Annons

Arenakänsla hos Årets Sportbar John Scotts’ Avenyn

zoom Yvonne Sångberg, driftschef på John Scott’s Avenyn.
Yvonne Sångberg, driftschef på John Scott’s Avenyn.
NYHETER. Succékonceptet stavas god stämning och humana priser för en bred publik. Och som hemligt vapen: internutbildad personal.
Annons

En god stämning står förmodligen högt upp på de flesta pubars och sportbarers önskelistor. Men hur skapar man den, i verkligheten? Det vet Yvonne Sångberg, driftschef på John Scott’s Avenyn, som tilldelades utmärkelsen Årets Sportbar 2023, nu under hösten.

Priset delas ut av tv-leverantören Allente i samarbete med Warner Bros och Göteborgsbaren tog hem segern framför de övriga finalisterna El Classico i Borås och Sir Toby’s i Malmö.

– Vi har haft som ambition att skapa en arenakänsla, fast i vår regi. Så det betyder jättemycket att vi nu har fått ett fint bevis på att vi har lyckats med det, säger Yvonne Sångberg.

Viktigt visa rätt matcher

Det var i april 2022 som dörrarna till Corner slog upp, som en egen del av stora John Scotts’ Avenyn.

– Vi kände att behovet av en renodlad sportbar fanns men puben ska ju vara för alla, även de som inte är sportintresserade. Så nu har vi 400 kvadratmeter till, och två separata entreer, säger Yvonne Sångberg, och fortsätter:

– Men man kan ju gå emellan barerna inne i lokalen om man vill se någon särskild match.

Allsvenskan, Premier League, SHL och Champions League står på sändningsschemat och man jobbar också mycket aktivt med stora sporthändelser. Närmast är det handbolls-vm för damerna som gäller, och snart stundar junior-VM i hockey på Scandinavium.

– För att lyckas som sportbar är det förstås viktigt att man visar rätt matcher. Minst lika viktigt är att vi har en personal som är sportintresserad. Jag är själv fotbollssupporter, det är Blåvitt och Arsenal som gäller sedan 1977, säger Yvonne Sångberg.

Vad gör ni rätt som era konkurrenter kanske missar?

– Vi vänder oss till en bred publik och har humana priser. Vi märker att de spenderar lite mindre nu men de kommer fortfarande hit och det är det viktigaste. Våra gäster är mellan 18-80, både män och kvinnor, och det är alltid trevlig stämning. Jag är själv 58 och tycker att det kan vara svårt att hitta bra ställen att gå ut på, men här är alla välkomna, säger Yvonne Sångberg.

Och den där goda stämningen, den uppstår förstås inte i ett vakuum utan är ett resultat av att personalen är ute på golvet och snackar med gästerna.

– Vi har mycket kontakt här med våra gäster och det är viktigt för oss. Vi har inget bokningssystem – det är jag som är bokningssystemet för att på så sätt skapa en personlig relation med gästen.

Har ni svårt att rekrytera?

– Det var svårt redan före pandemin. Men vi har god framförhållning och framför allt så utbildar vi internt. Så man behöver inte kunna allt från början, tvärtom, men har du viljan så lär du dig eftersom. Och vi anställer bara de som verkligen vill vara här.

Vad är det bästa med att jobba på en sportbar? 

– Det är att få vara en del av den här stämningen som skapas gemensamt mellan gästerna och personalen. Man gläds tillsammans när det går bra och man lider tillsammans vid förlust. När det gäller Blåvitt fungerar vi lite som psykologer ibland, man får peppa och ta nya tag, säger Yvonne Sångberg.

Läs även om en annan sportbar – Olearys öppnar nytt!

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...