Annons

”Åker över till USA så fort de släpper in mig”

zoom Bastard Burgers grundare Simon Wanler. Foto: Pressbild
Bastard Burgers grundare Simon Wanler. Foto: Pressbild
NYHETER. 52 restauranger på fem år har det hunnit bli sedan Simon Wanlers lanserade Bastard Burgers 2016. Trots pandemin har expansionstakten hållits uppe och planen framåt är att fortsätta på samma sätt.
Annons

– Vi har just öppnat vårt första ställe i Oslo och nummer två är på gång. Härnäst väntar Finland och i Helsingfors där vår första restaurang slår upp portarna vid årsskiftet. Har man visionen om att nå hela världen får man skynda på, säger Bastard Burgers VD Simon Wanler.

Trots det som kan liknas vid en turboetablering understryker Luleåbon att strategin från start alltid gått ut på att göra alla restauranger lönsamma. Något som i sin tur bygger på att organisationens fokus ständigt balanserar mellan detaljnivån – det som är “här och nu” – och övergripande strukturer. Och trots att Simon Wanlers motto överlag lyder “våga satsa” vilar varje öppning på ett noga övervägande.

– Vi springer inte på några halvdana lägen. Det finns inget självändamål i att etablera för etablerandet skull. Med åren har vi lärt oss att se upp med fallgropar som växtvärk och har förstått värdet av gedigen rekrytering. Bastard Burgers framgång bygger på en genuin företagskultur där hamburgarens kvalitet och personalen alltid stått i fokus.

Kvalitet i fråga om hamburgare har legat Simon Wanler om hjärtat sedan han åt sitt första “skrovmål” på Max som femåring. VD:n som äter mellan “fem och sju burgare” i veckan övergav tidigt sina universitetsstudier för att satsa på krogbranschen och sedermera egenföretagande inom hemservice. Med sin pappa drev han under flera år städfirma innan han öppnade två restauranger i Luleå år 2015 – tills dagen då hans barndomsvän Kristoffer Fors ringde och frågade om han vill vara med och starta en street food-restaurang Luleå 2016.

Resten är det som brukar kallas historia – idag arbetar över 600 personer inom Bastard Burgers – 2022 räknar man med 1 000. Därtill når kedjan innan jul ännu en milstolpe: USA-lansering.

– Vi står för matdelen när det amerikanska ölbryggeriet The Bronx Brewery” öppnar ett så kallat “taproom” på Manhattan. Vi har gjort mycket roliga projekt med dem genom åren så det här känns minns sagt kittlande. Själv åker jag över så fort USA släpper in mig, säger Simon Wanler.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...