I våras gick BFUF ut med att de sökte forskningsprojekt som skulle beröra ”Genius loci”, den latinska termen för ”platsens själ”. Platsens själ handlar om kultur, människor, känslor, stämningar och attityder kopplade till en plats samt den kulturella och historiska kontext som formar platsens identitet.
Projekten skulle behandla temat ur ett arbets- och företagarperspektiv.
Resultat tidigast våren 2028
Nu i oktober beslutades det att forskningsmedlen på 5,3 miljoner ska gå till ett projekt på KTH i Stockholm samt till ett på Stockholm Business School vid Stockholms universitet. Stina Algotson är vd på BFUF.
– Båda projekten startar under våren 2026 och resultaten kommer att presenteras i form av vetenskapliga artiklar och populärvetenskapliga rapporter i BFUF:s rapportserie. Dessutom erbjuder vi ”BFUF-Play”, samlingsnamnet för våra ”masterclasses”, där forskare presenterar sina resultat. Resultaten kommer nog tidigast under våren 2028 eftersom detta handlar om tvååriga forskningsprojekt, säger hon.
Varför satsar BFUF just inom detta område?
– Temat, ”platsens själ” dök upp som en viktig trend när vi tog fram vår ”Trendatlas för besöksnäringen – spaning mot 2035” förra året. Där undersökte strategibyrån Quattroporte ett antal europeiska huvudstäder, däribland Stockholm, med hjälp av ett AI-verktyg. Analysen visade tydligt att Stockholm stod sig starkt när det gäller konkreta faktorer som entreprenörskap, innovation och hållbarhet. Däremot har staden svårare att konkurrera när det gäller mjukare aspekter som just ”Genius loci”, platsens själ, skönhet och kreativitet.
Vad hoppas ni att projekten kan bidra till besöksnäringen?
– Genom utlysningen och projekten som är beviljade hoppas vi sätta ljuset på och hitta metoder för hur svenska destinationer och platser kan utvecklas genom att stärka mjuka värden. Båda projekten belyser hur platser kan utvecklas och förstärkas genom gastronomi, dryck och mat, säger Stina Algotson.
Läs mer i en tidigare artikel om BFUF:s ”Trendatlas för besöksnäringen – spaning mot 2035”.