Annons

”Jag kan läsa av människor rätt bra”

zoom Elin Burström har axlat rollen som hotelldirektör för Scandic Skellefteå. Foto: Pressbild
Elin Burström har axlat rollen som hotelldirektör för Scandic Skellefteå. Foto: Pressbild
KARRIÄR. Under flera år var hon ansvarig för mat- och dryckesverksamheten på Scandic Skellefteå, och därefter operativ chef. Nu har Elin Burström tagit över som hotelldirektör på samma arbetsplats.
Annons

Grattis till nya jobbet, hur känns det?
– Tack! Det känns verkligen toppenbra och känns spännande då Scandic Skellefteå ligger mig varmt om hjärtat.

Vad fick dig att tacka ja till jobbet?
– Eftersom jag har provat på jobbat sen i januari, då jag varit tillförordnad Hotelldirektör, kan man säga att det blev en prova-på-period och när min chef Karin Lundman som är Distriktsdirektör ställde frågan om jag ville ta över ansvaret på heltid, då kunde jag inte tacka nej eftersom rollen känns helt rätt och otroligt utvecklande.
Vad blir viktigast i ditt uppdrag?
– Det viktigast i mitt uppdrag är att vi ska skapa en fantastisk gästupplevelse och stärka destinationen. Vi ska hålla en jämn nivå på allt vi levererar samtidigt som våra gäster och mina medarbetare ska känna sig trygga och säkra här på hotellet.

Vad ser du mest fram emot, vad ska bli roligast? 

– Att se var Skellefteå tar vägen de kommande åren, hur vi kan bli en självklar del i denna utveckling. Jag har även en stor drivkraft av att utveckla människor så jag ser väldigt mycket fram emot att få vara med och kompetensutveckla mina kollegorna.

När insåg du att du ville jobba i hotellnäringen?
– Jag visste otroligt lite om just hotellnäringen när jag började 2015 men jag hade koll på vikten av att människor behöver mötas på massor av olika sätt och konstellationer, det blev en attraktionskraft för mig, att få vara med och skräddarsy unika upplevelser.

Vad för typ av ledare är du?
– Jag tror på att man gör saker tillsammans, att alla växer med ansvar och att alla ska få chansen att kunna påverka resan vi är på.

Vad har du för mål och ambitioner med Scandic i Skellefteå?
– Vi ska vara din vän i stan, du ska veta vad du får när du stiger innanför dörrarna. Kunnig personal som är glad att se dig och som gärna hjälper till med de lilla extra som kan förgylla vistelsen.

Kommer pandemin att utgöra en extra stor utmaning?
– Eftersom jag har haft ledande roller på hotellet under hela pandemin så känns det snart som att vi har ställts inför det mesta, men vi ska stor respekt för att pandemin inte är över och jag kommer tillsammans med mina fantastiska kollegor att navigera hotellet på ett tryggt sätt tills pandemin är över.

Det satsas mycket på Skellefteå just nu. Flera internationella företag etableras och staden skriker efter arbetskraft. Vad tror du att det här innebär för besöksnäringen och för er på Scandic?
– Det känns fantastiskt kul att Skellefteå växer snabbt. Det blir en uppsving för staden såklart men även en chans till att hitta nya samarbeten. Något jag tror på är att vi kommer se fler samarbeten oss hotell emellan för att vi ska klara av att kunna ta emot stora grupper och möten till Skellefteå.

Du har tidigare varit operativ chef på hotellet och arbetat mycket med mat och dryck, berätta, vilka erfarenheter tar du med dig in i din nya roll som Hotelldirektör? 

– Jag tar med mig att jag har jobbat inom restaurang sen jag var 16 år, jag har mött många typer av människor och skulle säga att jag kan läsa av situationer rätt bra. Att jag har sett team som fungerar otroligt bra ihop och några team som fungerar mindre bra gör att mitt fokus kommer ligga på att skapa ett arbetslag som flyter på, löser saker och situationer som uppstår med ett leende på läpparna och det lovar jag kommer synas när våra gäster kliver innanför dörrarna.

Hur ska du få med dig personalen? 

– Att vi alla ser samma målbild framför oss, vi ställer upp för varandra och skapar förståelse för varandras arbete och agerar som ett lag. Vi är starkast tillsammans!

 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...