Annons

Hit vill skandinaviska fjällresenärer helst åka tillbaka

zoom Lojala gäster. Många kan tänka sig att rekommendera Ramundberget vidare, visar ny undersökning.
Lojala gäster. Många kan tänka sig att rekommendera Ramundberget vidare, visar ny undersökning.
NYHETER. När 7 000 skandinaviska fjällresenärer får tycka till om sina nyligen besökta destinationer är det Ramundberget som får högst lojalitetsbetyg. Vd Philip Flacké tror att det bland annat beror på servicenivån och lagandan. 
Annons

Analysföretaget Nordic Bench har frågat 7 000 norska, svenska och danska fjällresenärer hur villiga de är att rekommendera den fjälldestination de besökt på sistone. Genom att ställa andelen ambassadörer mot andelen kritiker får man fram ett så kallat Net Promotor Score, ett nyckeltal som används allt oftare för att illustrera lojalitet kring ett varumärke.

Satt i ett större sammanhang visar det sig att fjälldestinationerna generellt presterar mycket höga NPS-värden i jämförelse med andra branscher.

− Vi har mätt NPS hos bland annat telekomföretag, flygbolag och banker, men vi har aldrig fått så här höga värden. Det är något speciellt med fjällen för oss skandinaver helt enkelt. Fjälldestinationerna har många ambassadörer bland sina gäster vilket är en oslagbar och inte minst kostnadseffektiv marknadsföringskanal, säger Jan Ogner, vd för Nordic Bench.

Utveckling över 80 års tid

Ramundberget i västra Härjedalen fick ett NPS-värde på 82, vilket var högst av alla de 24 destinationer som rankades i undersökningen.

Philip Flacké har praktiskt taget växt upp kring Ramundberget, som varit i familjens ägo sedan 1990. Han började jobba i verksamheten redan i 20-årsåldern efter sin fars bortgång och tog successivt över ansvaret för driften. Det var nu femton år sedan, och mycket har utvecklats sedan dess. De senaste åren har han axlat rollen som vd, medan hans fru Lisa Flacké är personalchef. De arbetar ständigt med att produktutveckla.

− Vår destination handlar om mer än skidåkning, säger han. Det alpina är en del, men vi har längdåkning, fjällvandringar, mountainbike, golf, längdskidåkning, skoter och konferenser. Det senaste tillskottet är ripjakt, vilket gör att vi kan förlänga höstsäsongen ytterligare. Ramundberget har funnits som destination i över 80 år, och man känner verkligen att naturen, gästerna och vi har utvecklat platsen tillsammans.

Smells like team spirit

Att hans fjälldestination rekommenderas så varmt av gästerna tror Philip Flacké dessutom har en hel del med den sammanhållna personalstyrkan och dess höga servicenivå att göra.

− Vi blir ju otroligt stolta. Vi har kanske inte samma faciliteter eller liftsystem som andra har, men vi har en unik miljö med storslagen natur och många fjälltoppar på över 1000 meter.

Den stora anledningen till rekommendationerna tror han dock ligger i serviceleveransen från de anställda.

− Eftersom vi äger och driver alla enheter själva blir vi ett väldigt sammansvetsat gäng som hela tiden vill skapa bästa möjliga upplevelse för våra gäster, oavsett om det är på restaurangen eller i skiduthyrningen. Det blir tydligt att det är en gemensam avsändare på servicen.

Efter förra årets ”knepiga kalender” ökar det på bra för Ramundberget, enligt Philip Flacké.

− Vi hade en stark vinter och hade 12 procent fler gäster jämfört med föregående år. Sommaren ökade med 27 procent och vintern 2017/2018 ser hittills ut att landa på 24 procent. Så det känns bra, intresset ökar hela tiden.