Annons

Pop House vd: ”Har velat ha Hasselbacken sedan dag ett”

zoom I februari tar Pop House Sweden över Hasselbacken på Djurgården. Foto: Hasselbacken/Pressbild
I februari tar Pop House Sweden över Hasselbacken på Djurgården. Foto: Hasselbacken/Pressbild
NYHETER. Med förvärvet av Hasselbacken för 230 miljoner kronor kommer Pop House Sweden ett steg närmare visionen att skapa en komplett nöjesdestination på Djurgården.
Annons

Pop House Sweden, som idag driver Abba-muséet, Pop House Hotell och sedan 2017 även Cirkus på Djurgården, på har haft ögonen på Hasselbacken sedan starten.

– Hela vår vision är att bygga en destination baserad på musik i världsklass Djurgården i olika steg. Hasselbacken blir den tredje fastigheten i vårt lilla kvarter och blir det perfekta komplementet till de andra två verksamheterna, säger Mattias Tengblad, VD och koncernchef, Pop House Sweden till Besöksliv.

Hela idén med att skapa en destination är att koppla ihop de olika verksamheterna och att de kan samverka med varandra, förklarar han.

– Vi vill skapa upplevelser tillsammans med Abbamuseet och med Cirkus, och nu får vi ytterligare en fantastisk restaurang och större hotellkapacitet för att kunna husera alla besökare.

Djurgården besöks av inte mindre än 17 miljoner turister per år, med Hasselbacken får Pop House totalt 150 hotellrum, varav 49 finns i Pop House Hotell.

Hasselbacken är en anrik institution, vad har ni för planer?

– Vi har detaljerade planer ännu, de ska vi arbeta fram under våren. Men Hasselbacken har en fantastisk historia både som restaurang, underhållningspalats och hotell. Vi vill förvalta den på ett bra sätt, och ta med det gamla för att möta framtiden. Men först vill vi titta på lokalen och träffa personalen.

Vad händer med personalen?

– Personalen blir kvar och Göran Nilsson ska fortsatt vara hotelldirektör.

Under våren gör man även stora investeringar i att renovera Cirkus.

Även om du inte kan ge några detaljer, vad ser ni framför er med Hasselbacken?

– Ett fantastiskt hotell och en fantastisk restaurang. Scandic har satt igång en stor renovering av rummen, som blir klar till sommaren. Sedan ska vi, förutom att samverka mellan våra egna verksamheter, titta på samarbeten med andra delar av Djurgården, som till exempel Gröna Lund.

I ett pressmeddelande säger huvudägaren Björn Ulvaeus:

– Jag vill att Hasselbacken ska återfå sin forna glans och än en gång bli den oas som det faktiskt varit. Ända sen jag var med och gjorde Kristina från Duvemåla, Chess och Mamma Mia! på Cirkus har jag känt att Cirkus och Hasselbacken hör ihop. Hasselbacken kompletterar våra övriga verksamheter och nu är vi på god väg att förverkliga visionen om en unik teater-, musik- och nöjesdestination på Djurgården.

Nya Vegas beskrivs som en revolution

Nya Vegas beskrivs som en revolution

När Svenska Spel lanserar nya Vegas väljer man att göra en liknelse med revolutionen i en annan bransch. – Från tjock-tv till dagens supertunna smart-tv. Så stor skillnad är det på nya och gamla Vegas, säger Ma...