Sommaren 2025 innebar nytt rekord för Höga Kusten. Totalt räknades 400 686 kommersiella gästnätter in för juni, juli och augusti, vilket är en ökning med 20,2 procent jämfört med sommaren 2024. Det visar preliminär statistik från Tillväxtverket.
– Det har varit en fantastiskt fin sommar. Den var lite segstartad, men när den väl kom exploderade det rejält och vi ser en tydlig ökning av både svenska och utländska besökare. Extra roligt att se att logintäkterna följer med ökningen. Jämfört med 2019 har logiintäkterna ökat med hela 71,4 procent, säger Mattias Peterson, vd för Höga Kusten Destinationsutveckling i ett pressmeddelande.
Ökningen märks tydligt bland Höga Kustens hotell och campinganläggningar. Under året har också stora satsningar gjorts som ökat beläggningsgraden i destinationen bland annat öppnade Hernö Gin Hotell i februari. Dessutom bygger ett flertal campingar nya stugor och fler ställplatser.
Kulturen lockar allt fler
Höga Kusten är kanske mest känt för sin natur, men även kulturutbudet lockar många besökare att komma och övernatta, enligt Mattias Peterson.
– Bygdespelet i Höga Kusten gjorde återigen storsuccé med närmare 22 000 sålda biljetter, Naturscen Skuleberget slog också rekord med över 25 000 sålda biljetter och Näsåker bjöd för 29:e gången in till musikfestivalen Urkult, säger han.
De senaste åren har Höga Kusten Destinationsutveckling och Höga Kusten Turism tillsammans gjort flera strategiska internationella satsningar. Sommarens fina siffror är en effekt av det arbetet, menar Mattias Peterson.
– Till exempel så har visningsresor, säljresor samt pressresor genererat synlighet i internationell press. Jämfört med sommaren 2024 har vi ökat utländska gästnätter med 44,7 procent, säger han och tillägger att majoriteten av Höga Kustens besökare kommer från Norge, Tyskland, Finland, Nederländerna och Schweiz.
Långsiktigt arbete
Anna Hellgren är verksamhetsledare för Höga Kusten Turism. Hon menar att en förklaring till de positiva siffrorna är det långsiktiga arbetet.
– Att jobba tillsammans under Höga Kustens starka varumärke har gett resultat som blir bättre år för år. Bakom det finns våra duktiga företagare som ger våra gäster unika upplevelser med ett starkt värdskap i grunden. Det gör att många väljer att berätta för vänner och bekanta att de ska besöka oss, säger hon.