Annons

Utveckling och närvarande chefer har hållit Camilla Garcia kvar i 16 år

zoom Foto: Pressbild
Foto: Pressbild
MITT I KARRIÄREN. Camilla Garcia klev in på Grand Hôtels spaavdelning för 16 år sedan. Under dessa år har hon sett spavärlden förändras och har inga som helst planer på att byta arbetsplats.
Annons

Hej Camilla Garcia. Du har varit länge på Grand Hôtel Spa, hur hamnade du där?

– Jag är utbildad idrottsmassör och började min karriär på hotellet tack vare att min chef Anneli Falk, Manager Director för Grand Hotel Nordic Spa & Fitness anställde mig som just det. Vi har hållit ihop sedan dess, och successivt började jag ta mer ansvar. Det blev ett naturligt steg att följa med när vi nyöppnade vårt spa i större lokaler för tio år sedan.

Vad har hållit dig kvar?

– Jag har ett fantastiskt team av spaterapeuter, det är en utvecklande arbetsplats och eftersom jag har fått mycket eget ansvar genom Anneli Falks sätt att leda har jag fått växa i min roll som ansvarig för behandlingsavdelningen.

Om du ska beskriva andan på din arbetsplats, hur ser den ut?

– Vi är ett starkt team som varje dag skall leverera femstjärnig service. Det krävs att alla vet vad de ska göra, att vi hjälper varandra, oavsett roll, att skapa en genuin upplevelse för våra gäster.

Vad är det som utmärker en bra arbetsplats?

– Glädje. Helikopterseende hos alla medarbetare. Tydliga mål och en bra kommunikation. Om man tänker att varje dag är ens första dag på jobbet, då gör man sitt bästa.

Vad tror du krävs för att få människor att stanna kvar länge på sin arbetsplats?

– Jag tror att det är viktigt att känna att man utvecklas och lär sig nytt. Att man har chefer som är närvarande och i drift. Se, ge och le är mitt motto.

Vilka fördelar ser du med att stanna ett tag på en och samma arbetsplats?

– Det blir en fin trygghet.

Vad tycker du man kan göra för att nya, duktiga medarbetare att välja din bransch?

– Då våra löner inte är särskilt höga, behöver man istället locka med en trevlig atmosfär. Det, i kombination med att man får arbeta med människor och får möjlighet att utvecklas, är viktiga faktorer som kan locka fler medarbetare.

Hur har branschen ändrats sedan du började?

– Idag är folk mer medvetna, gästerna vet vad de vill ha. De är mer pålästa och fler väljer om möjligt det ekologiska och veganska alternativet.

Vad var det som fick dig att välja spa-branschen från början?

– Jag är uppvuxen i en familj där mamma jobbade som kiropraktor. Jag har alltid valt att jobba inom servicebranschen.

Du har blivit utnämnd till Årets Spachef, vad tror du det var som gjorde att du valdes?

– Jag försöker se allas olika behov och jag är rättvis. Siktar högt och är aldrig feg.

Vilka egenskaper är viktiga för en bra chef?

– Att man vågar tro och kan lita på att sina medarbetare.

Vårt stöd till det lokala näringslivet i Stockholm

Vårt stöd till det lokala näringslivet i Stockholm

Coronapandemin slår hårt på Stockholms näringsliv. Därför vill Stockholm Vatten och Avfall erbjuda en möjlighet till snabbare ändringar i avfallsabonnemang och lättnader i betalningsvillkor