Annons

Stockholm en av världens hetaste matdestinationer

zoom Stockholm rankas som en av världens bästa matstäder, enligt Caterwings. Foto: Tove Freij
Stockholm rankas som en av världens bästa matstäder, enligt Caterwings. Foto: Tove Freij
NYHETER. När världens 100 mest attraktiva matdestinationer rankas hamnar Stockholm på en välförtjänt topplacering. ”Fantastiskt roligt – Sverige kan locka ännu fler matturister”, säger Michael Persson Gripkow på Visit Sweden.
Annons

I en den stora undersökningen 2017 Best Food destinations, genomförd av brittiska onlineplattformen för mat, Caterwings, rankas världens hundra bästa matstäder.

Bäst i världen är San Sebastian som är en av totalt tre spanska städer i topp tio på listan. Stockholm hamnar på en välförtjänt 14:e plats, som också är symboliskt viktigt för svensk matturism, menar Visit Sweden.

– Det är fantastiskt roligt och viktigt för Sverige och Stockholm att vår myllrande restaurangscen får uppmärksamhet i ännu en internationell jämförelse. Målgruppen för vår marknadsföring av måltidsturism i Sverige är nyfiken och har mat och dryck som en reseanledning, säger Michael Persson Gripkow, Chief kommunikations- och varumärkeschef på Visit Sweden.

Stockholm bättre än Oslo och Köpenhamn

I undersökningen har man genom att titta på ett antal olika kriterier, som recensioner från matjournalister och matkritiker, prisnivåer, vegetariskt och veganskt utbud, antal restauranger i förhållande till folkmängd, mångfald i det gastronomiska utbudet samt antal restauranger med Michelinstjärna, bedömt varje stads kulinariska utbud.

Stockholm hamnar före såväl Oslo (16) som Köpenhamn (19). På en andra respektive tredjeplats efter San Sebastian hamnar Tokyo och New York.

Sverige – kreativt och hållbart

Sverige har chans att locka många fler matintresserade turister med sitt kulinariska utbud tror Michael Persson Gripkow.

– Vi ska fortsätta marknadsföra Sverige som ett kreativt och hållbart land för mat och dryck, till resenärer som är öppna för nya måltidsupplevelser och destinationer. Vi ska också sprida kunskap om vad måltidsturisten gillar vidare till företagen i Sverige så att de kan göra sin upplevelse ännu bättre, fortsätter Michael Persson Gripkow.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...