Annons

Hennes mål är att skapa enastående upplevelser

zoom Therese Cedercreutz går från strategisk kommunikationsbyrå till kommersiell chef på Scandic Hotels. Foto: Peter Knutson
Therese Cedercreutz går från strategisk kommunikationsbyrå till kommersiell chef på Scandic Hotels. Foto: Peter Knutson
KARRIÄR. Thérèse Cedercreutz har ett gediget cv med ledande positioner inom flera internationella bolag. Till rollen som ny Chief Commercial Officer på Scandic Hotels tar hon med sig flera insikter.
Annons

I början av januari tillträdde Thérèse Cedercreutz sin nya roll som Chief Commercial Officer på Scandic Hotels. Hon kom då från sitt uppdrag som senior rådgivare och managementkonsult på den strategiska kommunikationsbyrån Miltton Group. Att tacka ja till den nya tjänsten var ett lätt beslut.

– Det var en ”opportunity of a lifetime” att operativt få möjligheten att vara med på framtidsresan tillsammans med alla fantastiska kollegor och medarbetare i Scandic. Dessutom kändes rollen helt rätt eftersom jag under mitt nästan 30-åriga arbetsliv jobbat med just de olika bitarna som finns samlat inom vår kommersiella avdelning, säger Thérèse Cedercreutz. 

Hur känns det nu när du har jobbat med det nya uppdraget några veckor?

– Tiden har aldrig gått så fort, det brukar man väl säga när man har roligt! Det har varit mycket inspirerande veckor där jag suttit ned med många av mina nya kollegor för att lära känna dem, den roll de har och höra hur jag kan bidra till att hjälpa dem att lyckas. Vi har spännande saker på gång och det inspirerar mig.

Vad innebär det här uppdraget rent konkret för dig?

– Eftersom jag inte har en jättelång branscherfarenhet kan jag utmana oss att tänka nytt och hitta nya sätt att arbeta där det är nödvändigt, för att bygga ett ännu starkare Scandic. På den kommersiella avdelningen har vi bland annat samlat revenue management, marknadsföring, varumärkesutveckling, lojalitetsprogram och digital innovation, så det är en bred roll med många kontaktytor och samarbete med våra landsorganisationer.

– Kort och gott betyder det att jag, tillsammans med mitt grymma team, går till jobbet varje dag med ett enda mål i sikte: att skapa enastående hotellupplevelser för våra gäster och besökare oavsett när, var och hur man kommer i kontakt med oss.

Är det något område du ser extra mycket fram emot att jobba med?

– Eftersom vi verkar i den bästa av alla branscher, servicebranschen, så är gästupplevelsen och vårt lojalitetsprogram något jag ser extra mycket fram emot att jobba med. Service är kärnan i vårt företag och vi måste hela tiden arbeta med hur vi skapar och optimerar en hotellvistelse i världsklass för våra gäster. Samtidigt måste vi även lära oss av alla besökare för att kunna fortsätta erbjuda värde och en alltmer personifierad hotellupplevelse. 

Du har en lång internationell erfarenhet från ledande positioner inom affärsutveckling, bland annat inom teknik- och mjukvarusektorn där du lett strategiska transformations- och digitaliseringsprojekt. Vilka erfarenheter tar du med dig till ditt nya uppdrag?

– Här vill jag betona vikten av människoaspekten. Ingen förändring händer utan att vi får människor med på tåget. Människor driver förändringen, inte processerna eller teknologin. Jag tror detta är den viktigaste lärdomen jag fått under åren. Företag måste satsa på att driva förändring genom att tydligt kommunicera varför förändringen görs, vad man vill uppnå med den samt att alla måste förstå sin roll och vad det betyder i det dagliga arbetet. Det som också är ytterst viktigt är att ha en klar bild av vad man vill uppnå långsiktigt. Detta styr organisationen i samma riktning och alla har då samma mål och prioriteringar.

Du var tidigare verksam som styrelseledamot i Scandics styrelse och är nu medlem i koncernledningen. Hur påverkar det ditt uppdrag?

– Jag tycker att det är en fördel att jag suttit i styrelsen och redan från start hade en bra insyn i företaget när det kommer till vår strategi framöver, de unika förmågor vi har som företag och främst ambitionen som finns hos våra medarbetare. Det känns jättebra att nu vara en del av det operativa teamet och jag ser fram emot att driva innovation och skapa fantastiska hotellupplevelser för alla våra gäster.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...