Annons

Kändistäta Treehotels ägare checkar ut

zoom Som ny ägare till hotellet ser Kent och Britta Lindvall framför sig<br />
 en internationell investerare som kan ta konceptet ut i världen. Foto: Tree Hotel
Som ny ägare till hotellet ser Kent och Britta Lindvall framför sig
en internationell investerare som kan ta konceptet ut i världen.
Foto: Tree Hotel
NYHETER. Det norrländska trädhotellet som har lockat kändisar från hela världen ska gå vidare till nya ägare. ”Vi ser gärna en utländsk köpare som kan öppna fler anläggningar runt om i världen”.
Annons

Sugen på att köpa ett hotell ovan mark? Sedan starten 2010 har Treehotel i Harads vuxit till sju specialdesignade rum byggda i trädtopparna. Här har kändisar som Kate Moss checkat in och hotellet har blivit omskrivet i internationell press. Sju år efter öppnandet vill grundarna kliva av.

– Det känns bra, vi bestämde redan när vi startade att sälja när vi nådde pensionsåldern. Jag kommer dock att jobba kvar tills försäljningen är klar, säger Kent Lindvall som äger Treehotel tillsammans med hustrun Britta.

Började med trädkoja

Det var 2003 som de startade verksamheten som ett pensionat. Några år senare föddes idén om ett trädhotell när filmaren Jonas Selberg Augustsén tog in på pensionatet.

– Jonas filmade dokumentären Trädälskaren och hade byggt en trädkoja. Jag frågade om vi fick hyra ut den, och gästerna tyckte att det blev fantastiskt. Nästa steg var när jag och vänner som är arkitekter pratade om att bygga något mer permanent – på den vägen är det.

Många kändisgäster

Under åren har ett flertal kända namn bott på Treehotel. Först ut var supermodellen Kate Moss och efter henne har bland annat Justin Bieber och Elijah Wood checkat in.

– Det var häftigt när Kate Moss flög in med helikopter. ”Du måste vara Kent, jag har sett dig på tv”, sa hon när hon steg ur.

Det som lockar internationella kändisar till Treehotel är läget i den norrländska vildmarken, rummens design samt att hotellet blivit uppmärksammat internationellt.

70 procent utländska besökare

I takt med detta har beläggningen ökat stadigt – till 75 procent på årsbasis – och det väntas bli ett viktigt försäljningsargument.

– Vi jobbar metodiskt för att bygga upp en säljbar produkt. Bland annat genom att anställa duktiga medarbetare, i dag har vi femton heltidsanställda. Vi har också en oerhört bra beläggning och 70 procent av våra gäster är utländska besökare, sammantaget innebär det att hotellet är attraktivt för köpare.

Vem vill ni se som köpare?

– Vi tror mest på en utländsk köpare som kan ta konceptet till en ny nivå genom att öppna fler anläggningar runt om i världen. Det kan vara någon som har en hotellkedja och söker ett komplement. Just nu håller vi kontakt med tänkbara köpare.

Viktigt med känsla för orten

Kent och Britta har byggt upp en verksamhet som är starkt förankrad i Harads. Och för dem är det viktigt att den blivande köparen för det vidare.

– Vi har skapat det här med en stark känsla för bygden, bland annat genom att anställa lokal arbetskraft och att locka besökare till Harads, det hoppas vi att den nya köparen också tycker är viktigt.

Vad ska ni ägna er åt framöver?

– Britta ägnar tid åt våra barnbarn och jag hoppas även få tid att utöka min fiskeverksamhet, säger Kent Lindvall.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...