Annons

”Jag har ju en passion för hotell”

zoom Tobias Ekman är SkiStars nya affärsområdeschef. Foto: Privat
Tobias Ekman är SkiStars nya affärsområdeschef. Foto: Privat
KARRIÄR: SkiStar satsar på nytt affärsområde. Tobias Ekman, som har en gedigen bakgrund inom hotellbranschen, tillsätts i den nya rollen som affärsområdeschef.
Annons

Grattis till den nya rollen, vad ser du mest fram emot?

– Tack, just nu ser jag verkligen fram emot att besöka alla destinationer och hotell. Identifiera utvecklingsområden både på befintliga hotell och potential för nya anläggningar.

Du kommer leda ett helt nytt område för Skistar, hur känns det?

– Riktigt bra. Jag har ju en passion för hotell. Och det känns riktigt kul att SkiStar vill satsa och se över hur hotellen både passar in i SkiStars nuvarande helhetstänk men också hur detta område kan bidra till att öka gästtillströmningen under exempelvis sommarhalvåret.

Hur är du som ledare?

– Sådan fråga man helst inte vill svara på själv. Om jag ändå ska ge en självbild så skulle jag säga driven, tydlig och transparent.

Vad kommer det här betyda för verksamheten?

– Att fokusera på hur gästen upplever våra hotellanläggningar idag och vad som efterfrågas i kombination med vad vi själva vill åstadkomma, som kan komma att betyda justeringar i vad vi erbjuder. Exempel på detta kan vara allt från utformning av rum/boende till hur restaurangerbjudandena ska se ut, vilka konferensmöjligheter ska erbjudas osv.

Vad kommer ditt fokus vara?

– Tudelat mellan befintlig hotelldrift där uppföljning med respektive platschef på hotellen är viktig och utvecklingsfrågor.

Du har en bred karriär bakom dig med roller inom både försäljning, affärsutveckling och ledarskap. Vilka erfarenheter tar du med dig?

– SkiStar har en enormt stark kommersiell avdelning, så fokus för mig blir mer på hotelldrift, ekonomisk uppföljning och ledarskap. Sen har jag det senaste året arbetat väldigt mycket med fastighetsfrågor, köp och sälj av bolag, due diligence processer, marknadsrapporter osv som konsult. Så detta tar jag också med mig och hoppas kunna bli till stor hjälp vid etablering av nya anläggningar.

Vilka utmaningar ser du framför dig?

– Lågsäsongerna. Sommaren har tagit bra fart i fjällvärlden men det är ”mellansäsongerna” som sen vår och under hösten som vi ska fokusera mycket på vidare. Blir en viktig fråga hur hotellen kan bidra under dessa perioder och samarbeta med den kommersiella organisationen för att få ännu mer försäljning under dessa perioder och ett jämnare flöde över året.

Intresset för Sveriges naturliv har blomstrat de senaste åren, hur ska ni jobba för att göra era anläggningar ännu mer eftertraktade?

– Detta är ju en stor fördel för just satsningen på sommarhalvåret. Helt naturligt blir att arbetet med hållbarhet, som numer tack och lov känns som en hygienfaktor och som är en del av SkiStars affärsidé och vision, och turism inom i Sverige och Norge är ett bra sätt att semestra ur den aspekten. Sen kan vi bidra till att erbjuda en bredd av aktiviteter och innehåll som passar många olika viljor när man åker till fjällvärlden.

Vad har du för mål och ambitioner och vad vill du åstadkomma i din nya roll?

– Riktigt bra upplevelser för gäster är väl för oss hotellmänniskor alltid prio ett. Sen vet vi att detta görs via nöjd personal som mår bra och trivs. Och i slutändan ska bolaget må ekonomiskt bra och vara hållbart. Så mål och ambition: nöjda medarbetare, nöjda gäster och god, hållbar lönsamhet i en naturlig kombination.

Vilka tips ger du till de som tycker att din karriär verkar spännande?

– Var nyfiken, att fråga mycket hjälper enormt! Kombinera lojalitet med att också våga bryta upp för att samla erfarenheter på CVt som hjälper till att ta dig dit du till slut vill. Om du är sugen på att starta eget, prata med någon som förmedlar en helhetsbild, för- och nackdelar med entreprenörskapet.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...