Annons

”Bilden av Sverige formas ofta genom möten med svenskar”

zoom Foto: Visit Sweden
Foto: Visit Sweden
KARRIÄR. Han har varit nordisk internkommunikationschef och hållbarhetschef på dåvarande Fritidsresor och kommunikationschef på flygbolaget BRA. I sommar börjar Jim Hofverberg på Visit Sweden. Där ska han med hjälp av kommunikation samla de anställda och stärka bilden av företaget.
Annons

Grattis! I augusti tillträder du som Head of Corporate Communications på Visit Sweden. Hur gick rekryteringen till?

­– Det flimrade förbi en annons på Linkedin. Jag tänkte att jobbet såg jätteintressant ut, tjänsten innehöll både sånt jag kan och brinner för samt saker jag vill utveckla. Så jag slängde iväg en ansökan trots att jag hade det väldigt bra där jag var. Ur ett kommunikationsperspektiv har tiden på BRA varit fantastiskt spännande. Även BRA är ett väldigt omtyckt och positivt laddat varumärke.

Du har haft en innehållsrik karriär. Vilket drömjobb finns kvar på din lista?

– Jag har ju alltid tyckt mig ha drömjobbet där jag varit… Jag är inte en som planerar karriären.

Vad ser du fram emot mest med ditt jobb på Visit Sweden?

– Att tillsammans med ett topp-team vara med och möjliggöra arbetet med att lyfta fram vårt fantastiska lands alla fördelar.

Nu är inte den lättaste tiden att kliva in i ett kommunikationsarbete kring resande. Hur förbereder du dig?

– Det enda jag kan förbereda är ju hålla mig uppdaterad i vad Sverige har för bild i omvärlden. Jag gör som alla andra nu, det vill säga läser i de kanaler som finns. Framöver ska jag få underlag från min arbetsgivare – där finns enorm kunskap.

Vad exakt ska du arbeta med?

– I första hand företagskommunikationen; presentera Visit Sweden för ägare och intressenter i Sverige. Vilket arbete gör man? Vad är värdet av arbetet? Vad får ägarna för sina pengar? Och jag ska även arbeta med internkommunikationen till företagets olika kontor i världen.

Vad ska du åstadkomma?

– Jag ska stärka bilden av Visit Sweden som organisation och funktion och företag. Och att internt binda ihop och lotsa organisationen vidare mot de gemensamma målen.

Visit Sweden har uppdraget att långsiktigt marknadsföra Sverige som turistland utomlands. Vad har dina erfarenheter från resebranschen gett dig för insikter av bilden av Sverige i utlandet?

– Bilden av Sverige är väldigt positiv. Samtidigt tycker jag mig noterat att bilden av Sverige många gånger delvis formas genom möten med svenskar. Därför är varje svensk en viktig ambassadör för vårt land.

Vad tycker du att Sverige ska trycka mer på i sin marknadsföring? 

– Det beror på vilken eller vilka målgrupper man vill nå. Strategin idag med fokus på bland annat natur, mat och design är helt rätt. Hur resenärsmålgrupperna ser ut efter coronakrisen är något som behöver tittas närmare på med tiden.

Du kan även krishantering efter erfarenheter från både rese- och flygbranschen. Vad är dina viktigaste lärdomar om kris i läget som råder nu?

– Kriser följer ur ett kommunikativt perspektiv i stort sett samma, lite förutsägbara mönster, oavsett hur ologisk krisen och händelseutvecklingen i sig är och oavsett hur stora eller små kriserna är. Men en kris går över. Det tar bara olika lång tid.

Du har även jobbat med hållbarhet länge. Hur tycker du att Sverige ska positionera sig när det gäller den frågan?

– Att Sverige på många sätt är ett föregångsland inom hållbarhet är inget vi ska vara rädda för att lyfta fram. Men ibland kan tyst, ren och tillgänglig natur bära fram just hållbarhetsaspekterna alldeles förträffligt.

Sveriges hantering av pandemin har påverkat varumärket Sverige. Ser du någon möjlighet i att bygga vidare på det?

– Det är en fråga jag avvaktar med att svara på. Vi är fortsatt mitt i krisen.

Du börjar den första augusti. Vad är det första du ska göra?

– Då ska jag lära känna många människor och förstå organisationen. Genom att lyssna mycket lär man sig mycket. Det ska bli jättespännade.