Annons

”Vår bransch är en berg-och-dalbana”

zoom Tommy Wright, ny vd på Texas Longhorn, kom till Sverige från Texas för jobb för 17 år sedan och blev kvar för kärlekens skull. Foto: Pressbild
Tommy Wright, ny vd på Texas Longhorn, kom till Sverige från Texas för jobb för 17 år sedan och blev kvar för kärlekens skull. Foto: Pressbild
NYHETER. Att säkra att varumärket är relevant för nästa generations gäster är ett av de viktigaste uppdragen för Tommy Wright, när han tar över som vd för Texas Longhorn.
Annons

Han kom till Sverige på jobbvisum för att jobba i sex månader på Texas Longhorn men blev kvar för kärlekens skull. 17 år senare tar Tommy Wright nu över rodret för koncernen, som idag består av 34 restauranger.

Texas Longhorns grundare Philip Huntzinger, tillika din morbror, har varit vd i 30 år, är det stora skor att fylla?

-Ja! Philip var en trendsättare i Sverige, att ställa en grill i mitten av en restaurang hade ingen gjort tidigare. Men mitt jobb blir att ta med hans vision och konceptet in i framtiden, säger Tommy Wright.

Vilken blir den största skillnaden mellan dig Philip Huntzinger vid rodret?

– Philip och jag är båda kockar i grunden och delar den passionen. Men jag är mer strategisk och intresserad av siffror. Vi har varit lite konservativa och inte så bra på att sätta femårsplaner, vilket vi ska bli bättre på.

Vad betyder det till exempel?

– Vi vill växa utanför Sverige, testa nya idéer och nya marknader. Jag vill också bli tydligare med att Texas Longhorn är ett hundra procent svenskt företag, men som grundats av en amerikan, därför är vår mat genuin. Många tror att vi är som McDonald’s eller Subway.

Varför är det viktigt att förtydliga att Texas Longhorn är svenskt?

– Det är viktigare än någonsin att trala om att vi är lokala arbetsgivare, att vi bara serverar svenskt kött, att vi stöttar svenska bönder och svensk livsmedelsproduktion. Jag tror att i tuffa tider som pandemi och inflation så vill konsumenter stötta svenska företag.

Texas Longhorn grundades 1994, hur står sig ert koncept idag?

– Vårt koncept bygger på att man ska kunna komma till oss och bli mätt men inte ruinerad.  Och att vi serverar mat av hög kvalitet. Ett sådant koncept blir inte omodernt. Under pandemin gick vi över till 100 procent svenskt kött och höjde våra priser till följd av det. Många andra gjorde tvärt om, men vi har fått bra feedback från våra gäster.

Tillbaka till dig. Vad ser du själv att du kan bidra med mest som ny vd?

– Jag har varit i verksamheten väldigt länge så jag har god insikt i vad vi gör. Philip är mer en visionär och såg den stora bilden. Jag kan bidra med min operativa erfarenhet och att jag är mer intresserad av den finansiella biten, att vi har god lönsamhet. Vi är lite Yin och Yang där, Philip är kreatören och jag är siffermänniskan.

Hur är du som ledare?

– Ärlig och direkt, som vi amerikaner från Texas är. Jag vill föregå med gott exempel, ingen av mina kollegor ska kunna säga att jag inte jobbar hårt och brinner för mitt jobb. Uppvuxen med amerikansk fotboll har jag lagsporten i blodet.

Vd-rollen kan innebära mycket, vad blir ditt främsta uppdrag?

– Viktigast just nu är smart expansion. Vi ska inte världsdominera, vi ska växa långsamt och stadigt och testa vårt koncept och varumärke utanför Sverige, först ut är Finland och Spanien. Jag ska också jobba för att säkra vår position även för framtiden och för nästa generation. Vi vill inte vara en restaurang bara för Fars dag, eller för att fira morfars födelsedag.

Varför just Finland och Spanien?

– Spanien är populärt bland svenskar och vi ska fokusera på orter som Marbella och Espepona där många känner igen vårt varumärke från Sverige. Finland är en granne där många av våra partner finns, så det känns naturligt. I Helsingfors saknas dessutom koncept som vårt. Men det är viktigt att tillägga att vi samtidigt ska se till att våra restauranger på hemmaplan utvecklas väl.

Hur påverkas era planer av inflation och höga räntor?

– Det kostar mer att låna pengar, men vi ska som sagt inte superexpandera. Och återigen, vår prisnivå gör att vi lyckas behålla gäster trots det ekonomiska läget.

Vad blir roligast som ny vd?

– Att få jobba närmare restaurangägare och franchisetagare. Tidigare har jag suttit mer med näsan i Excel och i förhandlingar med leverantörer och återförsäljare. Nu får jag mer tid med dem som är företagets ansikte utåt, både ägare och övrig personal, det ser jag fram emot.

Restaurangbranschen har haft kompetensbrist sedan pandemin, hur har ni känt av det?

– Ingen har undkommit det. Samtidigt är vår industri en berg och dalbana där det under några år är trendigt att vara kock, för att sedan vara ett lågstatusjobb. Har man hållit på så länge som vi har gjort vet man att det går upp och ned. Men tack vare vår franchisemodell så har många restauranger klarat sig bra, franchisetagarna anställer deras egen personal och har sina egna, lokala nätverk.

Vilken är den största utmaningen för Texas Longhorn just nu?

– Det är en utmaning att hitta nya franchisetagare. Just nu är det inte många som vill spendera sitt sparkapital för att öppna en restaurang. Andra är de jag har nämnt, att fånga upp nästa generation, och att få folk att förstå att vi är svenska men samtidigt autentiska i vårt matkoncept. Sist men inte minst är det att säkra att maten vi serverar håller hög kvalitet i hela kedjan, säger Tommy Wright.

Håller stilen med återbrukade textilier

Håller stilen med återbrukade textilier

Till Granö Beckasin kommer människor från hela världen för att vara i naturen. Här är det hållbarhet in i minsta detalj som gäller. Från de återbrukade golven i hotellrummen till serveringspersonalens förkläden...