuse d'Or Sverige kandidater 2017

De kockarna gör upp om Bocuse d'Or Sverige

NYHETER. Kan bli tight på mållinjen – 8 kockar i kamp om titeln.
visitavimmel17

Vårens varmaste vimmel!

NYHETER. Fullt hus när Visita bjöd in till Tyrol.
Campingkrögare

Rutinerad krögare bakom ny campingkrog

NYHETER. Anders Vollmer nappade på att driva fisk- och skaldjursställe.
annas

Hon prisas som Årets Kvinna i besöksnäringen

NYHET. Hotelltoppen Anna Spjuth: "Jag har alltid tagit lite för svåra tjänster".
Accor

Bra start på året för jätten Accorhotels

NYHETER. Hotellmarknaden lyser starkt – franska marknaden vänder.
Valkyria puff

Lisebergs nyhet: ”Ett domedagsfall ner i underjorden”

NYHETER. Valkyria blir Europas längsta berg- och dalbana. 
Gondolbana, Skövde

Gondolbana ska ta Skövdes turism till nya höjder

NYHETER. Investerar 75 miljoner för 700 meters banväg.
Fazer matsvinn

Fazer räddade 450 000 portioner mat

NYHETER. Företagets kamp mot matsvinn gav utdelning.
Håkan Hellström på Liseberg

Liseberg hyllar Håkan Hellström med egen utställning

NYHETER. Öppnar i helgen: Besökare får spela in låtar och se konserter.
CEO

Clarions direktörer byter jobb med varandra

NYHETER. Hotellkedjans toppar kliver ur sin komfortzon för att lära.
Marcus Samuelsson 1

Marcus Samuelsson vill att fler ska äta mer grönt

NYHETER. Lanserar nytt menykoncept: "Vi måste tänka så här". 
Stora Hotellet, Jönköping 1

Gammal "hotell-dam" byggs ut för 40 miljoner

NYHETER. I landets fjärde största hotellregion Jönköping finns rumsefterfrågan.
Cykelturism 1

Så ska Värmland locka besökare på två hjul

NYHETER. Satsar en halv miljon kronor – vill bli ett "cykellän".
Eva Östling 1

Efter tuffa förhandlingar – strejken avblåst

NYHETER. Östling: "Glad att företagen får arbetsro och att vi landar på märket".
Rullskidor.

Här rullas ny multiskidbana ut

NYHETER. Orsa Grönklitt får ytterligare ny reseanledning.
Himmelfjäll 1

Landets största fjällsatsning – prislapp 1,2 miljarder

NYHETER. 2019 öppnar Himmelfjäll: 2600 bäddar, 9 liftar, 24 backar.
Hotellreception 1

Efter terrorattacken: Liten påverkan i hotellbokningar

NYHETER. Påskveckan ändå lugnare än en normal arbetsvecka.
Radisson. 1.

Radisson spa-satsar i nytt samarbete

NYHETER. Gästerna tas med på tidsresa i nyrenoverade hotellet.
Voxnabruks camping

Han vill göra Voxnabruk känt i världen

PORTRÄTT. Så satsar Christoffer Karlström på att förlänga säsongen.
Årets Friluftskommun 2017

Är de Sveriges sportigaste kommuner?

NYHETER. Örebro och Huddinge får dela på pris för bästa friluftskommun.
Juniorkocklandslaget 3

Här är nya Junior- kocklandslaget

NYHETER. De 8 ska tävla med lagkapten Annie Lundin i spetsen.
Skiss nya Furuvik

Furuvik storsatsar på koncepthotell för 30 miljoner

NYHETER. Nya anläggningen precis vid havet: "Planerat länge".
Hafsten Resort

De är landets bästa campingar

NYHETER. Hafsten Resort i Bohuslän är Årets Campingföretagare.
Scandic Karma

Hotelljätten tar upp kampen mot matsvinnet

NYHETER. Scandic inleder samarbete med ny hajpad app.
Härnösands gymnasium

Höga Kusten får ny lärlingsutbildning

NYHETER. Så ska kompetensbristen minskas: ”Finns stort behov”. 
strejkscandic

Företag skyddas mot strejk-smällen

NYHETER. Vid strejk: Svenskt Näringsliv står för alla direkta kostnader.
Arlanda.

Flygtrafiken i landet ökar

NYHETER. Visit Sweden: "Gläds åt fler internationella turister".
Murat Togan, Fiskmagasinet 1

Prisvinnande restaurang: "Hetaste öltrenderna just nu"

NYHETER. Murat Togan på Fiskmagasinet matchar öl som vin med mat.
strejk2

Strejkvarslade företag: "Medför en viss oro"

NYHETER. HRF har varslat 19 företag i sex städer om strejk.
Vårskidåkning.

