Annons

Campingarna hör till sommarens vinnare

zoom
"Även långsiktigt ser vi en utveckling där campingen växer stadigt", säger Nordic Campings vd Johan Söör. Foto: Nordic Camping & Resorts
NYHETER. När företag i besöksnäringen börjar stänga böckerna för sommaren, vittnar siffrorna om att sommarvärmen på sina håll har gett goda resultat. En av de som jublar är campingkedjan Nordic Camping & Resort.
Annons

Campingbranschen är en av sommarens vinnare när det kommer till beläggning. Liksom för Grönklittsgruppens camping Svenska Campingpärlor, som Besöksliv rapporterade om tidigare i veckan, kan Sveriges största campingkedja Nordic Camping & Resort rapportera en stark sommarsäsong.

Hittills under sommarmånaderna har kedjan med sina 25 anläggningar ökat intäkterna med mellan 15 och 20 procent på jämförbara anläggningar, jämfört med samma period 2017.

– Vi slår rekord, och ser den starkaste ökningen någonsin under sommarmånaderna. Dels spelar vädret in i resultaten, men vi har också gjort stora satsningar, bland annat på marknadssidan, men också i våra anläggningar, säger Johan Söör, vd sedan fyra månader tillbaka.

Man har också mer än fyrdubblat antalet medlemmar i gästklubben under perioden maj till juli.

– Det är tack vare att vi har har fokuserat mer på att marknadsföra gästklubben mot våra gäster och berätta vad man får för den – vi har ganska generösa erbjudanden där, säger Johan Söör.

Sedan han tillträdde har han haft tre prioriteringar: att lära känna verksamheten och att säkra en riktigt bra sommarsäsong. Det tredje är att börja bygga en plattform för fortsatt tillväxt, vilket Johan Söör har påbörjat.

– Det handlar bland annat om hur vi gör det ännu smidigare för våra gäster att boka, hur vi stöttar våra platschefer, IT-stöd och nya rekryteringar till vår ledningsgrupp.

Med facit i hand anser han att flera av förhoppningarna har fallit in.

Vilka resultat ser ni av era investeringar?

– I bland annat Halmstad, Karlskrona, Citycampstockholm, Falun och Nora har vi utökat stugkapaciteten, och på Råå Vallar i Helsingborg har vi gjort poolområdet ännu bättre. Sedan har vi skalat upp våra marknadsaktiviteter inte minst digitalt samt som sagt fokuserat mer på vår gästklubb Campers Club. 

Det fina vädret har förstås bidragit till den starka bokningsingången.

– Sett till procentuell ökning har vädret bidragit allra mest i maj och juni. Juli är vår bästa månad och då fyller vi campingarna ganska väl ändå. För våra medarbetare innebär konstant fint väder att andhämtningspauserna blir färre, och jag vill verkligen ge stort beröm till alla våra duktiga medarbetare som hela tiden stått på tårna för att skapa en bra gästupplevelse.

 Har ni ändrat inriktning på grund av värmen?

– Jag tycker vi har en bra grundinriktning för alla väder, men vi har förstås sålt mycket glass och i ett fåtal fall tyckte vår barnklubbsmaskot Bosse Bo som har en tjock päls att det blev för varmt och då ordnade vi andra barnaktiviteter.

 Många campare är ett grillande folk. Och det har varit eldningsförbud över stora delar av landet …

– Tack och lov har vi restauranger på i princip alla våra anläggningar så det har löst sig bra ändå.

Du har varit på plats i fyra månader, du har fått mycket gjort på kort tid.

– Jag är otålig och vi har en ambitiös agenda för att växa, men det är också roligt att se att effekterna kommer så snabbt. Sedan har jag ett väldigt duktigt och engagerat team och detta gör vi tillsammans.

Campingen verkar vara en av sommarens vinnare i besöksnäringen?

– Ja, vädret har som sagt bidragit, men även långsiktigt ser vi en utveckling där campingen växer stadigt. Behovet av mer genuina naturupplevelser ökar, och av miljöskäl vill många ha mer lokalt resande. Sedan ser vi att särskilt husbilssegmentet ökar kraftigt. Jag har sällan sett så många kurvor som pekar åt rätt håll, säger Johan Söör.