Annons

”Yrkesstoltheten här är något jag aldrig tidigare upplevt”

zoom Richard Lindh är ny PR- och marknadschef på Grand Hôtel. Foto: David Thunander/Coulorbox
Richard Lindh är ny PR- och marknadschef på Grand Hôtel. Foto: David Thunander/Coulorbox
NYHETER. Han har jobbat med Guldbaggen, Grammis, Idrottsgalan, och de senaste åren med influencer marketing. Nu tar Richard Lindh klivet in i hotellbranschen – som PR- och marknadschef på Grand Hôtel.
Annons

Grattis till nya jobbet, hur känns det?

– Tack snälla. Det känns fantastiskt roligt och ärofyllt att få leda kommunikations- och marknadsarbetet för en så ikonisk och historisk plats som Grand Hôtel Stockholm där passion och kvalitét genomsyrar varje person och detalj i huset.

Och vad fick dig att tacka ja?

– Att i min roll få arbeta med så starka varumärken som de som finns här på hotellet och inom Grand Group är få förunnat – klassiska Verandan, kosmopolitiska Cadierbaren, uppstickaren The Sparrow Hotel och Mathias Dahlgrens otroliga restauranger, för att nämna några. Addera även alla våra festvåningar, vår nya hybridstudio och mötesrum med den senaste tekniken, allt inramat i en historisk och storslagen miljö, det tackar man inte nej till.

Vad gjorde du första dagen på ditt nya jobb?

– Aktiverade min inre kompass haha – hotellet är totalt 48 000 kvm och därmed större än vår granne Kungliga slottet så det fanns och finns otroligt mycket att upptäcka. Men primärt var det såklart mötet med alla otroliga människorna här på hotellet som var i fokus – yrkesstoltheten här är något jag tidigare aldrig upplevt.

Du har lång erfarenhet inom PR och marknadsföring och kommer närmast från rollen som Head of Creators på ledande influencerbyrån We are Cube. Vilka erfarenheter tar du med dig från dina tidigare uppdrag?

– Såklart är det en bred yrkeskunnighet från alla mina olika och spännande uppdrag genom åren inom såväl PR, digital marknadsföring, evenemang och att utveckla och driva företag. Men i stället för att rada upp dem ytterligare i detalj så skulle jag vilja säga något så fundamentalt som att vara en schysst medmänniska. Har man dem grundläggande mjuka värderingarna på plats och lever efter dem så finns det ingenting som kan stoppa dig som person eller varumärke.

Du väljer nu att ta klivet in i hotell- och restaurangbranschen, vad blir den största skillnaden jämfört med dina tidigare uppdrag?

– Eftersom jag kommer ifrån byråsidan så blir den största skillnaden att få leva och andas varumärket dagligen och långsiktigt, det ska bli otroligt roligt. Jag har tidigare representerat stora kända namn – men the Grand old lady är något alldeles speciellt.

Vilka utmaningar ser du framför dig?

– Med vår historia och position kommer såklart också ett stort ansvar – Grand Hôtel har alltid varit en förnyare men ständigt trogen kärnan; hantverket, servicen och värdskapet i världsklass. Det kräver sitt öga, men vi har otroligt många och skarpa ögon så jag är inte orolig.

Vilka tre ord definierar dig som chef?

– Vill gärna inte definiera mig själv som chef – men min målsättning är alltid att mitt team ska känna sig inkluderade, ha galet roligt på jobbet och känna ett förtroende att kunna prata med mig i alla lägen.

Hur kommer det märkas att Grand Hotel nu fått en Pr- och marknadschef med spetskompetens inom influencer marketing?

– Vår historia har alltid berättats av spännande och intressanta personer och vilka som kommer att göra det framöver återstår att se. Influencer marketing har så många olika lager och uttryck men det centrala är att människor inspirerar människor och det kommer alltid att vara en viktig del i vår kommunikation.

Vilket tips skulle du ge till en ung person som vill göra det du gör i framtiden?

– Det som var min nyckel och väg in är också mitt bästa tips: praktik – det är det absolut bästa sättet att komma in i PR- och marknadsföringsbranschen utan erfarenhet. Väl inne våga fråga, utmana och dela med dig av dina tankar. Det gäller att jobba hårt absolut, men också att våga njuta!

Många spelare har kommit tillbaka

Många spelare har kommit tillbaka

Efter pandemin har de spelande gästerna hittat tillbaka till Vegas och antalet nya spelare har ökat markant. I år har ungefär 30 000 nya spelare registrerat sig hittills och störst är ökningen bland 18–30-åringarna...