Annons

”Spännande att förändra mitt ledarbeteende”

zoom Robert Gynne har bytt ut internationella femstjärniga hotell mot slott i Sverige.  Foto: Pressbild
Robert Gynne har bytt ut internationella femstjärniga hotell mot slott i Sverige. Foto: Pressbild
KARRIÄR. Framgångarna inom Stockholm Meeting Selection har gått snabbt sedan Robert Gynne tog över Näsby Slott för ett år sedan. Nu kliver han in som Destinationsdirektör på Lejondals Slott.
Annons

Robert Gynne kom tillbaka till Sverige mitt under pandemin efter att ha arbetat 20 år utomlands. Han började som privat kock på lyxyachter över hela världen till att arbeta på femstjärniga internationella hotell, bland annat i Egypten, Spanien och Maldiverna.

De senaste 13 åren var han i Kina, varav nio år på InterContinental Hotel Group i Peking och två år på InterContinental Shanghai Wonderland.

Omställning att gå från stora hotell

För drygt ett år sedan började Robert Gynne på Stockholm Meeting Selection (SMS) som destinationsdirektör för Näsby Slott.

– Att gå från de verkligen stora hotellen, med 350 rum och 500 anställda till 50 rum och 15 anställda, är en stor omställning. Men det var också det som jag kände som var mest spännande med uppdraget, säger Robert Gynne.

Under den korta tiden på SMS har han också hunnit ikläda sig rollen som Business Developer och sitter även med i ledningsgruppen för företaget.

Det är bara ett år sedan du tog över Näsby Slott, vad hade du för tankar då?

– Det som var spännande var att jag måste förändra mitt ledarbeteende. Att gå från det stora till att verkligen vara hands on och stå vid disken när det behövs. Man måste vara en annan typ av ledare nu. Det var kontrasten som var det roliga när jag tog mig an Näsby Slott.

Nu kliver du även in som destinationsdirektör på Lejondals Slott. Hur känns det?

– Det är jättespännande. Det är en sådan fantastisk produkt; färgerna, omgivningen och miljön. Lejondal är ett sagoslott som är helt magiskt. Jag får sådan ro i kroppen när jag kommer dit. Och det är just vad gästerna också tycker.

Vad skiljer de båda slotten åt?

– Näsby Slott ligger nära ett ganska nybyggt bostadsområde och vänder sig både till konferens- och privatmarknaden. Det är många dagsbesökare som äter på vår restaurang, Lilla Slottskrogen eller besöker vår vinbar, Doras.

– Lejondals läge är helt fantastiskt och ligger mer avskilt utanför Stockholm. Slottet ligger vid en sjö och på området finns det flera herrgårdar som man kan abonnera. Här är det fokus på konferens och bröllop.

Har du tankar på att de två slotten ska kunna samverka?

– Vi kommer att jobba över slottsgränserna. Bland annat implementerar vi mycket nya program och system, som personalen på båda ställena kommer att vara delaktiga i. Slotten ligger cirka 35 minuter från varandra, så det kan vara svårt att samsynka personal men vi kommer att kunna täcka upp för varandra när det behövs.

– För en vecka sedan till exempel var sommeliern på Lejondal med och hjälpte till vid ett vinprovnings-event på Näsby. Det är bara början på den typen av samverkan.

Du har bytt ut internationella femstjärniga hotell mot slott i Sverige. Vad gör ett slott så kul att jobba med?

– Det är historien och känslan i ett slott som gör det så speciellt. För mig är det också en kontrast mot det jag har jobbat med tidigare. Och en miljö som jag trivs med att vara i dagligen. Det är sådan ro. Ja menar vem vill inte spendera sina dagar på ett slott.

Med tanke på din internationella karriär, vad tar du med dig till slottens värld?

– Jag är en vinnarskalle. Att sätta upp mål och att kriga mot dem är en av de styrkor jag tar med mig. Men det gäller att ha med sig teamet. Har man inte det då kan man inte göra mycket.

Vad blir den stora utmaningen för dig själv i din nya roll?

– Det är tidsplaneringen. Att nyttja tiden. Sitter man och åker 35 minuter mellan slotten, kan man säkert klämma av ett möte i bilen. Som nu till exempel, när vi pratar om det här, är ett bra tillfälle. Prioritera och fokusera, och att lägga tiden på rätt saker och att få dem gjorda, säger Robert Gynne.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...