Annons

Nordic Choice tappade nära 2 miljarder 2020

zoom Nordic Choice har liksom övriga besöksnäringen drabbats hårt av pandemin.  Foto: Pressbild
Nordic Choice har liksom övriga besöksnäringen drabbats hårt av pandemin. Foto: Pressbild
NYHETER. Nordic Choice Hotels resultat landade på -1.931 miljoner norska kronor 2020. I Sverige minskade försäljningen med 55,5 procent jämfört med 2019.
Annons

Petter stordalens hotellkedja Nordic Choice har liksom övriga besöksnäringen sett en kraftig nedgång i försäljning i hela Norden till följd av konsekvenserna av coronapandemin. Under 2020 minskade hotellkoncernen sin försäljning med 5,1 miljarder norska kronor jämfört med 2019.

Resultatet före skatt uppgick till -1 931 miljoner norska kronor, jämfört med 417 miljoner norska kronor 2019. Resultatet inkluderar även januari och februari 2020 som var goda månader för bolaget.

– I januari och februari 2020 levererade vi rekordresultat i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Vi gick också in i 2020 med 30 hotellprojekt på gång och en plan att anställa 45 000 personer de närmaste fem åren i företaget, säger koncernchef Torgeir Silseth i en kommentar.

Omsättningen i Sverige 2020 var 55,5 procent lägre än 2019. Räknar man bort första kvartalet ur jämförelsen var omsättningstappet 65,1 procent. Förändringen i hotellomsättningen från 2019 till 2020 fördelas enligt land:

• Sverige: -55,5 (-65,1% mars-december)
• Norge: -40,9% (-50,7% mars-december)
• Finland: – 66,5% (endast Q4 19 jämfört med Q4 2020)
• Danmark: -61,5% (-70,5% om man tittar på perioden mars-december)

Nordic Choice förväntar en gradvis förbättring efter påsk. Hösten 2021 förväntas bli betydligt bättre än hösten 2020.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...