Peter Storckenfeldt har jobbat på Scandic sedan 2011, då i sin första roll som hotelldirektör på Scandic Anglais i Stockholm. Nu senast kommer han från Scandic Continental som han var med och öppnade för nio år sedan. Och 1 september var det dags för nästa kapitel i form av Downtown Camper.
Dina känslor inför nya uppdraget?
– Det ska bli mycket stimulerande att få arbeta med ett av våra signaturhotell, som för övrigt också är Scandics största hotell i Sverige. Hotellet är sedan tidigare flerfaldigt prisbelönat och har en självklar position på marknaden. Jag ser fram emot att fortsätta stärka Downtown Campers ställning i Stockholm.
Vad har fått dig att stanna så länge inom Scandic?
– Under mina år på Scandic har jag haft möjligheten att arbeta med många olika uppgifter, något som både varit stimulerande och utvecklande. Scandic är ett företag som är under ständig utveckling vilket gör att arbetet sällan blir statiskt – och därför känns väldigt givande.
Hur skulle du beskriva Stockholms hotellutbud 2025?
– Det finns något för de flesta smaker i Stockholm och på Scandic bemöter vi olika målgrupper, från upplevelsefyllda signaturhotell som Downtown Camper till Scandic Go, som vänder sig till det snabbväxande ekonomisegmentet. Och allt däremellan naturligtvis.
Vilka är era största utmaningar just nu?
– Att attrahera nya medarbetare och skapa förutsättningar för att de ska vilja stanna och utvecklas inom företaget är fortsatt en viktig prioritering. Vi arbetar aktivt med olika interna utbildningsprogram som Future Leaders och Talent – ett ledarskapsprogram för erfarna ledare – vilket är ett bevis på att vi satsar på våra medarbetare.
Vad ser du mest fram emot i höst?
– Framförallt ser jag fram emot att få fortsätta lära känna alla proffsiga medarbetare och vidareutveckla konceptet på Downtown Camper by Scandic. Det här är verkligen ett hotell där naturen möter storstadens puls och där gästerna erbjuds ett brett utbud av upplevelser och aktiviteter. Det är en styrka som vi vill fortsätta att bygga vidare på framåt.
Martin Plyhr började sin resa på Scandic redan sommaren 2006, då med uppdraget att parkera bilar och ta hand om gästers bagage på gamla Scandic Continental. Under åren har han haft flera roller och sedan 2018 har han varit hotelldirektör på flera hotell, däribland Scandic Klarälven, Landvetter, Plaza Borås och Opalen. Efter elva år utanför huvudstaden har Martin nu återvänt hem till Stockholm för rollen som hotelldirektör på Haymarket.
Dina känslor inför nya uppdraget?
– Jag är glad och ödmjuk att ha fått förtroendet att leda Haymarket by Scandic. Det är ett hotell med en stark själ, en fantastisk historia och ett team som verkligen brinner för service. På ett personligt plan känns det som en naturlig fortsättning och spännande kapitel att få kliva in i den här rollen.
Vad har fått dig att stanna så länge inom Scandic?
– För mig har Scandic alltid varit mer än bara en arbetsplats, det är en kultur där människor får växa, där idéer tas emot med nyfikenhet och där värderingar som hållbarhet och inkludering genomsyrar allt vi gör. Jag har haft möjligheten att utvecklas i många olika roller, träffat många engagerade kollegor och fått vara med och påverka. Det är den kombinationen av trygghet och ständig utveckling som har gjort att jag stannat kvar.
Hur skulle du beskriva Stockholms hotellutbud 2025?
– Stockholm har ett hotellutbud som verkligen speglar stadens mångsidighet från internationella lyxhotell till små, personliga boutiquehotell. Scandic är en stark del av det här utbudet, med många olika hotellkoncept som riktar sig till olika målgrupper – från livsstilshotell som Haymarket till familjevänliga alternativ, affärshotell och våra nya Scandic Go. Det är en spännande marknad att vara en del av, där vi hela tiden utmanas att tänka nytt och leverera på topp.
Vilka är era största utmaningar just nu?
– Just nu handlar mycket om att hitta rätt balans mellan den personliga, varma service som är så viktig för oss och att ha en effektiv drift. Rekrytering och kompetensförsörjning är också en utmaning, jag vill bygga starka team som trivs och utvecklas tillsammans. Samtidigt är gästernas förväntningar högre än någonsin, vilket kräver att vi är både lyhörda och snabba på att anpassa oss efter hur gästens förväntan förändras.
Vad ser du mest fram emot i höst?
– Jag ser verkligen fram emot att få komma ännu närmare teamet på Haymarket, att lyssna, lära och tillsammans skapa nya idéer som lyfter både arbetsglädjen och gästupplevelsen.