Annons

”Jag får energi av att driva på utveckling”

zoom
KARRIÄR. Malin Lindström är ny försäljningschef och affärsutvecklare på mat- och mötesföretaget Eatery. Hon kommer senast från Stockholm Meeting Selection och ser fram emot att börja en ny resa med utvecklingsmöjligheter.
Annons

Grattis till ditt nya jobb! Hur har den första tiden varit?

– De första dagarna har varit intensiva och fulla med roliga nyheter för mig att lära, precis som det ska vara. Jag har hunnit med att besöka alla våra restauranger och mötesplatser i Stockholmsregionen, hälsat på väldigt många nya kollegor, diskuterat både affärsutvecklingsfrågor och påbörjat en plan för mina första åtaganden.

Vad fick dig att söka dig till Eatery?

– Jag blev faktiskt kontaktad och träffade etablerings- och marknadschefen Zofie Sandman och Martin Sandgren, styrelseordförande och koncernchef, som gav sin bild av uppdraget, företaget och vilka möjligheter som fanns där. Det som gjorde mig mest nyfiken var just den resan som nu är påbörjad med en tydlig expansionsplan samtidigt som bolaget också gör förvärv, det innebär att kunderbjudandet blir bredare och att vi kan bli en större leverantör till våra företagskunder.

Berätta om jobbet, vad är det du ska göra?

– Jag skulle säga att uppdraget är ganska brett, det handlar både om att sätta en struktur inom säljprocessen, utveckla, effektivisera och förbättra vårt interna arbete utifrån företagets övergripande mål.

Några utmaningar?

Det handlar också om att se över vårt kunderbjudande och hur vi kan utveckla vår affär ytterligare. Hur ska vi jobba långsiktigt med våra kunder och hur förvaltar vi dessa relationer? Det gemensamma målet är naturligtvis att öka Eaterys marknadsandelar för att ge förutsättningar för en organisk tillväxt.

Du kommer senast från SMS där du var försäljningschef, vad tar du med dig därifrån?

– Det är först nu när jag lämnat SMS och har några veckors perspektiv som jag inser hur mycket jag lärt mig under mina åtta år. Jag tar med mig mycket av det arbetet vi gjort i den verksamheten och de delar och projekt jag arbetat med och utvecklat för att nå framgång i försäljningen.

Vill du ge exempel?

– Bland annat hur man strategiskt utvecklar företagets kundportfölj, nyckelfaktorer för en framgångsrik kundrelation, skillnaden mellan den offentliga och privata företagsaffären, utvecklingen av det digitala säljarbetet och hur man tillvaratar medarbetares spetskompetens.

Och vad ser du mest fram emot med ditt nya jobb?

– Att både få bidra med min kunskap och samtidigt fortsätta utvecklas, jag får energi av att driva på utveckling och när jag ges utrymme att växa både som individ och inom mitt kompetensområde. Dessutom ser jag väldigt mycket fram emot att fira alla framgångar och skörda resultat tillsammans.

Vad är de viktigaste egenskaperna i din roll?

– Du måste vara lyhörd, kommunikativ, vara en people-person, kunna leda dig själv och andra, dessutom måste du vara duktig på att visualisera din målsättning för det hjälper dig att fatta rätt beslut.

Eatery har ju så många olika slags ställen under ett paraply, finns det utmaningar med att utveckla så många olika typer av restauranger, mötesplatser och anläggningar?

– Den centrala kärnan i Eatery-koncernen handlar om mat, service och mötet mellan människor och därför finns det många synergier vi kan dra nytta av inom hela verksamheten. Det finns alltid utmaningar inom ett bolag och jag ser snarare att antalet mötesplatser, restauranger och verksamheter är Eaterys styrka – de kompletterar varandra och gör vår affär mer attraktiv för kunden.

Håller stilen med återbrukade textilier

Håller stilen med återbrukade textilier

Till Granö Beckasin kommer människor från hela världen för att vara i naturen. Här är det hållbarhet in i minsta detalj som gäller. Från de återbrukade golven i hotellrummen till serveringspersonalens förkläden...