Vårskidåkning – en växande trend

NYHETER. Succé när skidanläggningarna förlänger säsongen.
Visitas vd Eva Östling och förhandlingschef Antje Dedering.

Förhandlingarna strandade – risk för strejk

NYHETER. Visita: "Ett hot mot svensk ekonomi."
Eleven Madison Park 1

Här ligger världens bästa restaurang

NYHETER. Prestigelistan World’s 50 Best Restaurants är nysläppt.
Frösö park bygger ut

Frösö Park bygger ut: "Vi vill skapa en destination"

NYHETER. Hotellet bygger 96 nya rum – vill omsätta 100 miljoner om 3 år.
Max Samhall samarbete

Max prisas för sitt hållbara tänk

NYHETER. Kedjan toppar SBI Index sjunde året i rad. 
Stockholmsmässans vd Patric Sjöberg 1.

Design ska locka fler långväga mässbesökare

NYHETER. Stockholmsmässans blickar framåt.
Eva-vårbudget

Eva Östling: "Förhandlingarna fortsätter"

NYHETER. Än har Visita och HRF inte enats om nytt avtal.
Meet the locals 1

Här skapas unik turism av lokalborna

NYHETER. Vardagsmat för svensken blir exotiskt resande. 
ICE Hotel

Minusgrader ska ge plus i kassan hos ishotellet

NYHETER. Öppet året runt ger skjuts åt intäkterna för Icehotel.
SM-mästare sommelieri 2016: Fredrik Lindfors

Han är Sveriges bästa sommelier – igen!

NYHETER. Fredrik Lindfors vann SM för andra året i rad.
Ansia Camping reception 1

"Att vara 5-stjärnig är en konkurrensfaktor"

NYHETER. Ansia en av 13 toppcampingar. 
Tomas Ringby Peterson.

Han ska styra Svensk Camping

KARRIÄR. Så vill Tomas Ringsby Petersson locka fler medlemmar.
Petter Stordalen 1

Stordalen köper Göteborgs-hotell: ”Vi ska bli dubbelt så stora”

NYHETER. Blixtsnabbt beslut – budade över Best Western.
Avtal 2017.

Visita och HRF fortsätter förhandla om nytt avtal

NYHETER. Parterna har inte enats – möts igen på söndag. 
 
Samisk skolavslutning

Samiska besöksmål sprids över världen

NYHETER. Upplevelser ska säljas i paketform. "Ännu hemliga".
Katarina Romell.

Hon ska växla upp på slottshotellet

NYHETER. Katarina Romell är ny vd på Görvälns slott.
Trelleborg, Sjöormen

Trelleborg vill locka fler "nördturister"

NYHETER. Ska öka turismomsättning till en miljard kronor. 
Joacim Johansson

Efter två toppår – Astrid Lindgrens Värld utökar

NYHETER. Bra siffror möjliggjorde köp av författarens barndomshem.
Wayne's Coffee 1.

Här är kaffekedjan som är bäst på franchise

NYHETER. 250 ansökte om att få driva Wayne's-kaféer – 15 godkändes.
World's 50 Best 1

Tunnsått med svenska restauranger på prestigelista

NYHETER. World's 50 Best räknar ner – bara Nilssons Fäviken med.
Kocklandslaget 2017.

Nya Kocklandslaget: "Vi siktar bara på guld"

NYHETER. Siktar på att inta översta pallplats – både i VM och OS.
Dalarna

Dalarna rustar för tuffare konkurrens

NYHETER. Kraftsamlar i kampen om internationella turister.
Clarion Sense

”Vi ska bli Luleås största hotell”

NYHETER. Clarion Sense bygger ut – satsar 80 miljoner.
Svante Melander Amanda Lydahl från Wisbygymnasiet

Gymnasie-SM: ”Helt oväntat att vi tog guld”

NYHETER. Deltagare från Wisbygymnasiet kammade hem segern.
Countryside Hotels 1

Hotellkedja slår ett slag för hållbar kärlek

NYHETER. Garanti ger par pengarna tillbaka vid skilsmässa.
At Six incheckning

Redo för incheckning i hotellkvarteret Urban Escape

NYHETER. Största byggprojektet på 30 år – prislapp 5 miljarder.
Njem Hatom, 26, Smak.

Från Syrien till jobb på Malmö-restaurang

PORTRÄTT. Njem Hatom, 26, har hittat hem – och ny karriär.
rutabaga

Mathias Dahlgren dumpar stjärnor och startar vegovåg

NYHETER. Experten: "Det gröna skiftet är mer än en fluga".

Aljoša Lagumdžija

Södertälje satsar som turistdestination – i Finland

NYHETER. Samarbete ska locka finska turister.

McDonald's säljer

McDonald's i storaffär: Säljer svenska verksamheten

NYHETER. Ingen skillnad för franschisetagare – vill öppna fler restauranger.