Annons

”Fjällbranschen når framgång efter framgång”

zoom Fjällturismens utmaning är att skapa bra förutsättningar för<br />
 alla entreprenörer, säger Mats Lennartsson. Foto: Patrick Saringer
Fjällturismens utmaning är att skapa bra förutsättningar för
alla entreprenörer, säger Mats Lennartsson.
Foto: Patrick Saringer
PÅ NYTT JOBB. Mats Lennartsson fastnade för fjällvärlden redan som liten. I vuxen ålder kunde han förverkliga sin dröm och flytta till fjällen, där han jobbar med sprida glädjen i skidåkning, vandring och annat som hör fjällen till. Den 1 september blir han ansvarig för att marknadsföra ”fjällturismens moder”.  
Annons

Grattis till nya tjänsten som vd för Destination Funäsfjällen, hur känns det?

– Superkul och superspännande, eftersom Funäsfjällen är fjällturismens moder. Det var här det började en gång i tiden, någon gång på 1880-talet.

 Du har lång erfarenhet från fjällvärlden, berätta.

– Ja, det stämmer. Jag har tidigare jobbat i Idre och innan dess var jag i Åre där jag jobbade med Tott Hotell och Copperhill som konsult. Jag var en av dem som satte igång Visit Åre.

 Närmast kommer du från Idre fjäll där du varit affärsutvecklare och marknads- och försäljningsdirektör. Vad är det med fjällvärlden som lockar dig?

– Jag kommer från Torshälla utanför Eskilstuna ursprungligen, men har sedan mitten av 1970-talet tillbringat så mycket tid som möjligt i fjällen. Den aktiva semestern och semestern för återhämtning är det som lockar mest. Branschen är extremt spännande, vi når framgång efter framgång både internationellt och nationellt. Hela besöksnäringen är superstor och har enorma möjligheter.

Vad har fjällvärlden som lockar turisterna?

– Sverige är ett säkert land att resa i, och miljön är fantastisk. Den svenska vintern står oss svenskar väldigt varmt om hjärtat. Vi är ett vinterturistande folk.

Vilka är fjällturismens största utmaningar i allmänhet, och Funäsdalen i synnerhet?

– Just Funäsdalens största utmaningar vet jag inte än, men för den svenska fjällturismen i stort handlar det om att skapa de bästa förutsättningarna för alla entreprenörer. Det finns många små och medelstora entreprenörer, och det gäller att skapa en bra miljö kring deras arbete. Många av dessa har flera olika jobb, och skapar vi ett bra företagsklimat får vi också ett bra gästklimat.

Vilka planer har du för att utveckla Funäsfjällen?

– Det finns redan en färdig plan för att utveckla spår- och ledområdet. Vi har fått projektmedel på drygt 35 miljoner kronor, vilket gör det till Nordens största utvecklingsprojekt när det gäller hållbara ledsystem. Det har redan satts igång, och det gäller både skoter, längd, ridning, paddel- och cykelleder.

På vilket sätt kan du i Funäsfjällen dra nytta av dina tidigare erfarenheter?

– Framför allt vill jag få entreprenörerna i Funäsfjällen att se olika möjligheter. Jag tror också att mitt synsätt kan bidra, ibland kan det vara bra att komma utifrån med nya ögon.

Vad fick dig att tacka ja till jobbet?

– Framför allt handlar det om att Funäsfjällen känns genuint. Funäsfjällen har en klimatmässigt unik position, varmt på sommaren och snösäkert på vintern. Det är en annan anledning. Jag ser otroliga förutsättningar här.

Stjärnkockens expertråd för ett optimalt workflow i restaurangköket

Stjärnkockens expertråd för ett optimalt workflow i restaurangköket

Daniel Müllern – stjärnkocken känd från Kockarnas Kamp, tävlingen Årets Kock och TV4 Nyhetsmorgon – driver till vardags restaurangen Tumült i Ystad. För att kunna fokusera 110 procent på gästerna är det avgörande med ett...