Annons

”Det ska vara finger licking good”

zoom Albin Wessman tillsammans med kollegan Adam Dahlberg.  Foto: Pressbild
Albin Wessman tillsammans med kollegan Adam Dahlberg. Foto: Pressbild
KARRIÄR: Med mindre än en månad kvar till öppningen av stjärnkockarna Adam och Albins nya restaurang SOLEN är förväntningarna på topp. Besöksliv har pratat med Albin Wessman om den nya satsningen.
Annons

Kocken och entreprenören Albin Wessman känner sig pirrig och förväntansfull, kanske inte i första hand för att Besöksliv ringer upp utan för att det alldeles strax är dags för öppningen av en ny gastronomisk destination i Stockholm – Wessmans och Dahlbergs, mer kända som Adam och Albins – nya restaurang.

– Det är nu allting händer och ska realiseras, säger Albin Wessman som är på väg mellan olika ärenden och i full färd med att fixa allt som krävs inför den sista etappen innan öppningen.

Ändring i slakthusområdet

SOLEN öppnar i Stockholms slakthusområde, ett ställe som hitintills inte är känt för sitt restaurangutbud- men det ska det bli ändring på nu.

– Det är en ynnest att få möjligheten att vara med från en idé till verklighet och fantastiskt att få se det komma till liv. Särskilt i den här unika lokalen där det inte ens serverats en kopp kaffe tidigare.

Den nya restaurangen ligger i Slakthusområdets nya mat och kultursatsning Hus 26, en samling industribyggnader från 1912 som är ett projekt av fastighetsbolaget Atrium Ljungberg. Det kommer att hända mycket i det forna industriområdet som utvecklats till en ny stadsdel och matdestination.

– Vi har ju en koppling till området som kockar, backar man bandet tio år så låg ju alla leverantörer där- så där har man sprungit. Nu kommer det bli något helt annat, det blir Stockholms Meatpacking District med allt vad det innebär inom mat och kultur, vi ser fram emot att skapa gastronomi i den tidigare ruffa miljön och är glada över att vara först ut. Det ligger också i vårt ”Adam och Albin DNA” , att alla våra krogar ligger på ställen som först har betraktats som lite udda, säger Albin Wessman.

Inspiration från LA

SOLENS kök har hämtat inspiration från kockduons många resor söderut och framför allt från uppskattade besök på restauranger i Los Angeles.

­– Lite skämtsamt så har vi kallat köket för solens mat, och till skillnad från våra övriga restauranger så har vi inspirerats av L.A. och Amerikas västkust. Amerikanarna har en förmåga att blanda hejvilt, krossa gränser och regler men alltid med bibehållen gastronomi, säger Albin Wessman och fortsätter:

– Det blir en blandning av olika kök, precis på det sätt som de lyckas så bra med i den delen av världen- Mexiko och medelhav, Italien, Spanien men även Mellanöstern. Allt kommer göras i vår regi och på vårt sätt. Paketeringen kommer kanske vara enkel men det är på väldigt hög nivå.

Eld ska ge unik smakpalett

På SOLENS meny kommer det finnas många typer av smårätter och spreads att njuta av och dela på. Köket kommer baka sina egna pitabröd och sprödbakade pizzor och erbjuda intensiv och smakrik mat som inte är främmande för rätter med frukt och nötter. En stor eld mitt i den arkitektritade lokalen kommer ha stor påverkan på vad som serveras.

– Det är första gången vi kommer jobba med eld på det här viset, vi har murat upp en fire- pit så vi kan sota och elda, det kommer ge en unik smakpalett.

Unik interiör

I skrivande stund så är bara möblerna på plats i den speciellt framtagna lokalen som följer idén om himlakropparnas omloppsbanor kring solen och välver väggar och möbler med en lager-på-lager-effekt, till ett cirkulärt rum. Restaurangen har 150 sittplatser som alla erbjuder ett unikt perspektiv på lokalen, interiören är skapad av designbyrån Specific Generic.

– Lokalen är ett gammalt slakthus med en enorm takhöjd och när vi såg den för första gången så kände vi bara, wow! Den typen av lokaler finns ju inte inne i stan. Allt känns jättebra och vi har skapat en stor välvd vägg av stora furubalkar inne i restaurangen, som en inredningsdetalj men också för att absorbera ljud. Vi ville skapa en plats som i sig skulle locka gäster, säger Albin Wessman.

Att man som gäst ska kunna ta till sig en restaurangs koncept, oavsett nivå på krogen är viktigt för att en restaurang ska bli framgångsrik menar han, skapandet av platsen utgör en stor och viktig del av helheten.

– Och laga fantastisk mat såklart, det ska vara finger licking good. Det ska vara på riktigt, oavsett om det är på Michelinnivå eller som vi också gör- driver en ramenrestaurang i en food-court. Man ska maxleverera!

Vill sätta standard i branschen

Albin Wessman sitter också i Visitas certifieringsnämnd för utbildningar och har tidigare pratat med Besöksliv om sina förhoppningar att certifieringen ska bli en standard för utbildningar i branschen.

– Jag tror att den här frågan är väldigt viktig för framtiden, bemanningsbiten är så angelägen för att gästerna verkar fortsätta att finnas.  Det är ett problem att hitta folk och där tror jag att politiken också kommer in, det måste bli lättare att få hit arbetskraft som har vissa egenskaper som är eftertraktade i vår bransch. Vi har en brist- det finns människor som vill hit och jobba, det borde gå att hitta en lösning, säger han.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...