Annons

Destinationshotell i jämtländska Storhogna får ny ägare

zoom Den 1 september tog Cibola över Storhogna Högfjällshotell & Spa i Jämtlands fjällvärld. Här vd Jacob Dahlberg. FOTO: Oscar Åberg Dahlberg
Den 1 september tog Cibola över Storhogna Högfjällshotell & Spa i Jämtlands fjällvärld. Här vd Jacob Dahlberg. FOTO: Oscar Åberg Dahlberg
NYHETER. Strax innan nyheten kom att restriktionerna släpper i höst gick fastighetsbolaget Cibola in som ny ägare till Storhogna Högfjällshotell & Spa. Det är deras tredje förvärv sedan starten i år och planen är att fortsätta växa i samma takt inom konceptet destinationshotell.
Annons

När fastighetsbolaget Cibola Holding AB bildades i januari 2021 var den uttalade ambitionen att inom ett par år ha tio till femton destinationshotell i portföljen. Sedan dess har de förvärvat Dalecarlia i Tällberg, Östersunds Frösö Park – och nu också Storhogna Högfjällshotell & Spa i Jämtlands fjällvärld.

– Vi har ödmjukt tittat runt på olika objekt i regionen och blev så glada när chansen att förvärva Storhogna dök upp. Det blir vår andra anläggning där vi opererar både verksamhet och fastighet – den andra är Frösö Park Hotel 1,5 timme härifrån, också den med spa-fokus, säger Jacob Dahlberg, vd Cibola Holding AB.

– De två destinationshotellen är fina komplement till varandra . Å ena sidan kan vi erbjuda Frösöns närhet till Östersunds puls och å andra sidan lättillgänglig fjällmiljö här i Storhogna. Deras säsonger är också olika vilket gör att vi kan arbeta flexibelt med vår personal som växlar mellan ställena beroende på besökstryck.

Den 1 september tog Cibola över efter tidigare ägarna Charlotte Mannerson och Anders Treschow som drivit hotellet i 11 år. Cibola kommer att fortsätta ha kundnöjdhet i fokus men exakt hur verksamhet och fastighet ska förädlas är de förtegna om, interna diskussioner pågår…

– Det jag däremot kan säga är att anläggningen kommer att vidareutvecklas som just destinationshotell. Storhognas styrka är att kunna erbjuda en helhetsupplevelse med attribut som friluftsliv och rörelse, matkultur och avkoppling. Utmaningen för destinationshotell handlar mycket om att orka vara trendkänslig och hitta ett kommunikativt grepp som förmedlar känslor, menar Jacob.

Under Corona-pandemin har konceptet varit framgångsrikt vilket enligt honom till stor del beror på att anläggningarna kan erbjuda en hel semesterupplevelse i skyddad miljö. Storhogna Högfjällshotell & Spa är beläget i Vemdalsfjällen precis på gränsen till kalfjället 755 meter över havet och med Ski in Ski out-access. Förutom sina 53 rum och möteskapacitet för drygt 200 personer har det en vinterträdgård och spa.

– Storhogna som destination växer, framför allt med stor nybyggnation av fritidshus. Besökare som bor på andra ställen i området kommer också att vara en viktig målgrupp för oss, då med fokus på mat, dryck och spa, säger Jacob. Och hur ser Cibolas planer ut framåt?

– Vi fortsätter att växa, utan stress men i bra takt och inledningsvis med fokus på orter norr om Stockholm. Går allt som planerat kommer vi att förvärva ytterligare en anläggning det närmaste halvåret.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...