Annons

Hon är Elite Grand Hotels nya hotelldirektör

zoom
KARRIÄR. Hon bestämde sig tidigt i livet för vad hon ville arbeta med och hon har aldrig haft anledning att tvivla. Nu axlar Emma Norelius rollen som hotelldirektör över det som en gång kallades Sveriges modernaste hotell.  
Annons

Lagom till Gävleutställningen 1901 öppnade Grand Hotel sina dörrar till det som kallades landets modernaste hotell – med både elektrisk hiss och elektrisk köksfläkt. Och det var inte det enda spektakulära som mötte besökarna. Till exempel fanns en rund bassäng i mitten av matsalen där gästerna kunde peka ut vilken fisk de ville äta till middag. Hovmästaren fångade upp den utvalda fisken som kocken sedan filéade på plats. 

Hotellet drevs fram till andra världskriget då det stängde för att åter öppna först 2013 efter att Bicky Chakraborty förvärvat hotellet. Det är med andra ord utan tvekan ett hotell med anor som Emma Norelius nu går in i som hotelldirektör efter att ha tillbringat 15 år på Clarion Hotel Winn.

– Det känns jättekul och spännande att få kliva in på en ny arbetsplats. Mitt tidigare jobb var otroligt utvecklande för mig både som människa och ledare, men när jag fick frågan om jag ville jobba med Elite Grand Hotel kändes det helt rätt att tacka ja. Det är ett väldigt fint hotell och det är fantastiskt att de valde att öppna igen. Det har verkligen berikat staden och lyft Gävle som besöksstad. 

Du började den 15 augusti, hur har dina första veckor varit?

– Bra! Det är ett välfungerande hotell och en hel del av de anställda har varit här i många år, vilket gör att det finns en stabilitet i personalstyrkan. Det är väldigt fina människor som jobbar här. Sedan är det alltid intensivt när man startar upp inför hösten.

Du må ha bytt jobb, men du är kvar i Gävle. Var det självklart att stanna?

– Ja, just nu är det så. Jag är uppvuxen, och bor fortfarande, tre och en halv mil norr om Gävle, och känner mig inte så flyttbar. Sedan är det en väldigt bra hotellmarknad i Gävle. Geografiskt ligger staden bra med närhet både till Norrland och Stockholm. Det är även nära till Arlanda som är bara en och en halv timme härifrån.

Ni vill erbjuda Sveriges bästa hotellupplevelse, hur gör ni det?

– För mig handlar om att ha en fin produkt, allt från fastigheten, rum och alla faciliteter ner till detaljer. Framför allt att det är rent och fint överallt på hotellet. Många förväntar sig en lyxig känsla när de besöker hotell och det vill vi erbjuda. Våra gäster ska ges möjligheten att köpa till exempelvis champagne och jordgubbar till rummen, boka exklusiv middag, möjlighet till relax och olika typer av hotellrum. Och det viktigaste för att kunna erbjuda den bästa hotellupplevelsen handlar om att vi som jobbar har genuin passion för service, det ger guldkant på upplevelsen och gör hela skillnaden, det är jag övertygad om. 

Efter 15 år i branschen, är det fortfarande lika kul att jobba med hotell?

– Absolut! Det är stimulerande för den som tycker om att jobba med många olika frågor. Det handlar om allt från att utveckla personalen och servicen till renoveringar, inredning och strategier. Det är väldigt brett, vilket jag gillar. Jag älskar verkligen branschen och jag älskar också att checka in på hotell. Det är en pirrig känsla. Just när man står och checkar in och ska få sitt rum är det fortfarande lika spännande. 

Men du kanske har en annan blick än oss andra som checkar in?

– Jo, jag ser ju direkt om sängen inte är ordentligt bäddad och hur renligheten är. Lite yrkesskadad är jag nog jämfört med en vanlig gäst. 

Vilka är de tuffaste utmaningarna just nu för en hotelldirektör?

– Det är att man inte kan följa mönster på samma sätt som innan pandemin. Då visste man precis vad man hade att vänta sig. Det positiva för vårt hotell är att vi fått mycket mer privata gäster än tidigare. Utmaningarna ligger i att vi inte vet vad som kommer, hur kommer man till exempel igång med affärsresandet och möten? Det vet vi inte. Men jag tror och hoppas att det ska återgå till samma nivå som innan pandemin och förhoppningsvis ännu bättre nu när alla vill ses igen.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...