First Camp Duse Udde har prisats på First Camps årliga gala ”First awards”. Campingen, som ligger i ett naturskönt område utanför Säffle, har en framgångsrik sommar bakom sig och som SVT rapporterade i juli så hade sommarbokningarna gått upp med 48 procent jämfört med förra året. På First Camps egen gala så tilldelades Duse Udde priset för ”Årets turnaround”.
Jonas Andersson är destinationschef på First Camp Duse Udde:
– Det är superkul med priset, vi har höjt vår NPS (Net Promoter Score) från förra sommarens siffra sju till nästan 54, säger han.
Stort grattis till priset, hur har ni fått fram siffrorna?
– Genom ett formulär som skickas ut till varje gäst efter att de checkat ut hos oss. De får fylla i svar på frågor om städning, personal, området med mera. Vi hade faktiskt en ökning på 23 procent fler gäster som svarade än förra året. Det är glädjande då vi jobbat extra mycket på att få upp svarsfrekvensen.
Vad beror den ökade gästnöjdheten på tror du?
– På det stora hela kan man säga att jag varit noga med vårt värdskap. Här ska gäster vara just gäster och inte kunder. Vi ska ha en personlig relation till gästerna, intressera oss för dem och prata med dem när vi träffar på dem. Jag har jobbat mycket med att personalen ska trivas.
Hur har du gått till väga?
– Jag tog över som destinationschef för två år sedan och ser mig som en demokratisk ledare. Det är intensivt för oss alla som jobbar här under somrarna och ska vi göra detta ihop så ska vi ha jäkligt roligt också. Inte bara på sommaren heller.
Har ni mycket återkommande säsongspersonal?
– Inte tidigare tror jag, men vi har fått upp sifforna även där, redan min andra sommar så kom fem av fjorton tillbaka och det kommer vara lika många, om inte fler, nästa år. Sen är det ju som det är med framför allt unga säsongsarbetare, vissa har inte behovet av att komma tillbaka och jobba.
Det låter som du gjort ett omtag av företagskulturen på Duse Udde?
– Ja, det kan man kanske säga. Jag kommer ju från flera andra positioner inom besöksnäringen, jag har haft restauranger innan exempelvis. Jag vet att medarbetarna är branschens viktigaste investering. För mig är det A och O att alla trivs på arbetsplatsen. First Camp är också noga med det och följer upp medarbetarnöjdheten varannan vecka under hela sommaren.
Ni har haft en kanonsommar men hur jobbar ni med att förlänga säsongen?
– Vi har arbetat hårt med B2B och att erbjuda ett boendealternativ för gäster som är i närheten på jobb. Vi har ökat vår beläggning radikalt under vår och höstsäsongen. Just nu bor många som jobbar med vindkraft hos oss. Vi har haft polska och danska gäster under de säsongerna. Här kan vi erbjuda boende med ett eget hushåll och parkering precis vid stugan.
Hur är det allmänna läget för campingbranschen?
– Det går framåt! Inte minst på grund av det ökande intresset för hållbart resande. Dessutom upptäcker allt fler First Camps egen poängklubb och fördelarna med den. Vi har 78 destinationer och det kommer bara fler i Norden. Vi har också öppnat i Finland och Tyskland. Vi kan boka in våra gäster på andra destinationer på ett smidigt sätt och man kan enkelt resa runt mellan våra olika campingar och upptäcka vårt stora utbud. I år var det första året som vi inte hade en enda campingplats kvar här på Duse Udde.
Läs mer om First Camp! En tidigare artikel om deras arbete mot trafficking hittar du här.