Annons

Året runt-öppet ishotell: ”Över all förväntan”

zoom Ishotellet i Jukkasjärvi har investerat 85 miljoner kronor i en ny året runt-öppen hotelldel. Fotograf: Asaf Kliger.
Ishotellet i Jukkasjärvi har investerat 85 miljoner kronor i en ny året runt-öppen hotelldel. Fotograf: Asaf Kliger.
NYHETER. Ishotellets storsatsning på lyxsviter och aktiviteter under lågsäsong har gett resultat – man lockade 60 procent fler besökare än väntat: ”Nu har vi höjt omsättningen under juni och juli till 15 miljoner kronor, och den siffran kommer vi att fördubbla inom ett par år”, säger hotellets grundare Yngve Bergqvist.
Annons

– Det har gått över all förväntan, vi gjorde en budget för verksamhetsåret 2017 och den har vi överträffat tack vare året runt-satsningen. Målet var att öka omsättningen med tio procent och det har vi klarat med råge. Som det ser ut nu ligger det på en 14-procentig ökning, säger Yngve Bergqvist.

 

Nio nya lyxsviter

Den året runt-öppna anläggningen i Jukkasjärvi lockade 15 000 besökare under juni och juli, vilket är 60 procent fler än väntat. Och ökningen beror delvis på en ny målgrupp.

– Det som varit överraskande är att det kommit väldigt många som besöker oss över dagen, de som stannar till för att se Ishotellet och sedan blir kvar på middag. Och vi ser en ofantligt stor ökning av husbilar, det är en målgrupp vi inte haft tidigare.

Under sommarsäsongen har man 70 procent svenska gäster, medan de utländska besökarna, som kommer från 80 olika länder, dominerar under vintern.

Och det som lockat nu i sommar är en ny hotelldel, med elva konstsviter och nio lyxsviter med eget badrum.

 

Satsat 85 miljoner

– Det nya är att vi kan erbjuda snö och is året runt tack vare solcellsteknik. Det i kombination med fantastiska rum och aktiviteter som forsränning och isskulptering har gett resultat. Det är en stor investering för oss, vi har satsat 85 miljoner kronor, och vi hoppas få tillbaka pengarna inom en tioårsperiod.

Vad betyder året runt-verksamheten för er ekonomiskt?

– Vi har en enorm omsättning under vintern, runt en miljon kronor per dag. Men på sommaren har det rört sig om cirka 50 000 kronor och det är inte hållbart. Nu har vi höjt omsättningen under juni och juli till 15 miljoner kronor, och den siffran kommer vi att fördubbla inom ett par år.

Hur ska ni lyckas med det, kommer ni att satsa ytterligare?

– Ja, bland annat i landskapsarkitektur i området. Men det enda vi har planerat nu är vissa tillbyggnader, om vi skulle behöva mer plats. Det fina är att vi kan använda den solcellsteknik vi redan installerat, den kostade otroligt mycket pengar, men nu kan vi på ett relativt kostnadseffektivt sätt utöka verksamheten, säger Yngve Bergqvist.  

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...