Annons

Nordic Choice tappade nära 2 miljarder 2020

zoom Nordic Choice har liksom övriga besöksnäringen drabbats hårt av pandemin.  Foto: Pressbild
Nordic Choice har liksom övriga besöksnäringen drabbats hårt av pandemin. Foto: Pressbild
NYHETER. Nordic Choice Hotels resultat landade på -1.931 miljoner norska kronor 2020. I Sverige minskade försäljningen med 55,5 procent jämfört med 2019.
Annons

Petter stordalens hotellkedja Nordic Choice har liksom övriga besöksnäringen sett en kraftig nedgång i försäljning i hela Norden till följd av konsekvenserna av coronapandemin. Under 2020 minskade hotellkoncernen sin försäljning med 5,1 miljarder norska kronor jämfört med 2019.

Resultatet före skatt uppgick till -1 931 miljoner norska kronor, jämfört med 417 miljoner norska kronor 2019. Resultatet inkluderar även januari och februari 2020 som var goda månader för bolaget.

– I januari och februari 2020 levererade vi rekordresultat i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Vi gick också in i 2020 med 30 hotellprojekt på gång och en plan att anställa 45 000 personer de närmaste fem åren i företaget, säger koncernchef Torgeir Silseth i en kommentar.

Omsättningen i Sverige 2020 var 55,5 procent lägre än 2019. Räknar man bort första kvartalet ur jämförelsen var omsättningstappet 65,1 procent. Förändringen i hotellomsättningen från 2019 till 2020 fördelas enligt land:

• Sverige: -55,5 (-65,1% mars-december)
• Norge: -40,9% (-50,7% mars-december)
• Finland: – 66,5% (endast Q4 19 jämfört med Q4 2020)
• Danmark: -61,5% (-70,5% om man tittar på perioden mars-december)

Nordic Choice förväntar en gradvis förbättring efter påsk. Hösten 2021 förväntas bli betydligt bättre än hösten 2020.