Annons

De privata gästerna blir allt viktigare för hotellen

zoom Scandic anpassar sig efter de nya resenärerna både genom att anpassa hotellen och genom specifika erbjudanden.
Scandic anpassar sig efter de nya resenärerna både genom att anpassa hotellen och genom specifika erbjudanden.
NYHETER. Privatgästerna har blivit en allt viktigare intäktskälla för de svenska hotellen. Sedan fem år står turister för 75 procent av ökningen av belagda hotellrum, enligt hotellens egen statistik. 
Annons

De senaste årens svajiga konjunktur har resulterat i ett par tydliga hotelltrender. Dels minskar antalet övernattande konferensgäster, dels har affärsgästerna blivit en allt mindre pålitlig intäktskälla sedan finanskrisen 2007. 

Samtidigt har privatgästernas efterfrågan på hotellrum ökat stadigt.

– Sedan 2010 har det varit en jämn uppgång av privatgäster. Nu har deras andel ökat till den högsta nivån någonsin. Det är ett tydligt trendbrott, säger Björn Arnek, avdelningschef för branschekonomi på Visita. 

Uppluckrade mönster

Statistiken bygger på siffror från Tillväxtverket/SCB som hotellen själva har rapporterat in. Vän av ordning frågar sig kanske hur pålitliga siffrorna är, eftersom det blir allt svårare att kategorisera gästerna i takt med att allt fler bokar via externa bokningssajter på nätet. Men det finns också statistik som visar att antalet gäster per rum har ökat i samma takt, vilket tyder på att det handlar om privatgäster.

En rundringning bland de svenska hotellkedjorna ger också stöd för tesen. Enligt Katalin Paldeak, Chief Operating Officer för Nordic Choice Hotels, som inkluderar hotellkedjorna Clarion, Quality och Comfort, består deras gäster numera av ungefär hälften privat- och hälften affärsgäster, efter att tidigare ha legat mellan 40/60 och 30/70 till affärsgästernas fördel. Hon menar att en förklaring till trenden är att de traditionella semestermönstren har börjat luckras upp.  

– Tidigare reste människor under industrisemestern, jul och påsk. Nu är det en jämnare fördelning under året och fler citybreaks. 

En annan förklaring till trenden kan vara att det har blivit svårare att kategorisera gästerna rätt, menar Katalin Paldeak.

– Vi försöker alltid fråga gästen om de reser privat eller i tjänsten, om de har bokat via en tredjepartskanal, för att få så bra statistik som möjligt. Men sedan finns det gäster som besöker oss som turister på helgen och stannar kvar måndag-tisdag som affärsgäst utan att det registreras.

Den starka medelklassen

Anders Nissen, vd för hotellfastighetsbolaget Pandox, menar att en förklaring till det ökande privatresandet är ett ökat välstånd bland medelklassen liksom att turisterna inte är lika konjunkturkänsliga som affärsresenärerna.

– Därtill kommer nya turistmarknader som exempelvis Kina, där huvuddelen av resenärerna är turister. 

Anders Nissen menar att den växande turismen skapar en positiv cirkel.

– Det ökar beläggningen, vilket ger ökade intäkter, högre vinster och högre fastighetsvärden. Det gör också att det har blivit mindre riskfyllt att investera i hotellfastig­heter. De stora vinnarna är städerna och staten, som får stora skatteintäkter. Dessutom skapar hotell- och restaurangbranschen jobb, vilket är den viktigaste frågan för dagens samhälle.  

Turister är, som Anders Nissen påpekar, vanligtvis mindre konjunkturkänsliga. Flera undersökningar visar att vi ogärna drar in på resor även om det råder sämre tider. Samtidigt brukar privatresenärer ofta vara mer priskänsliga och föredra att resa under perioder då hotellen lockar med bra erbjudanden. Så vad innebär trenden för hotellen intäktsmässigt? 

Den nya generationens turister

Katalin Paldeak konstaterar att privatgäster ger lägre intäkt per sålt rum och att det ofta är högre personalkostnader på helgerna. Men enligt henne behöver den totala intäkten per gäst inte gå ner eftersom privatgästerna ofta äter och dricker på hotellen. 

– Dessutom måste man fundera på vad alternativet är. Tomma rum? Vi har rum att fylla 365 dagar om året och privatgästerna kommer ofta under perioder då vi verkligen behöver dem så vi är jättepositiva till den här utvecklingen.

Hon får medhåll av Scandics Sverigechef Peter Jangbratt.

– Trenden globalt är att den nya generationens turister söker individuella upplevelser och nya resmål. För vårt hörn av världen är det såklart positivt. Det skapar nya möjligheter till andra kundgrupper än de vi har i dag. 

Anpassar sig efter de nya resenärerna

Scandic anpassar sig efter de nya resenärerna både genom att anpassa hotellen och genom specifika erbjudanden.

– När vi bygger nya hotell och renoverar befintliga hämtar vi inspiration från andra hotell internationellt, både små och stora, och tittar på de trender och behov som internationella gäster har. Ett tydligt svar på den här trenden är våra signaturhotell Haymarket, Grand Central och Downtown Camper by Scandic. De svarar mot nyfikna internationella gäster som kanske inte vill vara turister i den traditionella meningen, utan snarare upptäcka destinationen på platser där lokalbefolkningen håller till.   

Enligt Peter Jangbratt tittar Scandic även på om det är någon särskild målgrupp, till exempel grupper från Kina, på hotellen under specifika perioder. Då försöker de anpassa sitt erbjudande efter det.

Den växande turismen från Asien har även fått First Hotels att fundera över hur de kan anpassa sina hotell.

– Vi ser till exempel över våra frukostar och att det finns vattenkokare på rummen, eftersom det är något som asiatiska gäster ofta önskar, säger Stephen Meinich-Bache, vd First Hotels. Vi diskuterar de här frågorna mycket och det råder inget tvivel om att andelen och antalet privatgäster ökar. Främst är det gäster från Asien som blir fler, men också från USA och Storbritannien. 

Utveckling och teknologi

Hon menar att den digitala utvecklingen och ny teknologi gör att affärsresenärerna inte har samma behov av fysiska möten längre, utan kan hitta mycket av den information de behöver på nätet. 

– Det minskar också skillnaden mellan affärs- och privatresande. Därför är det avgörande att ge gästerna en bra upplevelse så att de blir nöjda och lämnar bra recensioner, oavsett om de är privat- eller affärsgäster. 

Nordic Choice Hotels anpassar sig efter trenden genom att skapa större rum, fler anslutande familjerum och mer lättillgängliga extrasängar. Dessutom har hotellen fokuserat på särskilda barnerbjudanden och menyer i restaurangerna som är attraktiva för barnfamiljer, samt på hotellets fitness- och spaavdelningar, något som är extra eftertraktat av privatgästerna. 

Kundgrupper vägg i vägg

Kedjan har även satsat stort på nya hotell anpassade efter olika kundgrupper, exempelvis cityhotellet At Six, som öppnar i Stockholm i mars och Comfort Hotel Arlanda.

– Comfort ska vara mer anpassat efter fritidsresenärer och därmed skilja sig från Clarion som ligger vägg i vägg och är mer anpassat efter affärsgäster, säger Katalin Paldeak. 

De nya kundgrupperna gör alltså att hotellen spetsar sina kunderbjudanden, vilket är positivt för alla. Men Peter Jangbratt påpekar att det också ställer större krav.

– Marknaden blir mer komplex med fler differentierade hotell, vilket utmanar kunden i valet av hotell. Det ställer krav på oss att vi kan ge lättillgänglig information via vår webb och andra externa kanaler.