Annons

Visita: ”Aldrig tappat så mycket under motsvarande period”

zoom Beläggningsgraden minskade avsevärt på storstadshotellen under vecka 10. Foto: Colourbox
Beläggningsgraden minskade avsevärt på storstadshotellen under vecka 10. Foto: Colourbox
NYHETER. Effekterna av Corona-viruset har redan fått stora konsekvenser för hotellbranschen och de blir större ju längre utbrottet pågår. I storstäderna syns redan en märkbar minskning i hotellens beläggningsgrad.
Annons

Som Besöksliv rapporterat om tidigare, har de stora svenska hotellkedjorna redan börjat vidta åtgärder för att hantera coronakrisen – internt och gentemot sina gäster. Från olika håll har hotell rapporterat om avbokningar, främst från större grupper.

Enligt Visita minskade beläggningsgraden med cirka 20 procent på hotell i Stockholm under första veckan i mars jämfört med förra året vid samma tid. Men nedgången märks även i Göteborg och Malmö, där minskningen låg på 17, respektive 10 procent samma vecka, enligt siffror från Benchmarking Alliance.

– Beläggningsgraden har aldrig minskat under motsvarande vecka lika mycket sett till hela den period vi har statistik (fr .2015) för. Även om corona inte är det enda som påverkar så kan man tänka sig att en stor del av tappet kommer därifrån, säger Visitas chefsekonom Thomas Jakobsson.

Hur ser du på utvecklingen kommande veckor?

– Med hänsyn till hur förra veckans utfall såg ut är det i dagsläget givetvis troligare att situationen förvärras snarare än förbättras den närmaste tiden. Vår näring är dessutom inte bara beroende av den svenska utvecklingen utan i högsta grad även av hur situationen utvecklas i andra länder. Det gör situationen extra svår att överblicka.

Vad gör ni för att stötta era medlemmar?

– Många av våra medlemsföretag har frågor och där hjälper vi till att svara. Vi uppdaterar hela tiden vår hemsida med aktuell och relevant information. I övrigt följer vi givetvis utvecklingen i nära samverkan med våra medlemmar och följer myndigheternas och sjukvårdens rekommendationer. Vi analyserar läget kontinuerligt.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...