Varuhuset Gekås i Ullared 3 mil öster om Varberg är en av Sveriges mest folkkära destinationer. ”Det är destinationshandel i sin renaste form”, säger Patrik Levin, som nu ersätter Boris Lennerhov som varit vd i 20 år och blivit tv-stjärna på kuppen. En utmaning? Såklart, men det är bara positivt tycker Patrik.
Grattis till nya jobbet, hur känns det?
– Det känns bra. Det är fantastiskt roligt att vara igång. Organisationen har varit duktig på att ta emot mig, så jag känner verkligen att jag har fått en bra grundförståelse för hur saker och ting fungerar.
Vad har du gjort den här första tiden?
– Det har handlat om att sätta mig in i tre saker. Det första är Gekås verksamhet med sina mycket olika delar. Det är viktigt för mig att förstå dem. Det andra är att lära känna personalen, att hälsa på människor och förstå hur kulturen fungerar. Nummer tre har varit att sätta mig in i vårt covid-19-arbete, så att vi gör rätt saker där.
Vad fick dig att tacka ja till jobbet?
– Jag fick frågan om jag var intresserad. Då tänker man ju, vd för Gekås, det händer inte så ofta. Det finns ingen verksamhet inom svensk detaljhandel som är så stor, som jag känner till, som har haft samma vd så många år. Det är lite extra speciellt, måste man säga. Och det är nog svensk detaljhandels mest exponerade jobb.
Gekås är ett starkt och mycket folkkärt varumärke. Vad gör det så speciellt?
– Ingenting som jag vet i svensk detaljhandel liknar Gekås. Dels har vi shoppingdelen, men här finns också boende, restauranger och kringliggande verksamheter. När man åker till Gekås är det lika mycket upplevelsen som handeln. Det är unikt och väldigt häftigt och det ska bli spännande att fortsätta den resan.
Vad tar du med dig in i jobbet?
– Jag har jobbat många år inom detaljhandeln, i Sverige och Danmark. Här har jag lärt mig mycket om hur olika organisationer fungerar och hur man leder i skilda befattningar i dem, både på operativ och strategisk nivå. Det är en stor fördel på Gekås, för här kan man inte arbeta antingen strategiskt eller operativt. Man behöver kunna jobba på båda nivåerna och det tror jag är en av mina styrkor. Min erfarenhet gör också att jag kan utveckla Gekås digitalt.
Hur är du som ledare?
– Jag är tydlig men rättvis, skulle jag själv säga. Min utmaning är att inte springa för fort.
Vad ser du som viktigast i ditt uppdrag, på kort och lång sikt?
– På kortare sikt handlar det om att ta tillbaks Gekås dit vi var innan pandemin. Att tillsammans med min ledning på bästa sätt se till att vi är ett starkt företag även efter covid-19. På lång sikt är mitt viktigaste uppdrag att utveckla Gekås. Det är en värld som evigt behöver förändras, så att det är nytt och spännande att komma till oss.
Har du några tankar kring detaljhandeln och vad som krävs för att komma tillbaks efter pandemin?
– Alla vill att det ska gå tillbaks till det normala. Det var tydligt på Gekås i september och oktober förra året när smittspridningen sjönk. Många har ett sug efter att göra det man gjorde innan pandemin. Samtidigt har många människor förändrat sina vanor under de här månaderna. Så detaljhandeln kommer att behöva förstå och anpassa sig utifrån vad kunderna vill ha.
Vad tycker du är roligast med det nya jobbet?
– Det är bredden: allt från att bygga varuhus till att vi driver hotell, campingar och restauranger och de andra delarna inom koncernen. Dessutom chansen att jobba både strategisk och operationellt. Sedan tycker jag att det är helt fantastiskt att ha en verksamhet där jag så tydligt kan se resultaten av de beslut och strategier som vi lägger på kontoret. Bara genom att gå ut genom dörren till varuhuset kan jag se hur det fungerar i verkligheten och hur kunderna tar emot det.
Slutligen, många läsarna undrar säkert om vi kommer att få se dig i tv?
– Ja, det är många som frågar. Vi har valt att inte spela in under pandemin och har inte bestämt hur vi ska göra under 2021. Samhällssituationen får styra. Men vi har en nära dialog med produktionsbolaget.