Annons

Inget Vemdalen utan skidbacken

zoom I Vemdalen står besöksnäringen för 78 procent av omsättningen.  Foto: Destination Vemdalen
I Vemdalen står besöksnäringen för 78 procent av omsättningen. Foto: Destination Vemdalen
NYHETER. Besöksnäringen har en avgörande roll i Vemdalen och Funäsfjällen – det visar en ny utredning. "Utan reseanledningar till glesbygden vore det bara spökstäder", säger en hotellägare.
Annons

75 procent av all omsättning, oavsett bransch, i Vemdalen och Funäsfjällen kan härledas till besöksnäringen. Det visar utredningen ”Spridningseffekter i Turismnäringen”, genomförd av Nordanalys i samarbete mellan Härjedalens och Bergs kommuner, Region Jämtland Härjedalen, Jämtland Härjedalen Turism och berörda destinationsbolag.

Utredningen visar att besöksnäringen är en förutsättning för ett fungerande samhälle med både privat och offentlig service, infrastruktur och kommunikationer.

– Det här bekräftar det vi har vetat länge, att besöksnäringen är oerhört viktig för kommunen. Men jag trodde inte att det var så höga siffror, säger Therese Kärngard, kommunstyrelsens ordförande (S) i Bergs kommun.

Den sammantagna effekten av besöksnäringen räknat som andel av den totala omsättningen utgör i Funäsfjällen 74 procent, motsvarande 599 miljoner kronor. I Vemdalen är den andelen 78 procent, vilket motsvarar 473 miljoner kronor.

– Jag är inte förvånad, säger Anders Backskog som driver Hotell Klövsjöfjäll i Vemdalen. Utan reseanledningar till glesbygden vore det bara spökstäder. Nu sker här en oerhörd expansion, både vinter och sommar. Det växer så det knakar i området.

För att hänga med i utvecklingen planerar även Hotell Klövsjöfjäll att växa.

– Vi ska de närmaste åren bygga ut både hotelldelen, möteslokaler och service. Vi sätter spaden i backen i vår och det lär ta ett år innan allt är klart.

Inte heller Charlotte Mannersson, ägare och vd Storhogna Högfjällshotell & Spa, är förvånad över resultatet.

– Vi är den största arbetsgivaren i kommunen och har öppet tio månader om året. Det är en förutsättning för en levande bygd och att människor ska kunna bo här permanent.

Hotellet har nyligen byggt ett nytt sport- och eventhus som ska fungera som en ny mötesplats oavsett säsong.

– Vill man vara med där uppe måste man expandera och förlänga säsongen, säger Charlotte Mannersson.

Men den största utmaningen är att få tag på personal.

– Det är verkligen en hämsko, bristen på personal kan göra att hela vår näring tappar fart.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...