Annons

Liseberg hämtade hem i slutspurten

zoom Jul på Liseberg hade 40 000 fler gäster 2018 än <br />
året innan, delvis tack vare väder och bra kommunikation.  Foto: Liseberg
Jul på Liseberg hade 40 000 fler gäster 2018 än
året innan, delvis tack vare väder och bra kommunikation.
Foto: Liseberg
NYHETER. Rekordvärme och en försenad superattraktion gjorde att Lisebergs besökssiffror dalade under sommarmånaderna. Men nöjesparken tog hem tappet tack vare en Jul på Liseberg som slog besöksrekord. ”Det var svettigt i september”, säger vd Andreas Andersen.
Annons

När Liseberg stänger 2018 lägger vd Andreas Andersen ett lite stökigt och bergochdalbaneartat år bakom sig. Även om han inte är helt nöjd, är han positiv till siffrorna.

510 000 gäster besökte Liseberg under Julen, vad säger du om den siffran?

– Efter finräkning blev siffran faktisk lite högre; 519 000. Det är cirka 40 000 fler än förra året, det får vi vara nöjda med. Mest positivt är dock att vi har sett en markant ökning i omsättningen, säger Andreas Andersen.

Vad har ni gjort för att öka den?

– Jul på Liseberg ingen enkel produkt att få lönsam – högra kostnader kombinerat med en generell låg omsättning per gäst – men i år har vi sett stora ökningar båda när det gäller attraktioner och restauranger.

 Vad gjorde att så många fler besökte parken under 2018 års jul?

– Flera faktorer, julen är en ganska väderkänslig produkt – och vi har haft okej väder. Vi ser också ofta en stärk jul de år då vi har haft en svagare sommar (och vice versa). Dessutom har vi haft en lyckad kommunikationsinsats i ryggen. Intressant är också att vår gästnöjdhet har ökat ganska mycket, vilket kanske också kan vara ett uttryck för att de långsiktiga investeringar vi har gjort i Julen bär frukt.

Ni tappade ju en del under sommaren med anledning av det varma vädret och av att Valkyria var försenat, trodde du att ni skulle ta igen det under resten av året?

– Nej, inte riktigt. Det var ganska svettigt en stund i september. Vi hade väl en idé om att vi ville ta igen något – våra gästsiffror har varit extremt stabila de senaste åren, och bara varierat med några få tusen plus eller minus, men vi trodde inte att vi skulle ta igen så mycket.

 Vad var din viktigaste lärdom av Valkyriaprojektet, som blev så försenat?

– Det är en bra fråga. Det finns självklart en lång rad projektspecifika och tekniska lärdomar av projektet, men viktigaste är det väl, att vi som organisation förmådde att hantera förseningen på ett bra sätt. Jag skrev lite om det på min blogg i augusti – det som inte dödar härdar.

Hur skulle du summera Lisebergs 2018?

– Märkligt. Lite av en bergochdalbana. Men faktisk ganska bra. Och det var, trots allt, ett år med många höjdpunkter –  Valkyria-projektet (då det äntligen blev klart), ett halloween som slog alla rekord, en tiondeplats när det gäller rankningen av Sveriges bästa arbetsplatser, och första spadtaget till vårt expansionsprojekt.

Är du nöjd?

– I min roll är man aldrig helt nöjd, men givet förutsättningarna, så är jag. Som vi skrev om i pressreleasen, så är det positivt att vi ser en robusthet i siffrorna. Liseberg är inte – och har aldrig varit – ett självspelande piano. Det är en känslig och komplicerad affärsmodell.

Vad ser du fram emot för Liseberg 2019?

– Förhoppningsvis ett lite lugnare år. Vi har många spännande projekt på gång i parken, men också ett stort infrastrukturprojekt i norr (Västlänken), och vårt expansionsprojekt i söder som skall hanteras.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...