Varje Är kastar svenska restauranger 66 000 ton mat. Det visar SCB:s senaste undersökning i Àmnet.
Eftersom det Àr svÄrt att förutse exakt hur mÄnga gÀster som ska komma till en restaurang sÄ blir det svÄrt för kockar att förbereda exakt rÀtt mÀngd mat. Den överskottsmÀngden kan nu matsvinns-apparna hjÀlpa restauranger att ta hand om. Ett exempel Àr Karma, som Besöksliv tidigare rapporterat om.
[LĂS MER: âDe hjĂ€lper krogarna att rĂ€dda mat frĂ„n sopornaâ]
Tredubblat antal krogar
Nu har Àven den finska appen Resq Club lanserats i Stockholm, Göteborg och Malmö.
â I Sverige drog vi igĂ„ng i maj och appen fick snabbt nya anvĂ€ndare. Som ett exempel pĂ„ utvecklingen sĂ„ hade vi femton anslutna restauranger nĂ€r jag började som Sverigechef för tvĂ„ mĂ„nader sedan. Nu har vi tredubblat den siffran, sĂ€ger Mikael Melin.
Via Resq Club-appens grÀnssnitt kan restaurangerna lÀgga upp matrÀtter som blivit över samt under vilket tidsspann det gÄr att bestÀlla och senast hÀmta dem.
â Som konsument stĂ€ller man in sina preferenser i appen: ens geografiska omrĂ„de, om man Ă€r vegetarian eller har allergier. Baserat pĂ„ det fĂ„r man erbjudanden nĂ€r det matchar med en krog. Man betalar för maten direkt i appen och fĂ„r ett digitalt kvitto att visa upp hos restaurangen. Rabatten kan bli sĂ„ hög som 70 procent, sĂ€ger Mikael Melin.
”Full koll pĂ„ maten”
Sedan Resq Club först lanserades i Finland i januari har över 110 000 anvÀndare registrerat sig i Europa och 320 restauranger lÀgger aktivt ut erbjudanden. Nu storsatsar de i Sverige.
â Vi vĂ€xer med en restaurang om dagen i Sverige. Bland de som anslutit sig finns kafĂ©kedjan Barista, bageriet Bread and Table, snabbmatskedjan Sushirullen och flera av Pontus Frithiofs restauranger, sĂ€ger Mikael Melin.
Vad har ni fÄtt för feedback?
â Speciellt frĂ„n Tidningshuset by Pontus har vi fĂ„tt bra feedback, personalen kĂ€nner att de gör nĂ„got bra för miljön och samhĂ€llet. Det finns olika skĂ€l till att ansluta sig, för mindre restauranger Ă€r pengarna viktiga, men stora kedjor gör det som en del av csr-arbetet.
Hur ska ni utveckla verksamheten vidare?
â PĂ„ Sverigemarknaden expanderar vi frĂ€mst i storstadsregionerna, men vi vill Ă€ven göra det pĂ„ mindre orter. Och hĂ€r kommer anvĂ€ndarna in, de kan tipsa oss och dĂ„ kan vi öppna upp i en ny stad snabbt. Just nu lĂ€gger vi upp mĂ„len för 2017 och innan det Ă„ret Ă€r slut ska vi ha en bra bit över 100 000 anvĂ€ndare i Sverige, sĂ€ger Mikael Melin.
Sara Sundquist, livsmedels- och hÄllbarhetsstrateg, Visita, ser stora fördelar med matsvinns-apparna.
â Det Ă€r jĂ€ttebra att den hĂ€r typen av appar ökar, bĂ„de för restauranger och konsumenter. Just det att restaurangen fĂ„r direktkontakt med gĂ€sten och att det inte gĂ„r via en förmedling ger dem full koll pĂ„ vad som hĂ€nder med maten. För dem som har ett fĂ„tal rĂ€tter över Ă€r det hĂ€r perfekt.