Annons

”Vill skapa en wow-upplevelse för gästerna”

zoom Johanna Hellström blir vd för Tapetfabriken.  Foto: Pressbild
Johanna Hellström blir vd för Tapetfabriken. Foto: Pressbild
KARRIÄR. Hon började som nattreceptionist men de senaste nio åren har Johanna Hellström arbetat som hotelldirektör. Nu blir hon vd för Clarion Collection Hotel Tapetfabriken som öppnar till sommaren.
Annons

Grattis till nya jobbet, hur känns det?

– Tack, det känns fantastiskt spännande! Jag har ju varit klar för den här tjänsten under en längre period men först nu kunnat börja eftersom det kom en pandemi i vägen – så jag känner verkligen ”äntligen, nu kör vi”.

Vad fick dig att tacka ja till jobbet?

– Självklart är det en stor ära att få öppna kedjans nya flaggskeppshotell och jag blev förstås otroligt glad när jag fick frågan, det här jobbet har ju stått högst upp på min önskelista länge. För en hotellnördsom jag är det ju drömmen att vi öppna ett helt nytt hotell och en möjlighet som kanske bara kommer en gång i livet.

Vad blir viktigast i ditt uppdrag?

– Det är förstås en mångfacetterad och utmanande uppgift att öppna ett nytt hotell, men även om det låter lite klyschigt är självklart rekrytering av medarbetare och att bygga upp en trygg och engagerad personalstyrka helt avgörande. Jag har redan gjort jättebra rekryteringar av två riktiga proffs för två av våra nyckelpositioner. Sen måste jag också nämna att en av mina viktigaste uppgifter är att sätta hotellet på kartan och positionera oss i Sickla och södra Stockholm. Jag är jätteglad att vi öppnar just i Sickla, det är en stadsdel som riktigt bubblar av utveckling och framtidstro med otaliga byggprojekt igång inom näringslivet och bostadsområden.

Vad ser du mest fram emot, vad ska bli roligast? 

 – Efter ett år där vi inte fått mötas eller träffa många människor ser jag så otroligt mycket fram emot när det är fritt fram att göra det igen. Jag kan se framför mig hur vår magiska lobby är fylld av möten mellan hotellgäster, konferensdeltagare, grannar och kollegor!

Hur kommer det sig att Clarion väljer att satsa nu – mitt i en pandemi, när hela branschen går på knäna? 

 – Tapetfabriken började planeras redan för fem år sedan och bygget har varit igång länge. I juni står hotellet helt klart och då öppnar vi förstås upp dörrarna. Det har varit ett riktigt tufft år för hela branschen, det är fortsatt riktigt tufft och kommer vara det en period – men vi får inte glömma bort att det faktiskt kommer en tid efter pandemin och det är förhoppningsvis redan senare i år. Då är vi mer än redo!

När insåg du att du ville jobba i hotellnäringen? 

– Jag hade faktiskt mitt första jobb inom branschen som nattreceptionist på Clarion Collection Hotel Packhuset i Kalmar, jag jobbade extra vid sidan av skolan under några år. Jag minns att jag redan efter en vecka tänkte, kan det vara så här roligt att jobba?Sedan dess har det varit självklart för mig.

Vad för typ av ledare är du? 

 – Jag är ärlig, coachande och faktiskt ganska okomplicerad som ledare tror jag. För mig är det självklart att skapa envarm och nära relation till mina medarbetare som många gånger sträcker sig utanför hotelltrappan. Samtidigt ställer jag höga krav på både mig själv och mina medarbetare, jag nöjer mig inte med lagom – det ska vara extra allt och höga mål.

Vad vill du göra med Tapetfabriken? 

 – Innan pandemin slog till hade vi på Clarion Collection nyligen lanserat ett unikt branschkoncept med det skandinaviska hygge som plattform. Det vill jag fortsätta utveckla och förverkliga med öppningen av Tapetfabriken och jag vill skapa den där lugna oasen där hotellgäster, boende och de som arbetar i området kan umgås i en avslappnande miljö. Här tänker jag omtanke, genuinitet och personlig service.

Hur ska du få med dig personalen? 

– För att vi ska lyckas leverera allt det som vi drömmer om så måste vi arbeta tillsammans, att öppna ett hotell är ingen one man show. För mig är det otroligt värdefullt att mina medarbetare får vara delaktiga och känna ett ägandeskap, i mina ögon är alla lika avgörande i mötet med gästen.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...