Annons

Camping växer som företagsboende

zoom Campingkedjan First Camp ser ökat tryck från företag. Foto: Pressbild
Campingkedjan First Camp ser ökat tryck från företag. Foto: Pressbild
NYHETER. Allt fler företagsgäster upptäcker svenska campingplatser. Kedjan First Camp ser en trend i hela landet: ”Företagsgästerna står idag för 20 procent av vår försäljning”, säger vd Unni Åström.
Annons

Historiskt sett har campinglivet ofta levts av semestrande par och barnfamiljer. Men på senare år har campingplatsernas stugor fått en allt viktigare roll även för företag runt om i landet. För anläggningarna betyder den växande trenden en förlängning av säsongen.

–Företagsgästerna har ökat med upp till sju procent mellan 2015 och 2016 – till 65 324 gästnätter. Nu står deras bokningar för 20 procent av vår omsättning. Känslan är att antalet ökar i år också, säger Unni Åström, vd för kedjan First Camp som har femton anläggningar.

Bodde på camping i tre år

Det rör sig om företag vars medarbetare eller konsulter har längre uppdrag på orter runt om i landet, som byggbolag, entreprenadföretag och säljare. De behöver boende i allt från en vecka till flera månader.

– Ett företag har haft anställda boende i över tre år i våra campingstugor, berättar Unni Åström.

Vad beror den ökade efterfrågan på?

– Det råder en väldig byggboom i Sverige. Och det blir allt dyrare för företagen att betala för hotell eller andrahandshyror, särskilt om deras medarbetare har bil och behöver stanna länge. Fördelen med en stuga är att man kan parkera utanför och att det går att laga egen mat, det är viktigt när man ligger ute i längre perioder.

För att möta den nya efterfrågan har First Camp renoverat 450 av sina 850 stugor och lanserat en tjänst för att göra det lättare för företag att boka.

– Vi gör den här satsningen för att få en året runt-verksamhet, det är en stor fördel för oss att ha beläggning även under vinterhalvåret.

Ökat tryck på konferenser

Mats Gunnarsson, bokningsansvarig på campingresorten Ansia Resort i Lycksele, som har investerat i konferenslokaler för att locka företag, bekräftar bilden.

– Vintertid är vi mest inriktade på företagsmarknaden, vi tar emot upp till femton konferensgrupper varje vecka. Det är också många företagsgäster som bor i våra stugor, exempelvis elektriker med tillfälliga jobb i bygden. I dag står företagsgästerna för upp till 60 procent av vår omsättning, säger Mats Gunnarsson.

Kan laga sin egen mat

Ett av företagen som använder sig av First Camps anläggningar, i bland annat Luleå, är bemanningsföretaget Clustera.

– Vi har medarbetare och konsulter, främst byggarbetare, som behöver boende under kortare eller längre tid och som vill ha ett eget hushåll och fixa eget käk. Det är en stor anledning till att vi väljer stugboende, säger Kenth Johansson, vd på Clustera.

Det är också ett sätt att hålla kostnaderna nere.

– Vi har konsulter som jobbar vid byggen i Luleå under en längre tid och om de bor på hotell så blir det oerhört mycket pengar. En stuga går utmärkt att dela på ett flertal personer och då blir det billigare. Om de dessutom har samma stuga under hela uppdraget så känns den ju som ett andra hem och det är viktigt för trivseln, säger Kenth Johansson.

 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...